Gå til innhold

Plutselig grumsete akvarium, hjelp!


Anbefalte innlegg

For 3 dager siden ble akvariumet (60l, 6 kilflekkrasbor, 4 gule moly, 1 pleco og en snegle som døde samme dagen som det ble grumsete) grumsete og man kunne ikke engang se bakveggen.

 

Av forskjellige årsaker har jeg ikke hatt anledning å gjøre noe med det, men tok nå nettopp å hadde en stor hvit bøtte med bittelitt spesialsalt og aquasafe oppi og hadde alle fiskene oppi for å rense akvariumet.

 

Men hvor drastisk går jeg til verks?

 

Det er overfylt av slike små snegler jeg har hørt er ubra for akvariumet. Bør jeg samtidig kjøpe en ny snegle, jeg har lest at disse forebygger slike småsnegler. Stemmer dette?

 

Det ble slik rett etter at vi hadde byttet ut halve vannet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snegler er BRA, de spiser alger og grums. Hvis akvariet-vannet plutselig blir grumsete, kan det være forårsaket at noe (f.eks mat) har havnet oppi og gitt næring til bakterier. Det kan også være en fisk som har ligget død litt forlenge. Skift ut alt vannet, men ikke vask sanden for godt,"gode" bakterier er viktig. Rens filter. Fyll på med nytt vann. Kjøpe masse planter og behold noen snegler. Etter en ukes tid burde vannkvaliteten være god nok. Kjøp maller. Pass på å ikke gi fiskene formye mat, det fører til algevekst og død fisk. 1/4-del av vannet må skiftes regelmessig (f.eks hver 14. dag)

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Takk for masse svar :)

 

 

Et punkt du nevner er død fisk, det døde en algespiser som fikk ligge i to dager før den ble tatt opp. Det kan selvfølgelig gi grobunn for bakterier ja... :hmm:

 

Blir å kjøpe to snegler i dag og vente noen dager så bakteriekulturen får stablisert seg og så kjøpe to nye algespisere, jeg hadde to og den siste døde i går når jeg hadde alle fiskene ute av akvariet mens jeg rensa det. (renset ikke bunnen, bare slamsugde den)

 

Det ser foreløpig ut som det har gått bra, fiskene er i aktivitet og har ingen annen oppførsel enn før så jeg satser på å hatt flaks...

Lenke til kommentar

Vanskelig å vite hva det skyldes. Overfôring over lengre perioder kan føre til oppblomstring av litt av hvert (alger, snegler). Mat bare i små mengder. Ha perioder uten fôring. Bytt 10 liter vann hver 1-2 uke.

 

Sørg for stabile vannverdier i karet ved å ha et velfungerende filter med god bakterievekst. Det er i filteret de gode bakteriene sitter som gjør ammoniakk og nitritt i vannet om til ufarlig nitrat. Stabile vannverdier gir rent flott vann. Når filteret blir for tett så skylder man svampen lett i akvarievann i bøtte for å hindre at de gode bakteriene dør og vannverdiene blir ustabile.

 

«Spesialsaltet» du bruker er ikke nødvendig. Saltet skal gjøre bløtt vann hardere men fiskene du holder er veldig hardføre fisk som ikke trenger slike vannforbedringsmidler.

Endret av 2die4
Lenke til kommentar

Vanskelig å vite hva det skyldes. Overfôring over lengre perioder kan føre til oppblomstring av litt av hvert (alger, snegler). Mat bare i små mengder. Ha perioder uten fôring. Bytt 10 liter vann hver 1-2 uke.

 

Sørg for stabile vannverdier i karet ved å ha et velfungerende filter med god bakterievekst. Det er i filteret de gode bakteriene sitter som gjør ammoniakk og nitritt i vannet om til ufarlig nitrat. Stabile vannverdier gir rent flott vann. Når filteret blir for tett så skylder man svampen lett i akvarievann i bøtte for å hindre at de gode bakteriene dør og vannverdiene blir ustabile.

 

«Spesialsaltet» du bruker er ikke nødvendig. Saltet skal gjøre bløtt vann hardere men fiskene du holder er veldig hardføre fisk som ikke trenger slike vannforbedringsmidler.

Jeg har funnet ut at det er en type alger hvor vekst trigges av for mye lys i akvariet, det skulle kunne rettes ved å kle akvariet med en søppelsekk e.l. for å stenge for alt lys i en uke. Fiskene skulle fint overleve dette har jeg fått nyss i :) Jeg justerer ned lysmengden fra nå 16 timer til 12 timer i døgnet for å minimere risikoen for slike alger i fremtiden i tillegg.

 

Jeg kan bedre beskrive det som at vannet ble "melkete" med et grønt skjær, nærmere sagt lettere ugjennomsiktig.

 

Det saltet jeg kjøpte heter så mye som "ektozon", men jamfør akvaforum.no er dette som du sier bare tull :p Pytt pytt, det kosta heldigvis ikke skjorta men det blir lagret på boden i tilfelle sykdom i akvariet.

Lenke til kommentar

Jeg har funnet ut at det er en type alger hvor vekst trigges av for mye lys i akvariet, det skulle kunne rettes ved å kle akvariet med en søppelsekk e.l. for å stenge for alt lys i en uke. Fiskene skulle fint overleve dette har jeg fått nyss i :) Jeg justerer ned lysmengden fra nå 16 timer til 12 timer i døgnet for å minimere risikoen for slike alger i fremtiden i tillegg.

 

Jeg kan bedre beskrive det som at vannet ble "melkete" med et grønt skjær, nærmere sagt lettere ugjennomsiktig.

 

Det saltet jeg kjøpte heter så mye som "ektozon", men jamfør akvaforum.no er dette som du sier bare tull :p Pytt pytt, det kosta heldigvis ikke skjorta men det blir lagret på boden i tilfelle sykdom i akvariet.

 

Selv har jeg heldigvis aldri erfart å ha den type svevealger du opplever. Litt alger på sten og røtter vil vel alle akvarister oppleve, men slikt som misfarger hele vannet er noe svineri. Men tror ikke dette er så veldig vanlig.

 

16 timer er litt «overkill» ja =) Der har du nok kilden. Selv har jeg 10 timer lys på timeren. Nok for både fisk og planter. Ønsker ikke å la algene nyttiggjøre seg av lyset utover de 10 timene.

Endret av 2die4
Lenke til kommentar

Hva slags fisker har du i ditt akvarium?

 

Har hatt så mye fisk opp gjennom årenes løp, men idag er jeg rekefrelst. Har et 100L som fungerer som oppdrettsakvarium for Sakura-reker. I samme kar bor det også 5 Kuhlii-ål. De er over 5 år gamle og dagen de stryker med går jeg ikke til mer innkjøp av fisk i dette akvariumet. Vil gi rekene best mulig vilkår for å formere seg, og kan ikke se bort ifra at ålene snapper i seg veldig små rekeyngel. Men Kuhlii-ål er noe jeg har hatt i alle år og har en høy stjerne i min bok.

 

Jeg har også Fluval-Edge nanokar med reker og Stjernedanio. Sistnevnte anbefaler jeg ikke. De er fryktelig sky og deres beskjedne størrelse gjør at du sjeldent ser dem i karet.

 

I samme kar har jeg også tidligere hatt en stor stim Moskito-rasbora. Utrolig flott stimfisk om man får tak i eksemplarer med den dype mørke rødfargen.

 

Har kjøpt mye fisk til utrolig gunstige priser hos aquamanias. Dette er en kar som bor på Kløfta og har egne lokaler i kjelleren der han driver butikk.

Endret av 2die4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...