sigurd_89 Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Jeg driver for tiden å lager en generator ved hjelp av spoler og magneter. Men jeg må på en eller annen måte få fjernet varmen fra spolene. Og jeg har da kommet fram til at den enkleste måten er å bruke en heatsink av aleminium. Men for å få kontakt mellom spolene og heatsinken trenger jeg en blanding som leder varme godt, som er flytende før den stivner. Jeg kommer også til å bli nødt til å duppe hele spoler i denne blandingen slik at den leder varmen bort best mulig. Så jeg lurer på om noen vet om en slik blanding som kan kjøpes? Kommer til å trenge noen desiliter, så vanlig kjølepasta man får på Komplett holder ikke. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Hva med vanlig loddetinn? Lenke til kommentar
sigurd_89 Skrevet 6. november 2011 Forfatter Del Skrevet 6. november 2011 Hva med vanlig loddetinn? Ser for meg at det er vanskelig å ha så mye loddetinn flytende på en gang at at man kan duppe hele spolerned i det. Men det som gjør loddetinn uaktuelt er at det leder strøm. Og dermed er det helt uaktuelt å bruke tinn, da dette vil påvirke fluxstrømmen i spolene. Lenke til kommentar
Khani Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 (endret) Om du kan varme opp heatsinken på en vanlig stekeplate og så stikke tinnet borti den varme overflaten. Da burde der feste seg uten problemer og du vil omtrent ikke sløse med noe loddetinn. Endret 6. november 2011 av WilliamAR Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 (endret) Har du ikke mulighet for å kjøle spolene med vifter? Hvor kraftig generator er det du bygger? Ser mange støper spolene inn i epoxy,men det leder vel ikke varme så veldig godt.. Endret 6. november 2011 av taz Lenke til kommentar
sigurd_89 Skrevet 7. november 2011 Forfatter Del Skrevet 7. november 2011 Har du ikke mulighet for å kjøle spolene med vifter? Hvor kraftig generator er det du bygger? Ser mange støper spolene inn i epoxy,men det leder vel ikke varme så veldig godt.. Skal bygge en 3-fase vindturbin på 1kW med totalt 9 spoler så det er jo litt størrelse på dette. Spolene skal helt riktig ligge inne i en epoxy, men den leder varme veldig dårlig. Derfor skal det monteres en heatsink på spolene som stikker ut av epoxyen. Legger man heatsinken driekte på spolene og legger i epoxyen vil det bli veldig dårlig varmetransport mello spolene og heatsinken, ergo å heatsinken festen med et varmeledende stoff på spolene før den støpes inn i epoxy. Lenke til kommentar
Khani Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 (endret) Hva med termisk lim? Det minner noe om epoxy men det er ment for og gi god overføring av varme. Siden du mulig trenger mye av det kan du jo spørre en eller annen produsent om en bøtte med lim, eller en tønne hvis du trenger så mye. Endret 7. november 2011 av WilliamAR Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 (endret) http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=Thermal+Compound++Glue&_sacat=0&_odkw=heat+glue&_osacat=0&_trksid=p3286.c0.m270.l1313 Her har du jo noe..Høytemp epoxy finner du på ebay og.. Spennende prosjekt du holder på med,har sett på det samme selv siste ukene,det jeg kom frem til er at vindgeneratoren må bli såpass stor for å klare å hente ut noe fornuftig... En turbin på 2m i diammeter klarer å produsere 77W med vind på 5 m/s og 615w ved 10 m/s vist generatoren har en virkningsgrad på 80% ..For lite vind her jeg bor .. Skal du lage bladene selv og? Endret 7. november 2011 av taz Lenke til kommentar
sigurd_89 Skrevet 8. november 2011 Forfatter Del Skrevet 8. november 2011 http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=Thermal+Compound++Glue&_sacat=0&_odkw=heat+glue&_osacat=0&_trksid=p3286.c0.m270.l1313 Her har du jo noe..Høytemp epoxy finner du på ebay og.. Spennende prosjekt du holder på med,har sett på det samme selv siste ukene,det jeg kom frem til er at vindgeneratoren må bli såpass stor for å klare å hente ut noe fornuftig... En turbin på 2m i diammeter klarer å produsere 77W med vind på 5 m/s og 615w ved 10 m/s vist generatoren har en virkningsgrad på 80% ..For lite vind her jeg bor .. Skal du lage bladene selv og? Vi er faktisk en gruppe med studenter fra forskjellige ingeniørretninger som lager helle mølla. Så vi konstruerer bladene selv, frem til nå har vi bare brukt PVC rør som vi har kuttet opp. Men neste genrasjonsmølle som vi skal lage skal ha spesialdesignede blader støpt i glassfiber. Tusen takk for tipset Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 (endret) Interessant prosjekt. Har dere vurdert oljekjøling? Endret 9. november 2011 av conflict Lenke til kommentar
sigurd_89 Skrevet 15. november 2011 Forfatter Del Skrevet 15. november 2011 Oljekjøling er nok ikke mulig å få til med de midlene og konstruksjonen vi bruker. Lenke til kommentar
NilsJohan Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Hei, limet nettopp en thermistor til en heatsink for å varme en krystall her i labben. Postdoc'en min brukte http://www.tedpella.com/technote_html/891-60%20TN.pdf til dette. Det har ganske gode termiske egenskaper. Det er en høytemperatur epoxy. Selges visst i store pakker også (se http://henkelna.com/faceted-search-17046.htm?countryCode=us&language=en&BU=industrial&redDotUID=0000000IDW). Vet ikke hva det blir i Norge, men sjekket litt og fant denne: http://www.loctite.no/cps/rde/xchg/henkel_non/hs.xsl/full-product-list-loctite-3912.htm?iname=Loctite+9497&countryCode=no&BU=industrial&parentredDotUID=productfinder&redDotUID=000001FMW1 Selges også i store mengder - kan sende dem en mail kanskje og spørre hva de vil anbefale? Tipper mange selskaper vil være behejelpelige med å fortelle deg hvilket lim de har som vil fungere best til ditt formål. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå