Gjest medlem-82119 Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Holder på å lage en enkel kalender til en spesifikk bruk. Vil ha en vising av gjeldende uke, men word har ikke noen slik funksjon. Har googlet litt og sett at man sansynligvis må legge inn en visual basic kode som felt der man vil ha vist ukenummeret. Synes det er rart at det ikke er en egen direkte funksjon for dette, men men. Lurer også på om den koden man legger inn kun er gjeldende for det aktuelle dokumentet eller om det er et tilleggg for hele word. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Idag er det uke 44 her og uke 45 i USA, så dette er litt mer komplisert enn man skulle tro. Her er kode som skriver norsk (ISO) ukenummer i Word: Function Uke(InputDate As Date) As Long Uke = DatePart("ww", InputDate, vbMonday, vbFirstFourDays) End Function Sub SkrivUke() Selection.TypeText Text:="Uke " & Uke(Date) End Sub Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Hvordan bruker jeg dette? Skal koden kopieres rett inn i tabellruta jeg vil ha ukenummeret i? I dokumentet har jeg laget en liten tabell med 3 kolonner og 2 rader. I den øverste raden har jeg skrevet ÅR, UKE, og DATO i hver sin rute. I rutene rett under vil jeg ha riktige verdier. ÅR er greit, det forandrer seg kun en gang i året. Dato er en direkte funksjon som er grei å sette inn. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 "Hvordan bruker jeg dette?" er litt som "hvordan kjører man bil?", ikke veldig lett å svare konkret på. Koden finner ukenummer og skriver det der cursor står. Den må programmeres om for å skrive til et spesifikt sted, hvor det er, og om det er samme sted hver gang, vet bare du. Og til hva man gjør med kode, start med denne: http://guy-lecky-thompson.suite101.com/introduction-to-vba-for-ms-word-a12065 Pass også på at du får problemer med årstall/ukenummer der begynnelsen av januar er i uke 52 eller 53 året før, f.eks. i 2010, 2011 og 2012. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 OK. Såvidt jeg skjønner er det ingen direkte metode for å få riktig ukenummer i en bestemt uke uavhengig av år. Til mitt bruk så er det ikke noe absolutt must, det handler om å få en samlet oversikt over hva som skal skje når og hvor. Tusen takk for hjelpen, ihvertfall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå