per-erik Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Hei, har noen spørsmål som først og fremst gjelder for samboeren min som har overtatt min gamle 500D. Utfordringen ligger i at auto ison ikke går lengre en til 400 i "M" modus. Hun ønsker å bruke M fordi hun syns AV programmet velger for lang lukkertid, og liker ikke TV programmet fordi hun vil kontrollere dybdeskarpheten. Det som er da er hun må stille iso manuelt opp, og det går ut over hvor raskt hun får tatt et bilde. Responstiden blir for lang, slik at øyeblikket er over. På min 7D går auto iso opp til 3200 eller mer, og jeg lurer derfor hvor langt dn går på 550D og 600D i "M"? Det er ikke aktuelt med et større kamera som 60D/7D ellers er jeg og interesert i brukstips som kan løse dette. Vennlig hilsen P-E Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 (endret) I steden for å manuelt velge blender og lukkertid, og la kameraet velge ISO (som ikke her fungerer godt nok) med M + Auto ISO - hva med å heller manuelt velge blender og ISO, og la kameraet velge lukkertid - med Av + manuell ISO? Det er sånn jeg skyter. Hvis hun selv velger ISO og blender, og kameraet så velger for kort/lang lukkertid - det er det eksponeringsjusteringen er til for. Min erfaring er også at Auto ISO ikke fungerer godt nok på Canon - jeg velger derfor ISO selv. Endret 4. november 2011 av Trondster Lenke til kommentar
Daniel-N Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Takk for tipset Trondster. Har, i underbevisstheten min, lurt på dette selv.. Mye bedre å bruke av + manuell iso merka jeg Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 På 550D kan man i menyen et sted velge hvor høyt auto-iso skal gå, kanskje det finnes på 500d også? (har ikke 550d'n foran meg nå (jobbkamera) så kan ikke si hvor i menyen man kan velge dette) Lenke til kommentar
per-erik Skrevet 5. november 2011 Forfatter Del Skrevet 5. november 2011 Takk for godt tips Trondster. den tenkte vi ikke på. Awesnes; jeg kan ikke finne dette i menyen på500D, men gi gjerne beskjed hvor du finner den på55D`n din. Han en fin helg. P-E Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Det må bli til mandag i tilfelle. Men kan jo tenkes at det er en funksjon som kom med 550D. Lenke til kommentar
bar1 Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 (endret) I modus M og flash er "auto" ISO-følsomhet fast ved ISO 400. Modus portrett har fast ISO 100. De andre programmene har auto ISO 100 - 1600. Side 61 i bruksanvisning. Endret 5. november 2011 av bar1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå