arthon Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 For dere som fremdeles er interessert Canon c300 og Scarlet lanseringen. Her er en video fra FXGuide.com som dekker begge hendelsene og som snakker litt om fordelene og bakdelene ved begge kameraene. (OBS!; dette er en Quicktime video) http://media.fxguide.com/fxguidetv/fxguidetv-ep124.mp4 Lenke til kommentar
Jan Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Btw, Scarlet cropper sensor for andre oppløsninger enn 4K. Enten crop eller voldsom nedskalering for BD. Jeg vet ikke hva som er verst ... Lenke til kommentar
medisinOmsider Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Jeg gleder meg til den filmen kommer! Lenke til kommentar
chma Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Alt er relativt, men for å sette det i perspektiv, se hva Sony og Panasonic har tatt for "HD" broadcast kameraene sine i mange år før RED kom på banen. Man har hatt digitale muligheter ut over broadcast kameraer fra Panasonic og Sony før RED kom på banen. Arri D21 og Dalsa Origin for å nevne to. Sony F900 HDCam, 2/3" sensor med 1440x1080, 170 mbit/s kompresjon og 3:1:1 color sampling koster over $100K. Tenk hvor mange Sony har solgt av disse. Det kamera er også basisen for Panavision Genesis og Sony F23 og i de ombygde versjonene for bruk som digitale film kameraer er vært de mest brukte kameraene for Hollywood filmer i flere år. De koster opp mot $250K hvis du i det hele tatt får kjøpt dem hvis du ikke driver kamerautleie. Alt dette forandret seg når RED One kom på banen ($17K, $28K med ny sensor) Arri Alexa ($60K++ - kan i prinsippet bare levere 2K video) og Epic ($28K for brain, $58K for full pakke inkludert alt du trenger utenom objektiver) og nå Scarlet for $13-15K for full skyteklar pakke. Da ser man hvor stor revolusjon RED har gjort innen kamera markedet og hvor mye Sony f.eks. har melket markedet for med overprisete kameraer.. Både broadcast og digitalt film utstyr har gått voldsomt ned i pris de siste årene, en viktig faktor her er at elektronikk er blitt billig. Kostnader på utvikling og produksjon er jo helt annen idag kontra feks. tilbake i 1997 hvor hdcam formatet så dagens lys. RED eksisterte ikke på den tiden og eksisterer sammen med ett par andre konkurrenter idag fordi det er mulig innen rammer det går ann å tjene penger. Så å gi RED kredit for at elektronikk har blitt billig syns jeg blir å dra den noe lagt, selv om konkurransen fra RED og feks. Arri har gjor at Sony har svart med F65. Kameramarkedet har og gått i alle retninger og blitt betraktelig mer spesialisert enn før og man har mye mer valgmuligheter ifht hva som er best for en gitt produksjon. Jeg vil nok heller kalle sony og panasonic sin prising at man priser seg til den prisen markedet er villige til å betale. Det er og lett å bli blendet av at RED husene koster veldig lite, mens tilbehøret gjerne nå utgjør flere ganger prisen av kamerahuset. Om man sier 50k eksl. objektiver for en Epic så nærmer man seg styggfort 70-100k inkl linser. Linser og stativ er det siste stedet man skal spare penger.... Kan også legge til at RED er den eneste film kamera produsenten som har dedikert redigerings software for det RAW formatet kamera produserer (og det er gratis) og ikke tar seg betalt for kamera firmware oppgraderinger. (Sony tar $3000 for S.log for F3 og Arri tar visstnok seg godt betalt for firmware oppgraderinger). Så med et RED kamera så får man også veldig mye "added value" i forhold til andre produsenter. RED vs. Sony, film vs. broadcast. Digitale film kameraer er blitt mer og mer en datamaskin, med de fordeler og ulemper det har. F3 trenger ikke noen oppdatering for å fungere stabilt, RED er under mer konstant utvikling. I film har man gjerne mer mulighet til å bruke ny teknologi raskere enn i broadcast hvor det i mange tilfeller er viktigere at teknologien er velprøvd og passer inn i en gitt arbeidsflyt enn at det er det nyeste og aller beste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg