Gå til innhold

Hvilken distro til en gammel laptop.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg tittet på tinyCore linux. Tror den er noe for min søster's gamle laptop ASUS A3L. Så jeg tenkte å ta den med til Cuba til en venn av meg som trenger ekstra penger. Så jeg tenkte å ta med de viktigste ting i pcen og han leie ut pc for timepris, slik at han slipper å dykke etter hummer pga hans hjerte har problemer.

Jeg tenkte å dra dit om en stund med mamma. Og så instruere han hvordan bruke pc og slikt. Min venn har få alternativer fordi: han bor i en landsby. Han holder på å bygge en eget hus for han og hans dame og deres gutt.

Så, tror dere TinyCore passer for dette ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som er litt av grunnen til at jeg foreslår Debian. Med stable + oldstable har man support for LXDE i LANG tid.

Et sånn sett bedre alternativ enn Lubuntu.

Du har selvfølgelig rett, men jeg vil nok våge å påstå at Lubuntu eller Zorin OS er noe enklerer å sette opp for en nybegynner. Kanskje spesielt Zorin OS Lite, som har de fleste codec'er installert fra start. I tillegg til at Zorin har fokusert spesielt på å gjøre overgangen fra Windows så enkel som mulig.

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Men det er da ingen nybegynner som skal sette det opp, er det? Isåfall er jo vurderingen av tinyCore helt fjern. Uansett er ikke debian + LXDE noe særlig vanskeligere enn Lubuntu.

Siden mottakeren bor i commieland er neppe overgangen fra Windows det aller største problemet, ei heller vedliketholdet av debian (apt-get update && apt-get upgrade).

Lenke til kommentar

Siden mottakeren bor i commieland er neppe overgangen fra Windows det aller største problemet, ei heller vedliketholdet av debian (apt-get update && apt-get upgrade).

Windows-poenget kan ha betydning, da pc'en skal leies ut på time-basis. Ellers er vi stort sett enige. Hovedpoenget er en "fullverdig" linux-distro.

Lenke til kommentar

Vel, LXDE er ikke helt borte der heller.

Debian er vel så fullverdig som du får det.

Zorin OS Lite bruker LXDE. Og Debian er "fullverdig". Det var det jeg mente vi var enige om, å prøve en "fullverdig" distro fremfor andre lettvekts-distro'er som Puppy, Tiny Core, DSL etc. Beklager hvis jeg uttrykte meg dårlig.

Lenke til kommentar

Da er jeg med. :)

Jeg sier: Prøv Debian med LXDE (ev. Zorin, men debian bør være greit nok og er lettere å google :>). Dersom DET er for seigt - prøv puppy.

Dette blir bare "flisespikkeri", men bare til opplysning: Zorin OS 5 Lite er Ubuntu-basert (rettere sagt Lubuntu), og det er således ikke vanskelig å "google" for hjelp. Litt info her http://ostatic.com/blog/zorin-os-releases-a-lite-version

Debian har fordelen av LTS.

Som sagt er vi stort sett enige, så jeg avslutter mine kommentarer her (dersom det ikke dukker opp direkte spørsmål).

Lenke til kommentar

Ehm, hvorfor Zorin OS ? Den koster jo penger.

Zorin OS finnes i både betal- og gratis-versjoner. Zorin OS Lite finnes kun i gratis-versjon.

Puppy er bra, men mulighetene er større i en mer "fullverdig" distro, bl a software-utvalget.

Hva er forskjell på Zorin OS fullversjon og Lite versjon ?

Lenke til kommentar

Zorin OS Core bruker Gnome, Zorin OS Lite bruker LXDE. Betalversjonene bruker alle Gnome, og de har en større softwarepakke med fra start. De aller fleste av disse ekstra programmene kan du installere selv på gratisversjonen.

Info om betalversjonene: http://zorin-os.com/premium.html

Gratisversjonene finner du her: http://zorin-os.com/free.html

Omtale av Zorin OS: http://www.dinside.no/875954/zorin-os-linux-for-windows-brukere

For eldre maskiner med begrenset minne er det Lite versjonen som er aktuell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...