Mr.Postman Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Hei Jeg er en gutt på 16 år, ca 176 cm høy, og 75 kg. Har nå bestemt meg for å bygge muskler og forbedre kostholdet mitt. Før gikk det mye av cola, snop, og andre usunne matvarer. Nå har jeg bestemt meg å forandre dette for å få vekk fettet på kroppen, men samtidig bygge muskler. Her er neon av tiltakene mine. -Slutte med mellom måltid og heller følge disse. --Frukost--Lunsj--Middag--Kvelds-- -Spise en banan eller liknende før treningøkt, sånn at kroppen har noe å basere seg på. -Avslutte trenings økt gjerne med en banan og en skive med egg. -Drikke MYE vann. -3 treningsdager i uken. En kviledag mellom hver. -Skal legge til om jeg kommer på mer. Har seg sånn at jeg har lite peiling på kosthold, så setter gjerne pris på tips. Vil hovedsaklig bare få vekk fettet på kroppen, men vil derfor gjøre dem om til muskler. Er villig til å starte hard trening, ettersom dette betyr VELDIG mye for meg. Lurer på om noen kunne forklart meg litt om hva jeg skal ete, hvor lange treningsøkter osv?? Et treningsprogram hadde jeg satt veldig pris på. Takker på forhånd. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Du må jo få i deg mer næring før du skal trene. En banan er jo ingenting, det er rett og slett tomme kalorier. Før og etter trening ville jeg fått i meg en del protein, selvfølgelig kombinert med fett og karbo. Ett tips er å ikke starte med for hard trening. Man må vende kroppen til det, ellers blir man bare fort lei, og det er ikke det du er ute etter. Tips til mat før trening er gjerne omelett, makrell i tomat eller andre ting som inneholder protein. Jeg for min del bruker ofte en stor måltidsshake og et eple. Lenke til kommentar
Mr.Postman Skrevet 4. november 2011 Forfatter Del Skrevet 4. november 2011 Du må jo få i deg mer næring før du skal trene. En banan er jo ingenting, det er rett og slett tomme kalorier. Før og etter trening ville jeg fått i meg en del protein, selvfølgelig kombinert med fett og karbo. Ett tips er å ikke starte med for hard trening. Man må vende kroppen til det, ellers blir man bare fort lei, og det er ikke det du er ute etter. Tips til mat før trening er gjerne omelett, makrell i tomat eller andre ting som inneholder protein. Jeg for min del bruker ofte en stor måltidsshake og et eple. Nei, en banan er jo selvfølgelig i det tynneste laget. Viss jeg hiver i meg 1-2 skiver og noe annet burde vell holde? Men å kutte mest mulig karbohydrater er det positivt eller negativt? Man bør vell ha litt karbohydrater før man skal trene vell? Og hvor lang tid vil det ta å vende kroppen til treningen? Lenke til kommentar
EirikYeah Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Hei! Jeg tenkte jeg skulle gi deg litt veiledning slik at du kan komme i gang, så får du stille spørsmål etter hvert hvis du lurer på noe . Trening: Jeg anbefaler treningsprogrammet Stronglifts 5x5 til deg. Dette er et enkelt program for nybegynnere som fokuserer på baseøvelser (si ifra hvis du er usikker på forskjellen mellom baseøvelser og isolasjonsøvelser). Programmet er satt opp som to økter, økt A og økt B. Roteringen mellom disse fungerer slik at du starter med A-økta på mandagen, tar B-økta på onsdagen, før du avslutter med nok en A-økt på fredagen. Neste uke gjør du omvendt, hvor du starter og avslutter med B-økta. A-økta består av følgende øvelser: Knebøy Frontpress Markløft B-økta består av følgende øvelser: Knebøy Benkpress Roing med stang Som nevnt heter programmet Stronglifts 5x5, noe som betyr at hver øvelse er lagt opp etter 5x5. Dette vi si 5 sett med 5 repetisjoner. Først varmer du godt opp med å bruke de musklene du skal bruke i øvelsen, men veldig lett. For å varme opp til knebøy kan du f.eks bruke din egen kroppsvekt og så stanga uten vekter på. Deretter tar du 5 sett med 5 repetisjoner med ønsket vekt. Her kan du lese mer om programmet, men det står mye tekst uten at det er veldig informerende. Dessverre. Er du noe å lure på, er det bare å spørre : http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/ Kosthold: Det er svært viktig at du får i deg nok proteiner. I tillegg er det viktig å velge sunn mat (fullkorn pasta i stedet for vanlig, grovbrød i stedet for kneip osv) og selvsagt å kutte ut så mye søtsaker som mulig. Det viktigste når det gjelder kosthold er egentlig å tenke at det er viktigere enn du kanskje tror og at det meste er psykisk. Når du kjenner at du har lyst på noe snop, gjelder det bare å stå i mot fristelsen . Lykke til! Lenke til kommentar
Mr.Postman Skrevet 4. november 2011 Forfatter Del Skrevet 4. november 2011 Hei! Jeg tenkte jeg skulle gi deg litt veiledning slik at du kan komme i gang, så får du stille spørsmål etter hvert hvis du lurer på noe . Trening: Jeg anbefaler treningsprogrammet Stronglifts 5x5 til deg. Dette er et enkelt program for nybegynnere som fokuserer på baseøvelser (si ifra hvis du er usikker på forskjellen mellom baseøvelser og isolasjonsøvelser). Programmet er satt opp som to økter, økt A og økt B. Roteringen mellom disse fungerer slik at du starter med A-økta på mandagen, tar B-økta på onsdagen, før du avslutter med nok en A-økt på fredagen. Neste uke gjør du omvendt, hvor du starter og avslutter med B-økta. A-økta består av følgende øvelser: Knebøy Frontpress Markløft B-økta består av følgende øvelser: Knebøy Benkpress Roing med stang Som nevnt heter programmet Stronglifts 5x5, noe som betyr at hver øvelse er lagt opp etter 5x5. Dette vi si 5 sett med 5 repetisjoner. Først varmer du godt opp med å bruke de musklene du skal bruke i øvelsen, men veldig lett. For å varme opp til knebøy kan du f.eks bruke din egen kroppsvekt og så stanga uten vekter på. Deretter tar du 5 sett med 5 repetisjoner med ønsket vekt. Her kan du lese mer om programmet, men det står mye tekst uten at det er veldig informerende. Dessverre. Er du noe å lure på, er det bare å spørre : http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/ Kosthold: Det er svært viktig at du får i deg nok proteiner. I tillegg er det viktig å velge sunn mat (fullkorn pasta i stedet for vanlig, grovbrød i stedet for kneip osv) og selvsagt å kutte ut så mye søtsaker som mulig. Det viktigste når det gjelder kosthold er egentlig å tenke at det er viktigere enn du kanskje tror og at det meste er psykisk. Når du kjenner at du har lyst på noe snop, gjelder det bare å stå i mot fristelsen . Lykke til! Så da er det bare å hive seg innpå et treningssenter holdt jeg på å si Tusen takk Virker som et effektivt program, men hvor lang tid tar det før jeg får se forandringer? Lenke til kommentar
EirikYeah Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Du vil merke en økning i styrke nokså fort og du vil øke relativt mye i begynnelsen. Hvis det er utseendemessig du tenker, så varierer det fra person til person. Ta bilder av deg selv nå, så har du noe å sammenligne med etter hvert. Skriv også ned hvor mye du løfter, enten ved å opprette en logg her på forumet eller i en notisblokk. Det hjelper deg med å huske hvor mye du skal løfte neste treningsøkt, i tillegg til at du har hele tiden noe å sammenligne med . Lenke til kommentar
Mr.Postman Skrevet 4. november 2011 Forfatter Del Skrevet 4. november 2011 (endret) Du vil merke en økning i styrke nokså fort og du vil øke relativt mye i begynnelsen. Hvis det er utseendemessig du tenker, så varierer det fra person til person. Ta bilder av deg selv nå, så har du noe å sammenligne med etter hvert. Skriv også ned hvor mye du løfter, enten ved å opprette en logg her på forumet eller i en notisblokk. Det hjelper deg med å huske hvor mye du skal løfte neste treningsøkt, i tillegg til at du har hele tiden noe å sammenligne med . Har ordet sånn at jeg skal trene 3 ganger i uka med en kompiss. Ja, kan kansje legge opp en logg her på forumet. Det er vell en egen seksjon for logg her på forumet. Skal notere vekta mi nå, for å sammenligne den med uke for uke, eller noe sånn. Men anntar at bilder er best, for viss jeg holder et bra kosthold, men også trener så vil jeg vell kansje ikke ta så mye av i vekt, ettersom fettet blir gjort om til muskler. Og muskler veier jo mer enn fett. Men når det gjelder vekter og sånt. Skal dem være så tung at man belaster musklene så mye som mulig. Eller sånn at man klarer å repetere øvelsen man gjør konstant nesten.? Endret 4. november 2011 av Mr.Postman Lenke til kommentar
Mr.Postman Skrevet 4. november 2011 Forfatter Del Skrevet 4. november 2011 Hei! Jeg tenkte jeg skulle gi deg litt veiledning slik at du kan komme i gang, så får du stille spørsmål etter hvert hvis du lurer på noe . Trening: Jeg anbefaler treningsprogrammet Stronglifts 5x5 til deg. Dette er et enkelt program for nybegynnere som fokuserer på baseøvelser (si ifra hvis du er usikker på forskjellen mellom baseøvelser og isolasjonsøvelser). Programmet er satt opp som to økter, økt A og økt B. Roteringen mellom disse fungerer slik at du starter med A-økta på mandagen, tar B-økta på onsdagen, før du avslutter med nok en A-økt på fredagen. Neste uke gjør du omvendt, hvor du starter og avslutter med B-økta. A-økta består av følgende øvelser: Forsøkte å nedlaste Stronglift programmet, men det gikk ikke. Er det 2 versjoner, en for nybegynnere og en for litt mer professionelle? Knebøy Frontpress Markløft B-økta består av følgende øvelser: Knebøy Benkpress Roing med stang Som nevnt heter programmet Stronglifts 5x5, noe som betyr at hver øvelse er lagt opp etter 5x5. Dette vi si 5 sett med 5 repetisjoner. Først varmer du godt opp med å bruke de musklene du skal bruke i øvelsen, men veldig lett. For å varme opp til knebøy kan du f.eks bruke din egen kroppsvekt og så stanga uten vekter på. Deretter tar du 5 sett med 5 repetisjoner med ønsket vekt. Her kan du lese mer om programmet, men det står mye tekst uten at det er veldig informerende. Dessverre. Er du noe å lure på, er det bare å spørre : http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/ Kosthold: Det er svært viktig at du får i deg nok proteiner. I tillegg er det viktig å velge sunn mat (fullkorn pasta i stedet for vanlig, grovbrød i stedet for kneip osv) og selvsagt å kutte ut så mye søtsaker som mulig. Det viktigste når det gjelder kosthold er egentlig å tenke at det er viktigere enn du kanskje tror og at det meste er psykisk. Når du kjenner at du har lyst på noe snop, gjelder det bare å stå i mot fristelsen . Lykke til! Lenke til kommentar
EirikYeah Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Har ordet sånn at jeg skal trene 3 ganger i uka med en kompiss. Ja, kan kansje legge opp en logg her på forumet. Det er vell en egen seksjon for logg her på forumet. Skal notere vekta mi nå, for å sammenligne den med uke for uke, eller noe sånn. Men anntar at bilder er best, for viss jeg holder et bra kosthold, men også trener så vil jeg vell kansje ikke ta så mye av i vekt, ettersom fettet blir gjort om til muskler. Og muskler veier jo mer enn fett. Men når det gjelder vekter og sånt. Skal dem være så tung at man belaster musklene så mye som mulig. Eller sånn at man klarer å repetere øvelsen man gjør konstant nesten.? Jeg må nok skuffe deg, det går ikke ann å gjøre fett om til muskler. Dersom du holder et jevnt kaloriunderskudd vil kroppen benytte seg av opplagret fett som energi. Det er proteiner som bygger muskler og det må du få i deg utenfra . Jeg anbefaler at begynner lett første økt og legger på vekt til du ikke lenger klarer 5 repetisjoner med god teknikk. Det er svært viktig å opprettholde god teknikk, spesielt i knebøy. Det er lett å ikke gå dypt nok eller lar knærne gå inn. Da løfter du mer, men det er ikke gunstig for treningen og kan i noen tilfeller være skadelig. Lenke til kommentar
Mr.Postman Skrevet 5. november 2011 Forfatter Del Skrevet 5. november 2011 Har ordet sånn at jeg skal trene 3 ganger i uka med en kompiss. Ja, kan kansje legge opp en logg her på forumet. Det er vell en egen seksjon for logg her på forumet. Skal notere vekta mi nå, for å sammenligne den med uke for uke, eller noe sånn. Men anntar at bilder er best, for viss jeg holder et bra kosthold, men også trener så vil jeg vell kansje ikke ta så mye av i vekt, ettersom fettet blir gjort om til muskler. Og muskler veier jo mer enn fett. Men når det gjelder vekter og sånt. Skal dem være så tung at man belaster musklene så mye som mulig. Eller sånn at man klarer å repetere øvelsen man gjør konstant nesten.? Jeg må nok skuffe deg, det går ikke ann å gjøre fett om til muskler. Dersom du holder et jevnt kaloriunderskudd vil kroppen benytte seg av opplagret fett som energi. Det er proteiner som bygger muskler og det må du få i deg utenfra . Jeg anbefaler at begynner lett første økt og legger på vekt til du ikke lenger klarer 5 repetisjoner med god teknikk. Det er svært viktig å opprettholde god teknikk, spesielt i knebøy. Det er lett å ikke gå dypt nok eller lar knærne gå inn. Da løfter du mer, men det er ikke gunstig for treningen og kan i noen tilfeller være skadelig. Når man utfører foreksempel front press, er det like effektivt å bruke maskin enn som maskiner? For på stronglift 5x5 sin side står det at vektene er like bra eller bedre. Lenke til kommentar
EirikYeah Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Frivekter er mye bedre enn maskiner . Når man bruker maskiner er vektene låst i en løftebane. Da aktiveres færre muskler i løfte og man får mindre effekt av treningen. Bruker man derimot frivekter, blir kroppen nødt til å aktivere flere støttemuskler for å stabilisere stanga under løftet. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Som nevnt heter programmet Stronglifts 5x5, noe som betyr at hver øvelse er lagt opp etter 5x5. Dette vi si 5 sett med 5 repetisjoner. Først varmer du godt opp med å bruke de musklene du skal bruke i øvelsen, men veldig lett. For å varme opp til knebøy kan du f.eks bruke din egen kroppsvekt og så stanga uten vekter på. Kan jeg få lov til å krangle med deg på den? Du vil gjerne oppleve at du får en bedre oppvarming av å fordele den utover flere sett og øvelser. Skal du varme opp til knebøy 70kg f.eks kan det være en metode å gå for 10 repetisjoner med stanga, 8 med 30kg, 5 med 40, 3 med 50, 1 med 55 og 1 med 60. Lenke til kommentar
EirikYeah Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Som nevnt heter programmet Stronglifts 5x5, noe som betyr at hver øvelse er lagt opp etter 5x5. Dette vi si 5 sett med 5 repetisjoner. Først varmer du godt opp med å bruke de musklene du skal bruke i øvelsen, men veldig lett. For å varme opp til knebøy kan du f.eks bruke din egen kroppsvekt og så stanga uten vekter på. Kan jeg få lov til å krangle med deg på den? Du vil gjerne oppleve at du får en bedre oppvarming av å fordele den utover flere sett og øvelser. Skal du varme opp til knebøy 70kg f.eks kan det være en metode å gå for 10 repetisjoner med stanga, 8 med 30kg, 5 med 40, 3 med 50, 1 med 55 og 1 med 60. Det stemmer, jeg burde nok informert om det. Jeg regnte med at siden trådstarter er nybegynner, holder det sikkert å varme opp med kroppsvekt etterfulgt av stang. Slik var det i hvert fall for meg, jeg startet på 5x5 med 35kg i knebøy og da var stanga perfekt oppvarming . Men som Fredrik sier, etter hvert som du begynner å løfte mer, bør du fordele oppvarming på forskjellige vekter, for å gradvis varme opp kroppen og venne den til vekta. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Da er vi enige, Eirik. Til trådstarter: Poenget er å gjøre muskelen litt forberedt på belastningen du har tenkt å utsette den for. Som en utdypning til det jeg skrev så går du ned i antallet repetisjoner etterhvert som du nærmer deg vekten du har tenkt å trene med, for å ikke senke kapasiteten din. Det er tull å sløse bort pust og energi på oppvarmingssett som mest av alt minner om arbeidssett med for lav belastning. 1 repetisjon av gangen når du nærmer deg er flott, enten du varmer opp til vanlige arbeidssett, eller maksløft. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå