Gå til innhold

Hjelp med valg av speilrefleks

Gjest Slettet-6x3szi

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-6x3szi

Skal kjøpe meg et speilrefleks kamera som skal koste noe mellom 3k - 4k og lurer på hvilket jeg burde velge.

Dette er da mitt første speilrefleks kamera så jeg er åpen for tips og forslag. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Her er mine anbefalinger. Jeg vet mange nok vil være uenige, men det får nå være så.

Velg Nikon eller Canon - det blir aldri feil. Da kan du velge mellom Nikon 3100 til 3999,- og Canon EOS 1100D til 3785,-. Begge kameraene kommer da med et enkelt 18-55mm objektiv. Noen vil sverge til det ene, og noen til det andre, men i praksis vil du ta like gode bilder med begge. Grunnen til at jeg ville valgt ett av disse to merkene er fordi de har det største utvalget av tilbehør, og om du ønsker å kjøpe mer utstyr etterhvert så har du mye å velge blant, og dette utstyret kan du stort sett bruke om du senere velger å oppgradere selve kameraet.

Har du venner eller familie som er interessert i foto? I så fall kan det være lurt å velge samme merke som dem (så fremt det er Nikon eller Canon, altså). Da er de kjent med menyer o.l., og du kan låne utstyr (objektiver, blitser) av dem.

Hvis ikke tar du en tur til en fotobutikk og fikler litt med disse to kameraene, og så tar du det som du føler er best. Det som ligger best i hånden. Rett og slett det som du får best inntrykk av.

Om du følger disse enkle reglene så kommer du ikke til å angre på valg av kamera!

Lykke til!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hva skal du bruke kameraet til?

Hva slags fotografering?

Sjekk ut alle merkene Canon, Sony, Nikon, Pentax og Olympus

Finn og ut om du heller kanskje klarer deg med en speiløsvariant

Samsung, Panasonic, Sony eller Olympus

Velg det kameraet som passer til din type fotografering, og velg ett kamera du tror du vil bruke.

Bruk litt tid på å lese om kameraene og ta en tur i fotoforretning og se på de forskjellige modellene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-6x3szi

Tenker at jeg skulle bruke det når jeg går på tur i heiet og på ferie.

hhø

Jeg vurderer Nikon D3100 siden det var muligheter for geotagging ved å kjøpe noe tilbehør.

Endret av Slettet-6x3szi
Lenke til kommentar

Alle kameraer kan geotagge, med ekstrautstyr :)

Hvis du tusler turer og mye på ferie ville jeg nok valgt en av de speilløse variantene, bildekvaliteten er like bra som speilrefleks men vekta er mye mindre.

Personlig så har jeg falt for Samsung sitt systemkamera, NX100 med et ekstra objektiv burde ikke komme på mer en litt over 4000.- og da får du veldig mye for pengene.

Edit:her er NX-tråden, så kan du gjøre deg opp en mening.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...