smelx Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Hei Jeg har akkurat transportert min stasjonære maskin over lengre avstand. Når jeg skulle starte den etter flyttingen fikk jeg opp feilmelding "Over temperature error". Når jeg går inn i BIOS står den på 87 grader celsius. Temperaturen står der helt stødig uten bevegelse, og det er kun etter at maskinen har vært på i 10 sekunder fra kaldstart. Jeg lurer på om det kan være prosessorens temperaturmåler eller lignende som kan ha slått seg under transport? Jeg finner det merkelig at den står på nøyaktig 87 grader hver gang jeg har forsøkt å skru den på fra kaldstart og at det ikke er antydning til variasjon i temperaturen. Vifte og kjøleribbe på prosessoren er dobbeltsjekket. Hovedkortet mitt er et P8P67pro mens prosessoren er en i7 2600. Er det noen som har forslag til hva jeg kan gjøre? Er det hovedkortet eller prosessoren det er noe feil med? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Hvis du har en tung cpukjøler så er det nærliggende og tro at det kan ha skjedd noe der. Spesielt hvis maskinen ble transportert stående. Jeg ville demontert kjøler og cpu og montert de igjen med ny kjølepasta. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 (endret) En mulighet er vel at kjøleren ikke lengre er fastmontert slik som den skal. Åpne og kontroller dette før du slår på maskinen flere ganger. Hvis temperaturen reelt sett går opp i 87 grader etter sekunder, så kan det nok være dette som er feilen. Edit så ikke postingen over, men vi er tydeligvis enige :-) Endret 4. november 2011 av arne22 Lenke til kommentar
smelx Skrevet 4. november 2011 Forfatter Del Skrevet 4. november 2011 Hei og takk for svar. Jeg har allerede undersøkt kjøleren og prosessoren to ganger ved å ta det fra hverandre og sette det sammen igjen. Derfor jeg spekulerer i om det kan være temp. måleren som er feil? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Jeg kan ikke helt skjønne hvordan den skal kunne ryke. Du kan jo prøve og resette bios og se om det hjelper. Lenke til kommentar
smelx Skrevet 4. november 2011 Forfatter Del Skrevet 4. november 2011 Forsøkte å resette bios, men det hjalp beklagligvis ikke. Er det mulig at prosessoren går opp til 87 grader og står det helt stabilt kun 10 sekunder etter at maskinen er slått på? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Nei, ikke med kjøleren tilkoblet. Uten kjøler eller om kjøleren ikke har skikkelig kontakt med cpuen så er det fullt mulig, det er derfor du må være 100% sikker på at det er montert riktig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå