Gå til innhold

Harddisk bytting problem.

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har anskaffet meg en rimelig harddisk, men jeg får den ikke til å fungere som den skal. Harddisken er en Western Digital Caviar 120GB IDE 7200RPM ATA/100 2MB cache, som skal bytte ut en gammel QUANTUM Fireball 30GB Harddisk (ytterligere info ukjent :-? ).

Etter å ha byttet harddiskene fysisk, og sørget for at den nye harddisken er instilt på "Master" og at alle ledninger er der de skal, booter jeg.

Men så skjer det; når jeg booter kommer den til svartskjermen der den vanligvis viser hva slags CPU du har osv. Det er også i denne svartskjermen jeg kan gå inn i biosen ved å trykke på delete. Problemet er, at ingenting viser. Den stopper, og jeg kan heller ikke gå inn i BIOS.

Jeg er helt blank her og ville sette pris på all slags hjelp. Jeg kjører:

AMD Athlon XP 2100+

Asus A7N8X Hovedkort

256MB DDR Ram

Windows XP Professional.

Jeg spurte en jeg kjenner, og han sa det var mulig hovedkortet ikke kunne ta en slik harddisk, dette ville vært logisk hadde ikke hovedkortet vært 'relativt' nytt.

mvh Magnus S.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK, det er greit, men prøv da å fjerne jumperen du har bak på disken som tilsier at den står som Master.

Det er slett ikke sikkert dette vil fungere likevel, men jeg ville nå ha sjekket. Det som er snålt, er at du ikke får frem noe bilde på skjermen i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Den vil stå en god stund før den eventuelt ikke finner noen disker.

Har du prøvd med å fjerne jumperen ?

Edit : Det er mulig du må til med som nevnt over med å flashe BIOS'en, men jeg synest det høres merkelig ut at dette kortet ikke har BIOS som skal fungere for dette.

Lenke til kommentar

Ja, den der kan du bruke. Men Asus har et verktøy som gjør det mye enklere ved å flashe direkte fra Windows. Det skal finne frem til riktig fil fra internett og greier.

Men jeg vil fortsatt stresse med å prøve med å fjerne jumperen først. Jeg mener å ha vært bort i samme problemet selv uten at jeg har noen fullgod forklaring på hva som egentlig skjer.

Lenke til kommentar

ZiggyS, vet du hvor jeg eventuellt kunne fått tak i denne Flash utillitien? Den høres strålende ut for en som meg :).

Jeg skal prøve som du foreslår, men klokken er 04:10 og jeg føler ikke får noen stårslått hardware manøver nå. :lol:

Setter stor pris på hjelpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...