Trøtt Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Hei Har prøvd å søke litt, men føler jeg får blandede svar på nett. Spør derfor her: Er det noen som vet at det funker med ECC minne på vanlig ASUS hovedkort? Jeg trenger å benytte 2x8 GB brikker på et ASUS m-ITX kort, og finner jeg det mest fornuftig å kjøpe ECC pga prisen. Dette er minnet jeg har tenkt på: Minne Dette er HK jeg har tenkt på: Hovedkort Jeg vet at det ikke støtter ECC funksjonaliteten, men det er ok så lenge den leser 16 GB minne. Jeg vil bare ha 16 GB RAM da den skal brukes til å kjøre en del virtuelle testmaskiner. Noen med erfaringer rundt dette? Lenke til kommentar
Kimm0n0 Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Det fungerer nok ikke. Skal du bruke ECC må du bruke AMD eller Xeon hos Intel. Lenke til kommentar
Trøtt Skrevet 4. november 2011 Forfatter Del Skrevet 4. november 2011 Det fungerer nok ikke. Skal du bruke ECC må du bruke AMD eller Xeon hos Intel. Takk for at du svarer, men jeg føler det er litt sånn "kanskje" -svar, altså at du ikke vet helt sikkert. Er det noen andre som vet noe sikkert så er det fint Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Hovedkortet må støtte ECC, det har ikke noe å gjøre med prosessorlevrandør. AMD er ikke noe untakstilfelle, er nok Xeon og AMD Opteron hovedkortet som støttes hva jeg vet. Er nok bare hovedkort beregnet for servere som støtter ECC. Så du må nok regne med maskinen ikke virker med ECC hvis det ikke støttes. Men hva er vitsen å kjøpe ECC hvis ikke hovedkortet støtter det? ECC ram brikker er nok dyrere en mange andre type ram brikker. Lenke til kommentar
Kimm0n0 Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Det fungerer nok ikke. Skal du bruke ECC må du bruke AMD eller Xeon hos Intel. Takk for at du svarer, men jeg føler det er litt sånn "kanskje" -svar, altså at du ikke vet helt sikkert. Er det noen andre som vet noe sikkert så er det fint Et eksempel jeg kan henvise til er at om bruker RDIMM (Registerred RAM), på et hovedkort som ikke støtter det, så kommer du ikke til BIOS en gang. Den erfaringen hadde jeg for oen dager siden. Lenke til kommentar
ShadowMaster Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 ECC minne må spesifikt støttes av hovedkortet, så svaret er nei. Grunnen til dette er at minnekontrolleren er annerledes for ECC minne da ECC minne har ekstra bits som benyttes til feilkorrigeringen. Skal du ha deg 16gb til et kort med 2 minneslots så er det vel dårlig utvalg til høy pris http://www.prisjakt.no/category.php?k=v1589#rparams=l=s78154257 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå