Gå til innhold

Knut Storberget vil utvide DNA registeret

21 stemmer

1. 1. Burde vi ha et DNA register i Norge?

• Ja
      14
    • Nei
      5
    • Vet ikke
      2
  2. 2. Hvem bør havne i DNA registrene?

• Alle
      2
    • Alle som blir dømt til fengsel
      5
    • Alle som er dømt til mer enn 60 dagers ubetinget fengsel
      3
    • Alle som er dømt for voldtekt
      7
    • Ingen
      4
  3. 3. Bør Asylsøkere DNA registreres ved Asyl i Norge?

• Ja
      7
    • Nei
      6
    • Vet ikke
      1

Anbefalte innlegg

Jeg leser i Dagbladet at Knut Storberget ønsker å utvide DNA registeret. I dag blir alle som er dømt til mer enn 60 dagers ubetinget fengsel; registrert i DNA registeret.

http://www.dagbladet.no/2011/11/04/nyheter/voldtekt/overfallsvoldtekt/politi/politikk/18888943/

Det sies at de nå ønsker å senke terskelen for hva som skal registreres, grunnet voldtekter.

Personlig forstår jeg dette som et angrep på personvernet; i alle fall med tanke på at ikke alle kriminelle er voldtektsmenn. Det som derimot skal sies; er at alle voldtektsmenn er kriminelle, hvorfor går ikke Storberget etter å lage et DNA register på voldtektsforbrytere?

Hva mener dere?

EDIT: La til spørsmål om DNA registrering av Asylsøkere

Endret av Notelitten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg leser i Dagbladet at Knut Storberget ønsker å utvide DNA registeret. I dag blir alle som er dømt til mer enn 60 dagers ubetinget fengsel; registrert i DNA registeret.

http://www.dagbladet...itikk/18888943/

Det sies at de nå ønsker å senke terskelen for hva som skal registreres, grunnet voldtekter.

Personlig forstår jeg dette som et angrep på personvernet; i alle fall med tanke på at ikke alle kriminelle er voldtektsmenn. Det som derimot skal sies; er at alle voldtektsmenn er kriminelle, hvorfor går ikke Storberget etter å lage et DNA register på voldtektsforbrytere?

Hva mener dere?

Er svært få som blir dømt,så er vel vanskelig med ett register da vel??? Dessverre vil jeg si att kvinner ikke kan bli trodd.men når det er sagt så er det nok også mange falske voldtekts anklager ute å går også...kvinner kan også være onde...vet jeg nå sikkert får gjennomgå for dette utsagnet...men slik er det det dessverre...så da er vel ett register ikke helt sannferdig,om en kvinne av hevnlyst over en dust av en eks,anmelder vedkommende for voldtekt.Men for all del,jeg mener att voldtekter burde ha en strafferamme på lik linje med drap...for en ødelegger faktisk ett liv for resten av vedkommendes liv.Og her vet jeg hva jeg snakker om...er en av mange som vokste opp på barnehjem...ja skal ikke gå i detaljer,men ble avspist med en liten erstatning...og klar deg selv med skammen...mareritt hver natt og en PTSD diagnose.

Lenke til kommentar

Et utvidet DNA register vil være til liten hjelp i det store flertallet av voldtektsanmeldelser. For i såkallte fest-voldtekter og bekjentsskapvoldtekter, så er ofte ikke hovdespørsmålet om hvorvidt samleie har funnet sted, men om det var under tvang. Og det kan jo ikke en DNA prøve svare på.

Men vil vel forsåvidt evt. være til hjelp å spore opp gjerningsmann i overfallsvoldtekter

Lenke til kommentar

man burde DNA registrere alle ved fødselen og alle som kommer hit som asylsøkere.

Nei, det syns jeg ikke, å registrere asylsøkere kan jeg til en viss grad forsvare, men å DNA-registrere nyfødte barn som ikke har mulighet for å gjøre motstand er bare forkastelig.

• Liker 3
Lenke til kommentar

man burde DNA registrere alle ved fødselen og alle som kommer hit som asylsøkere.

Nei, det syns jeg ikke, å registrere asylsøkere kan jeg til en viss grad forsvare, men å DNA-registrere nyfødte barn som ikke har mulighet for å gjøre motstand er bare forkastelig.

det er grusomt, men alle kan gjøre noe ulovlig. da ville det blitt lettere og finne dem.

Lenke til kommentar

Da vet jeg i allefall en ting det nok skjer forandring med, det er at jenter/kvinner ved fødsler hitil har kunnet nekte å oppgi barnefar (av ulike grunner). Det medfører at staten har måttet betale barnebidraget den egentlige faren skulle betalt. Hvis et komplett DNA-register derimot er tilgjenglig, frister det nok å legge inn den ny-fødtes DNA for å finne match

Lenke til kommentar

det er grusomt, men alle kan gjøre noe ulovlig. da ville det blitt lettere og finne dem.

Det er sant, men ihvertfal min tankegang er at man ikke kan gå rundt og overvåke og misstenke FØR dem faktisk har gjort noe.

Jeg er motstander av et slikt overvåkningsamfunn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er sant, men ihvertfal min tankegang er at man ikke kan gå rundt og overvåke og misstenke FØR dem faktisk har gjort noe.

Jeg er motstander av et slikt overvåkningsamfunn.

jeg er ikke uenig, men alle de som gjør og har gjort noe galt har også en gang vært uskyldig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

ikke alle kriminelle er voldtektsmenn. Det som derimot skal sies; er at alle voldtektsmenn er kriminelle

Har du hørt om justismord?

The Innocence Project is a non-profit legal organizations in the United States, Canada, the United Kingdom, Australia and New Zealand dedicated to proving the innocence of wrongly convicted people through the use of DNA testing, and to reforming the criminal justice systems to prevent future injustice

http://www.innocenceproject.org/

Suverent flest av de som løslates ved hjelp av The Innocence Project er menn som er blitt dømmt for sexuelle overgrep. Det er enormt mye falske annmeldelser. Og mange av disse blir også til en domm => et justismord.

Hvis du har fulgt med litt i media på hva som skjer med offentlige personer som noen ikke liker noe særlig så vil du få med deg at sexuelle overgrep annklager er den vanligste måten å anngripe slike på. f.eks Julian Assange (Wikileaks). Dette er fordi det ødelegger denne personens karriære og rykte uansett om han er skyldig eller ikke eller om han blir frifunnet eller ikke.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...