MrAvionics Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Planer om ny koffert. Vil betale minst mulig. Sett at de har en ganske stor på obs til 499,- fullpris 599,- noen erfaringer ? Tips til billige gode kofferter ? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Mitt tips er å ikke kjøpe større enn nødvendig. Det er utrolig hva man kan pakke ned i en kabinkoffert til en person. Men alt avhenger jo av bruksområde. Heller to forskjellige størrelser enn en som skal dekke begge bruksområder. Eg vet ikke hva de selger på Obs!, men det eg har erfart av "billigkofferter" er at hjulene(på trillekofferter) og teleskophåndtak(om den har det) ødelegges fort om de blir brukt feil/belastet for mye. Og med mye bagasje inni og mye kasting frem og tilbake så kan sømmene ryke etter mye bruk. Men da er det og kanskje på tide å kjøpe ny. Personlig har eg nå en stk Samsonite trillekoffert som eg klarer å pakke til fem dager i(fire overnattinger) så lenge eg ikke skal ha dress med. Og denne får eg med som håndbagasje på fly. Kostet 1500,-. Lenke til kommentar
knottsau Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Kjøp en koffert som veier minst mulig, så slipper du så mye overvekt på fly om du reiser med mye bagasje. Og jeg ville kjøpt størst mulig koffert. Det er bedre med litt for mye plass i kofferten enn litt for lite. Så slipper du kjøpe ny koffert senere om du trenger mere plass. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Oi. Der var det to meninger i hver sin ende av skalaen gitt Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 4. november 2011 Forfatter Del Skrevet 4. november 2011 Hehe, var vist det. Tenkt litt på Samsonite men synes de blir veldig dyre. Ønker heller ikke å ha for liten da det kan bli et problem hvis jeg vil ha med meg noe litt større. Det er denne jeg tenker på fra coop: http://coop.no/Butikkene/Coop-Obs-Hypermarked/Julekatalog/Gaver-til-den-du-er-glad-i/Trillekoffert-Mirage/ Den store av de. 119l er den på eller noe sånt Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 (endret) Om det er dyrt kommer ann på hvilket tidsaspekt du ser på. Noen kofferter kan man ikke forvente overlever mer enn maks 2-3 år, men andre klarer 20-30 år. Jeg kjøpte engang en kofert som jeg syntes var altfor dyr, men har aldri angret på det. Du må også overveie om kofferten kan brukes som safe. Mange steder er det greit. Når det gjelder størrelse går jeg for middels størrelse. Skal du bare på helgeturer holder det med noe du kan ta som håndbagasje. Har dratt min gjennom jungel og ut i små båter og da er det greit med noe som er håndterlig. Endret 4. november 2011 av robertaas Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Om det er dyrt kommer ann på hvilket tidsaspekt du ser på. Noen kofferter kan man ikke forvente overlever mer enn maks 2-3 år, men andre klarer 20-30 år. Jeg kjøpte engang en kofert som jeg syntes var altfor dyr, men har aldri angret på det. Du må også overveie om kofferten kan brukes som safe. Mange steder er det greit. Når det gjelder størrelse går jeg for middels størrelse. Skal du bare på helgeturer holder det med noe du kan ta som håndbagasje. Har dratt min gjennom jungel og ut i små båter og da er det greit med noe som er håndterlig. Åssen koffert har du? Du reiser jo bittelitt. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Åssen koffert har du? Du reiser jo bittelitt.Bruker en tidligere utgave som ligner på denne Samsoniten:http://www.amazon.com/Samsonite-Oyster-29-Cartwheel-Lime/dp/B0019JYUIY/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1320443349&sr=8-2 Har tålt utrolig mye og funker også som safe. Og en sveitsisk ryggsekk som er god på ryggen og også er god å bære i hånden, hvor jeg ikke merker at pc er med, og som har de rommene og lommene jeg trenger. Brukte lang tid på å finne den rette. Er i omtrente denne kategorien: http://www.wengerna.com/synergy-ga-7305-14 En liten tøybag som kan legges sammen til minimal størrelse og vekt for å ha i håndbagasjen. Kan av og til være greit å reise én vei uten innsjekket bagasje eller ha mulighet til å sende noe som ikke kna tas med inn i flyet. Har kjøpt mere fancy varianter, men vender tilbake til kombinasjoner av disse 3 da de fungerer veldig godt. Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Åssen koffert har du? Du reiser jo bittelitt.Bruker en tidligere utgave som ligner på denne Samsoniten:http://www.amazon.co...20443349&sr=8-2 Har tålt utrolig mye og funker også som safe. Og en sveitsisk ryggsekk som er god på ryggen og også er god å bære i hånden, hvor jeg ikke merker at pc er med, og som har de rommene og lommene jeg trenger. Brukte lang tid på å finne den rette. Er i omtrente denne kategorien: http://www.wengerna....ergy-ga-7305-14 En liten tøybag som kan legges sammen til minimal størrelse og vekt for å ha i håndbagasjen. Kan av og til være greit å reise én vei uten innsjekket bagasje eller ha mulighet til å sende noe som ikke kna tas med inn i flyet. Har kjøpt mere fancy varianter, men vender tilbake til kombinasjoner av disse 3 da de fungerer veldig godt. Takk for hjelp. Kommer det snart noen nye TripReporter fra deg eller? Jeg regner ikke med at du har sluttet å reise. Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 4. november 2011 Forfatter Del Skrevet 4. november 2011 Hmm, mulig jeg bør invistere i dyr koffert kanskje da ? Reiser ikke så veldig mye, fire ganger i året blir det vel. Hva med denne ? http://www.swedbags.no/art/samsonite-b-lite-77-cm-4-hjul?XBLG15779=58ace7630efdea6a2fa1491fefeea06d Veldig lett ihvertfall Lenke til kommentar
nomore Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Eg, personlig, ville tatt meg en tur inn til noen som faktisk selger kofferter. Da kan du studere de, se på den fysiske størrelsen, hvor god plass det er inni og kjenne på vekta. Min Samsonite veier nesten ingenting og går som sagt tidligere inn som håndbagasje. Noe som kan være praktisk. Det kommer an på bruksområde. Noen sverger til Samsonite. Dette er min første. Når du drar den etter deg så legger du ikke merke til at det ikke er en billig koffert, men etter en del turer så merkes det på hjulene at det er mer rullemotstand i de. Eg føler det var verdt det, men sikkert ikke alle som bryr seg. Du vet best hvilke behov du ønsker å dekke. Noen drar med seg mye hver gang, andre klarer seg utrolig lenge med få plagg. Noen må ha en SVÆR koffert med seg uansett hvor de skal, andre vil ha med seg minst mulig. Eg var en av de første før, nå prøver eg å være en av de siste. Og det er deilig å reise i forbindelse med jobb å kun ha en trillekoffert, og kanskje ei laptopveske(PC'en går i trillekofferten og, men på bekostning av klær). Før reiste eg rundt med en uhåndterlig bag, som alltid var ubehagelig å bære på, alltid for tung og alltid krøllet skjortene mine. Those days are history Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Hmm, mulig jeg bør invistere i dyr koffert kanskje da ?Trenger ikke nødvendigvis være den dyreste eller Samsonite, men du bør som sagt ta deg en tur på et sted med litt utvalg, for eksempel Morris og se på, løfte litt og åpne litt på forskjellige typer og se hva som passer deg. Folk er forskjellige, men her mener jeg at det lønner seg å bruke litt tid til få noe man føler seg helt komfortabel med. Har gjort enkelte bagasjekjøp fordi det var billig eller fordi jeg ikke hadde tid til å finne noe som passet helt og har da bestandig angret. For liten koffert er ikke morsomt og heller ikke for stor. Å slippe å sjekke inn kan være et stort pluss, men det begrenser også hva du kan ta med deg. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Kommer det snart noen nye TripReporter fra deg eller? Jeg regner ikke med at du har sluttet å reise.Har en del bilder og notater fra forskjellige turer, men har prioritert å bruke tid på å forberede nye turer. Har endel bookinger fremover som til dels har vært utfordrende å få til. Lenke til kommentar
Litraphy Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Føyer meg inn i rekken med de som sverger til godmerkene som Samsonite og Carlton. Det er rett og slett verdt det. Har selv 2 fra Samsonite og 2 fra Carlton. I tillegg til en trillebag fra Samsonite. Disse har jeg nå hatt siden jeg fikk de i gave fra foreldrene mine fra jeg var liten. Grunnen var hovedsaklig at vi reiser en god del i familien, og nå også med min samboer. Ingen av koffertene har noe tegn til slitasje, bortsett fra litt sorte striper fra rotunda på flyplassen osv. De nyeste som har kommet fra Samsonite nå veier så og si ingenting og kan utvides en god del. Her får du god plass, og kan ta med deg mest mulig. Forskjellen fra min "tyngste" fra Carlton, til min nå nyeste fra Samsonite er enorm. Dette merker jeg spesielt godt på helgeturene vi tar til London, der vi som regel bestiller flyreise via Ryanair for å få mest mulig til overs til shopping. Koffertene i seg selv er nøyaktig like store, fysisk størrelse, men vekta skiller flere kilo. Lenke til kommentar
Luminos Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 (endret) For stor koffert er bare en ulempe spør du meg. De fleste flyselskapene har en maksgrense på rundt 20 kg, mens disse gigakoffertene ofte får plass til ting for oppimot 30 kg eller mer. Overstiger vekten 30/32 kg, må du som regel pakke om uansett, så da er jo størrelsen helt bortkastet. Velg en mellomstor koffert av et godt merke, gjerne hardplast, de tåler mer enn tøykoffertene. Da er du også bedre sikret om du har med noe knuselig i bagasjen Enig i at du bør gå til fks Morris å kikke på utvalget, så kan du se hva som passer ditt bruk best. Endret 5. november 2011 av Maiwa Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 (endret) En liten tøybag som kan legges sammen til minimal størrelse og vekt for å ha i håndbagasjen. Kan av og til være greit å reise én vei uten innsjekket bagasje eller ha mulighet til å sende noe som ikke kna tas med inn i flyet. Vikig poeng. En tøybag gir fleksibiletet ved at en kan stappe skittentøy og annet som er mindre spennede å stjele i denne på hjemveien om det blir litt shopping underveis. Husk også at det meste en drar med seg har det bedre i en forholdsvis full koffert enn ved å bli kastet rundt i en halvfull. Her spiller også pris go kvalitet inn. De billigste koffertene har som regel et stort rom mens de litt mer forseggjorte gjerne har stoffdeling mellom topp og bunn. Noe som gir mer fleksibilitet i pakkingen. Her i huset har vi etterhvert et lite arsenal av kofferter, men de som blir mest brukt er nok Weekendkofferten (kabinstørrelse) og en som minner om denne http://www.morris.no...1&page=1&rnum=8 Vi har også en klar overvekt av Samsonite. Noe kjøpt i Norge og noe kjøpt i utlandet. Filosofien er å kjøpe noe som varer og da gjerne i farger som ikke er nødvedigvis "hotte" i kjøpsøyeblikket. S Endret 5. november 2011 av StoreMyen Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 5. november 2011 Forfatter Del Skrevet 5. november 2011 Er Carlton et godt merke ? Er nemlig det de har på obs!. Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Er Carlton et godt merke ? Er nemlig det de har på obs!. Min erfaring: Et stykke fra Samsonite, men et etablert merke og ikke noe dill som ryker på første reise. Som andre kommenterer er disse neppe spesielt lette. s Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 5. november 2011 Forfatter Del Skrevet 5. november 2011 3.5KG for 88 liter 4.5KG for 112 liter Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 5. november 2011 Forfatter Del Skrevet 5. november 2011 Er det noe å spare på å kjøpe koffert i sverige ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå