Magnus_S Skrevet 13. august 2003 Forfatter Del Skrevet 13. august 2003 Jeg prøvde, som du anbefalte ZiggyS, å boote uten jumper og gjett hva... det fungerte. Jeg har nå installert den splitter nye harddisken og den fungerer fint ser det ut som. Noen problemer damen. Når jeg instalerte Windows XP valgte jeg å ta "partition" på harddisken. Jeg delte en til 50gb og en annen til 50gb. De andre 20gb forsvant :-?. Når jeg nå titter inn i Windows er bare C: der, som da er på 50gb, den andre delen er forsvunnet. Også, jeg kunne ikke opprette FAT32 filsystem av en grunn når jeg formaterte i XP installasjonen, bare NTSF. Hvorfor? Og kan jeg på noen måte skifte til FAT32? mvh Magnus S. Lenke til kommentar
Zabre777 Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 Hei du, Hadde akkurat samme "problemet" på en WD harddisk vi kjørte i gang for et par dager siden. Du har valget mellom "Master", "Slave" og "Single". Hvordan du får til disse innstillingene står forklart på disken (jumpersettings). Hvis du har en harddisk skal dette stå på Single disk (master fungerer dårlig hvis du bare har en disk), mens Master og Slave brukes når flere harddisker er tilkoblet.. God jul, Henning Lenke til kommentar
Magnus_S Skrevet 13. august 2003 Forfatter Del Skrevet 13. august 2003 Det står CS, Master, Slave, en blank og PM2. Jeg koblet den inn på CS (Connected Single?) Og den fungerer som uten jumper. Men har du noen anelse om hvorfor jeg ikke kunne installere FAT32 filsystem og hvorfor the andre partisjonen ikke dukker opp? mvh Magnus S. Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 CS står for Cabel Select. Tror ikke jeg er helt med her? du har delt disken i 2x50Gb og en 20gb partisjon? For det første, du kjører winxp? Bruk for ALL del ntfs filsystemet, raskere og bedre + at du ikke taper så mye plass kontra fat32. Hvis du nå engang har delt disken din i winxp setupen i overstående partisjoner, så vil ikke winxp formatere andre enn primary partisjonen, altså den du velger å installere win(xp?) på. De andre kan du enten formatere etter at du har installert windows, eller bruke f.eks partition magic og formatere de der. Partisjonene er nok ikke vekk akkurat...de er bare ikke formatert ville jeg tro :wink: Lenke til kommentar
Zabre777 Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 Hei igjen, Hvis du vil ha 2 partisjoner, så lager du først en NTFS-partisjon. Deretter kan du legge til en NTFS eller FAT 32 partisjon. For at partisjonene skal "dukke opp" i windows må du formatere dem. Regner med at XP-installern formaterer den første (ellers får du ikke lagt inn XP), men den andre er jeg ikke så sikker på. Du kan jo prøve å kjøre dette partisjonsprogget om igjen (boote fra XP-cd'en) og sikre deg om at den andre partisjonen er formatert.. Guide til partisjonering: http://www.hardware.no/guider/partisjonere/ Når det gjelder de 20 giggene som ble "borte", så er vel det normalt. Har noe med bits og bytes å gjøre Henning Lenke til kommentar
Magnus_S Skrevet 13. august 2003 Forfatter Del Skrevet 13. august 2003 Ah, skjønner. Jeg delte for øvrig opp i to 50gb partisjoner. Jeg må altså formatere den andre og sette opp ett filsystem der også for å få det til å fungere altså. Du sier at XP bare kan kjøres på NTFS system, jeg kjørte det på FAT32 system på min gamle harddisk. Må si jeg ble lettet av å høre at NTFS er bedre, ifølge deg, jeg var nemlig litt bekymret fordi jeg installerte nylig XP på en annen maskin under NTFS, og den fikk noe trøbbel. Om det var filsystem relatert er jeg ikke sikker på. mvh Magnus S. Lenke til kommentar
Zabre777 Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 XP kjører best på NTFS ja. NTFS er vel bare litt sikrere enn FAT 32 tror jeg. Så lenge du ikke skal dele filer med andre enn folk som har XP, så kjør NTFS over hele fjøla. Win98/Me kan ikke lese NTFS partisjoner, bare så du er klar over det. Henning Lenke til kommentar
Eddie123 Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Kan vel nevne at det har ingen betydning for ANDRE om du har NTFS eller FAT32. Det er DIN windows som sender data til andre maskiner, som delte ressurser på et nettverk, eller via P2P. Det er derfor totalt uinteresant for de som eventuelt laster ned fra deg om du har FAT16, FAT32, NTFS, eller feks EXT2, som Linux bruker. Derimot er (skal) NTFS være langt sikrere enn FAT32, du har mulighet for bruker-tilgang på filer, etc, som FAT32 ikke har. I enkelte tilfeller kan vel NTFS være litt tregere enn FAT32, men det har ingen praktisk betydning, og det anbefales STERKT å bruke NTFS på Win XP. Dog må nevnes: Hvis det skulle skje at maskina ikke vil boote normalt, så er det ikke bare å ta en gammel DOS diskett eller en Win98 oppstartdiskett å boote fra, de skjønner ikke NTFS..... Lenke til kommentar
Dimm Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Hei igjen, Hvis du vil ha 2 partisjoner, så lager du først en NTFS-partisjon. Deretter kan du legge til en NTFS eller FAT 32 partisjon. For at partisjonene skal "dukke opp" i windows må du formatere dem. Regner med at XP-installern formaterer den første (ellers får du ikke lagt inn XP), men den andre er jeg ikke så sikker på. Du kan jo prøve å kjøre dette partisjonsprogget om igjen (boote fra XP-cd'en) og sikre deg om at den andre partisjonen er formatert.. Guide til partisjonering: http://www.hardware.no/guider/partisjonere/ Når det gjelder de 20 giggene som ble "borte", så er vel det normalt. Har noe med bits og bytes å gjøre Henning på en 120GB disk skal 9GB "forsvinne", ikke 20 Edit: Skriveleif Lenke til kommentar
Magnus_S Skrevet 14. august 2003 Forfatter Del Skrevet 14. august 2003 Vel, nå fungerer alt som det skal. Jeg brukte et program som heter gdisk32 og parterte harddisken. Nå stemmer det ovenfor også, for nå har jeg en 48.8gb harddisk og en 62,9gb. Tusne takk for all hjelp (igjen) mvh Magnus S. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå