PF Treserget Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 (endret) Vi skal skrive en sakstil i norsk (bokmål). Jeg har om karakterer. Her er ingressen: (PS: Går i tiende klasse)! Karakterer er til for å vurdere enkeltindivider i forskjellige fag på skolen og for å skape en indikasjon på hvor god eleven er i faget. I dagens Norge starter elevene med karakterer i åttende klasse. Akkurat nå er det mye diskusjon vedrørende eventuelle karakterer i barneskolen, noe det var før i tiden. Det er både fordeler og ulemper med karakterer. Forståsegpåere har ulike meninger avhengig av ståsted. Trenger vi egentlig karakterer? Er det så viktig at elevene har noe å strekke seg etter, for så å muligens bli skuffet over de karakterene man oppnår? Dere kan gjerne rette på noe hvis det er noe feil innholdsmessig i den, men nå skal jeg starte med en liten (eller større) historikk om hvordan karakterene har vært siden tidenes morgen innenlands i Norge, kanskje også sammenligninger med andre land her. Trenger da noen sider eller hvis dere eventuelt siter på noe fakta selv, og generelt litt råd om å skrive en bra sakstil (avisartikkel).... Endret 4. november 2011 av Treserget Lenke til kommentar
PF Treserget Skrevet 4. november 2011 Forfatter Del Skrevet 4. november 2011 Noen? Fristen for å levere er 23:00 i dag, trenger seriøst noe stoff snart! Lenke til kommentar
Kvassbert Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Da er det bare å begynne å jobbe da. Begynn med å liste opp alle argumenter for og alle argumenter mot karakterer. Deretter er det å skrive selve teksten. Lenke til kommentar
PF Treserget Skrevet 4. november 2011 Forfatter Del Skrevet 4. november 2011 (endret) Da er det bare å begynne å jobbe da. Begynn med å liste opp alle argumenter for og alle argumenter mot karakterer. Deretter er det å skrive selve teksten. Jo, men det kommer senere, først kommer en liten historikk om karakterer gjennom historien, noe jeg ikke har funnet noe av på interwebsen. Læreren vår har sagt at de som hadde bra karakterer etter grunnskolen fortsatte på skolen, mens de med dårlige karakterer stakk til sjøs, eller hjalp til på gårder, dette er kanskje 100 år + siden da! Endret 4. november 2011 av Treserget Lenke til kommentar
Kvassbert Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Hallo. DEt jeg mener er at du må kladde. Åpne et tomt dokument på Word. Skriv først MOT på et ark og FOR på et annet. Deretter lager du en liste over alle argumenter FOR. Så en liste over alle argumenter mot. Når du har listet opp en hel del ting der så kan du begynne å skrive. Historikken kan du skrive til slutt. BAre ¨å sette igang! Lenke til kommentar
Cyberstorm Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Et kjapt søk på "karakterer i skolen" på google gjorde sitt til at jeg fant veldig mye informasjon om karakterer på forskjellige sider. Her kan du gå til søket. På Wikipedia siden, kan du finne informasjon om dagens karakter-skalaer og tidligere skalaer. På Wikipedia siden, kan du også klikke på andre språk til venstre i menyen, som inneholder informasjon om karakterer fra andre land etc. Håper dette er til litt hjelp. Lykke til! Lenke til kommentar
PF Treserget Skrevet 4. november 2011 Forfatter Del Skrevet 4. november 2011 (endret) Joa, det skal jeg gjøre. Lærer'n sier at de ulike argumentene skal ha ulike avsnitt, altså bare ett argument per avsnitt, hvordan skal jeg gjøre det? Skal jeg ha både for- og motargumenter i samme avsnitt, for så å ta et nytt argument i neste avsnitt? Hvis ikke en annen vinkel av det samme kommer i neste avsnitt...? Endret 4. november 2011 av Treserget Lenke til kommentar
Kvassbert Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Ofte argument og deretter motargument i samme avsnitt. Dvs. også begrunnelse og deretter begrunnelse for motargumentet. Har du laget argumentlistene enda? Det bør du begynne med, da det er største jobben. Lenke til kommentar
PF Treserget Skrevet 4. november 2011 Forfatter Del Skrevet 4. november 2011 Samler først opp tankene og deres hjelp før jeg starter med denne, pluss en god middag! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå