Magnus_S Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 Heisann. Jeg har anskaffet meg en rimelig harddisk, men jeg får den ikke til å fungere som den skal. Harddisken er en Western Digital Caviar 120GB IDE 7200RPM ATA/100 2MB cache, som skal bytte ut en gammel QUANTUM Fireball 30GB Harddisk (ytterligere info ukjent :-? ). Etter å ha byttet harddiskene fysisk, og sørget for at den nye harddisken er instilt på "Master" og at alle ledninger er der de skal, booter jeg. Men så skjer det; når jeg booter kommer den til svartskjermen der den vanligvis viser hva slags CPU du har osv. Det er også i denne svartskjermen jeg kan gå inn i biosen ved å trykke på delete. Problemet er, at ingenting viser. Den stopper, og jeg kan heller ikke gå inn i BIOS. Jeg er helt blank her og ville sette pris på all slags hjelp. Jeg kjører: AMD Athlon XP 2100+ Asus A7N8X Hovedkort 256MB DDR Ram Windows XP Professional. Jeg spurte en jeg kjenner, og han sa det var mulig hovedkortet ikke kunne ta en slik harddisk, dette ville vært logisk hadde ikke hovedkortet vært 'relativt' nytt. mvh Magnus S. Lenke til kommentar
Magnus_S Skrevet 13. august 2003 Forfatter Del Skrevet 13. august 2003 Uff da. Liker ikke å tukle med BIOS. Hvordan flasher man BIOS i det heletatt? (Beklager, har virkelig ikke peiling) mvh Magnus S. Lenke til kommentar
ZiggyS Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 Det aller første jeg ville testet, var å prøve med disken i "single"-mode. Lenke til kommentar
Magnus_S Skrevet 13. august 2003 Forfatter Del Skrevet 13. august 2003 Og det vil si? :oops: Lenke til kommentar
ZiggyS Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 Det vil antakelig i ditt tilfelle bety at du fjerner alle jumperne bak på disken. Prøv deretter å koble til uten andre enheter på samme kabelen. Lenke til kommentar
Magnus_S Skrevet 13. august 2003 Forfatter Del Skrevet 13. august 2003 Det er ingen andre enheter på kabelen. Når jeg booter er det bare den nye HD som er plugget inn. Lenke til kommentar
ZiggyS Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 OK, det er greit, men prøv da å fjerne jumperen du har bak på disken som tilsier at den står som Master. Det er slett ikke sikkert dette vil fungere likevel, men jeg ville nå ha sjekket. Det som er snålt, er at du ikke får frem noe bilde på skjermen i det hele tatt. Lenke til kommentar
Magnus_S Skrevet 13. august 2003 Forfatter Del Skrevet 13. august 2003 Jo. Jeg får fram bilde, dvs, jeg får fram toppen der det står BIOS versjon o.l, men der den skal liste disker er det svart. Det jeg synes var rart var at jeg ikke kunne gå inn i BIOs engang. Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 BIOS ikke virke bra, BIOS flashe maa. *ugh!* Lenke til kommentar
ZiggyS Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 Den vil stå en god stund før den eventuelt ikke finner noen disker. Har du prøvd med å fjerne jumperen ? Edit : Det er mulig du må til med som nevnt over med å flashe BIOS'en, men jeg synest det høres merkelig ut at dette kortet ikke har BIOS som skal fungere for dette. Lenke til kommentar
Magnus_S Skrevet 13. august 2003 Forfatter Del Skrevet 13. august 2003 Nei, jeg har ikke prøvd å fjerne jumperen desverre. Hvis jeg må flashe: http://www.asus.com.tw/support/english/tec...bios/index.aspx Er denne manualen riktig å følge? Takk for hjelpen mvh Magnus S. Lenke til kommentar
ZiggyS Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 Ja, den der kan du bruke. Men Asus har et verktøy som gjør det mye enklere ved å flashe direkte fra Windows. Det skal finne frem til riktig fil fra internett og greier. Men jeg vil fortsatt stresse med å prøve med å fjerne jumperen først. Jeg mener å ha vært bort i samme problemet selv uten at jeg har noen fullgod forklaring på hva som egentlig skjer. Lenke til kommentar
Magnus_S Skrevet 13. august 2003 Forfatter Del Skrevet 13. august 2003 ZiggyS, vet du hvor jeg eventuellt kunne fått tak i denne Flash utillitien? Den høres strålende ut for en som meg . Jeg skal prøve som du foreslår, men klokken er 04:10 og jeg føler ikke får noen stårslått hardware manøver nå. Setter stor pris på hjelpen. Lenke til kommentar
Magnus_S Skrevet 13. august 2003 Forfatter Del Skrevet 13. august 2003 Hjertlig takk. Før jeg eventuelt prøver denne 'LiveUpdaten' må jeg bare forsikkre meg, er dette for A7N8X? Jeg vil imorgen prøve å starte PCn med harddisken uten jumper, og vil gi tilbakemelding her. mvh Magnus S. Lenke til kommentar
ZiggyS Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 Såvidt jeg vet skal dette fungere på alle nyere Asus hovedkort. Men det vil jeg ikke stå til ansvar for. Noen med det samme hovedkortet kan kanskje bekrefte eller eventuelt avkrefte dette. Lenke til kommentar
Magnus_S Skrevet 13. august 2003 Forfatter Del Skrevet 13. august 2003 Okai. Prøver imorgen først uten jumper, og så får vi se hva jeg gjør. Kanskje noen har bekreftet innen da. Takk for hjelpen, ZiggyS. mvh Magnus S. Lenke til kommentar
ZiggyS Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 Bare hyggelig. Får bare håpe du finner ut av det til slutt. Lykke til :-) Lenke til kommentar
jnzy Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 Så funker den som den skal nå ? Det jeg lurer på er om den fortsatt funker når du setter tilbake den gamle Harddisken... Og om du har sjekket at alle ledningene er satt i riktig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå