Gå til innhold

Oppgradering av harddisk eller minne i bærbar

Anbefalte innlegg

Hva sier loven om å bytte ut harddisk(eller putte i en ekstra på bærbare med plass til det) eller å oppgradere minne f. eks fra 4GB til 8GB?

Jeg har sittet å sett på 2 typer gaming maskiner ifra Asus og Msi og fant ut at msi hadde den greiest pc i forhold til pris... Men etter litt mailing til både MSI og Infocare(De som fikser Msi produkter i Norge) så fikk jeg beskjed om følgende:

Msi: Vist en åpner maskinen så mister en garanti

InfoCare: Vi må forholde oss til Msi

På Lefdal og Cdon så sier de at en ikke mister garanti vist en vil montere egne deler i maskinen! Så frem ikke en ødelegger noe mens en holder på da :)

Så hva er riktig? Har en rett til å montere harddisk og minne i en bærbar uten å miste garantien eller kan Msi holde seg til amerikansk lov til og med i Norge?

Asus på sin side sier at det er helt greit å montere harddisk og ekstra minne i datamaskinene deres så lenge en ikke bryter de garanti lappene som er inne i den bærbar(Regner med at det gjeder cpu f. eks)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er godt mulig at MSI er billigere enn Asus, men du får det du betaler for. Asus spillbærbare er ekstremt godt lagd med kjøleløsning som klarer å kjøle maskinen under spilling uten at du må bruke hørselvern.

MSI har en stygg tendens til å bråke mer enn en jumbojet i rusegrava på gardermoen. De jeg har sett testet blir også ekstremt varme og ubehagelige å ha henda på.

Uansett så er harddisk, optisk drev og minne noe man skal kunne bytte selv uten at garantien brytes.

Lenke til kommentar

Det er godt mulig at MSI er billigere enn Asus, men du får det du betaler for. Asus spillbærbare er ekstremt godt lagd med kjøleløsning som klarer å kjøle maskinen under spilling uten at du må bruke hørselvern.

MSI har en stygg tendens til å bråke mer enn en jumbojet i rusegrava på gardermoen. De jeg har sett testet blir også ekstremt varme og ubehagelige å ha henda på.

Uansett så er harddisk, optisk drev og minne noe man skal kunne bytte selv uten at garantien brytes.

Takk for svar :)

Men for å sitere msi:

2.If you want to exchange ram/memory,please ask msi warranty service center for help.Below is msi contact window in Norway.

Norway

Address: Industriveigen 65, 2206 Kongsvinger

Repairs goods status query or related service questions: +47-81581333

Technical support hotline: +47-21628836

http://www.infocare.no/fullstory.aspx?m=7&amid=63

please don’t open backside cover by yourself , otherwise you may avoid the warranty .

Spurte igjen:

2.Please ask msi warranty service center in Norway for confirmation.

Norway

Address: Industriveigen 65, 2206 Kongsvinger

Repairs goods status query or related service questions: +47-81581333

Technical support hotline: +47-21628836

http://www.infocare.no/fullstory.aspx?m=7&amid=63

Jeg hadde i tillegg kontaktet infocare og fikk følgende svar:

Hei!

Vi blir nødt til å forholde oss til retningslinjene fra MSI.

Med vennlig hilsen/Best regards

hkury

Kundesenter/CallCenter

InfoCare Norge AS

Tlf: 815 81 333

E-Post: [email protected]

www.infocare.no

Og da jeg spurte de om å utdype svaret:

On 03.11.2011 15:31, Feilmelding Kundesenter HK wrote:

Hei!

Beklager, men dette kan vi ikke uttale oss om.

Du må kontakte MSI og forholde deg til dem.

Med vennlig hilsen/Best regards

hkury

Kundesenter/CallCenter

InfoCare Norge AS

Tlf: 815 81 333

E-Post: [email protected]

www.infocare.no

Mens ASUS sier:

Dear valued customer,

Thank you for contacting ASUS Customer Service.

Usually it should not void warranty if you do not break the warranty stickers inside the computer that are highly visible.

Lenke til kommentar

Du roter nok sammen begreper her. Tenker da på reklamasjon og garanti.

Garanti er en tilleggstjeneste som gir deg bedre rettigheter enn du har gjennom forbrukerkjøpsloven. (forutsetter at vi snakker om et forbrukerkjøp her) En leverandør har selvfølgelig rett til å formulere denne garantien slik de selv vil, men den MÅ gi deg bedre rettigheter enn du har under f.kj.loven. Et eksempel på garanti kan være at de lover 24 timers utbedring av feil eller at de henter delen som ikke fungerer hjemme hos deg med budbil. Dette er da en bedre betingelse enn den du har gjennom f.kj.loven.

Gjennom forbrukerkjøpsloven har du REKLAMASJONSRETT og denne har ikke MSI noe de skulle ha sagt på! Denne gir deg anledning til å reklamere på mangler ved produktet.

Hvis du åpner maskina og setter inn et kort selv kan de nekte deg å bruke garantien, men de kan ikke nekte deg å reklamere på den. De må da "bevise" at din tukling har brutt villkårene for reklamasjon.

Kortversjon: Garanti kan de bestemme selv, men reklamasjonsrett vil du alltid ha.

Lenke til kommentar

Loven sier vel ingenting om hvordan dine modifikasjoner av maskinen påvirker garantien din.

dette da garantien er noe som frivillig gis fra selger/leverandør/produsent og dermed kan de stille sine egne krav der.

derimot reklamasjonsretten din, den er det mer intressant å spør om. så vidt jeg vet vil ikke endring av RAM eller harddisk samt fjerning av støv i din bærbare gjøre noe med din reklamasjonsrett så lenge det gjøres gjennom maskinens "serviceluker".

iallefall slik vi tolket det før når jeg jobbet med dette.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet vil ikke endring av RAM eller harddisk samt fjerning av støv i din bærbare gjøre noe med din reklamasjonsrett så lenge det gjøres gjennom maskinens "serviceluker".

Nettopp. Når MSI skriver:

please don’t open backside cover by yourself , otherwise you may avoid the warranty.

- tenker de da på hele baksidedekselet? I så fall kan jeg forstå dem.

Men det er vel ikke utenkelig at svaret er skrevet av noen som ikke aner hvordan man bytter disk.

Trådstarer, sjekk hva som står i manualene som følger MSI-maskinen: Hvis de(n) inneholder kapitler som viser hvordan man skal bytte/oppgradere minne og disk ved å åpne luker på baksiden av maskinen, da har du ikke noe å være redd for. Da gjør du ikke noe annet enn det MSI selv har beskrevet.

Jo, men sånn som jeg forstod InfoCare så fikser de ikke maskinen vist "Warranty void" er fjernet :(

Men det er ikke vanlig at dette merket sitter slik at bytte av minne/disk er umulig.

Lenke til kommentar

Jo, men sånn som jeg forstod InfoCare så fikser de ikke maskinen vist "Warranty void" er fjernet :(

joda det gjør det, kan være du må betale dog ;)

men vis du har spurt de om de fikser den på garanti etter at klisteret er fjernet og de sier nei så er nok det riktig.

spør du om de fikser den på reklamasjon så er det nok ja som er svaret, men da registrerer man som oftest feilen via forhandler. dette siden Infocare er en tredjepart som ikke har noe med reklamasjoner å gjøre sånn strengt tatt.

Nettopp. Når MSI skriver:

please don’t open backside cover by yourself , otherwise you may avoid the warranty.

- tenker de da på hele baksidedekselet? I så fall kan jeg forstå dem.

Men det er vel ikke utenkelig at svaret er skrevet av noen som ikke aner hvordan man bytter disk.

hva de tenker vet jeg ikke, men de står fritt til å selv sette grenser for hva, hvor og når garantien skal gjelde og bortfalle.

derimot påvirker ikke dette reklamasjonsretten

Lenke til kommentar

Noen ord er vesentlige i denen samemnheng. Her markert med fet skrift:

Usually it should not void warranty if you do not break the warranty stickers inside the computer that are highly visible.

...

please don’t open backside cover by yourself , otherwise you may void the warranty .

MSI sier at åpning av maskinen (av uautorisert personell) kan (may) ødelegge garantien. De sier ikke at den vil det. De sier samtidig at waranty stickers er plassert inne i maskinen og er lett synlig. Disse må selvsagt ikke brytes. Og de snakker hele tiden om garantien, ikke om reklamasjonsretten.

Som nevnt av andre. Garanti gis av produsent (evt importør eller selger) og går utover de rettigheter du har i reklamasjonsretten. Garantien kan ikke redusere dine rettigheter etter reklamsjosnreglene (men kan i praksis være verdiløs for oss i Norge).

Lenke til kommentar

PerB: Dette er hva Asus skrev ikke Msi som nevnt i første post!

I tillegg så kan jeg nevne med hensyn til åpning av data at jeg spurte om bytte av harddisk/ssd og minne til Msi og ikke åpning av hele under dekslet!

Endret av --CAINe--
Lenke til kommentar

17" er større enn 15".

Stemmer det... Og nå var det vel streng tatt ikke det denne tråden handlet om! :)

Jeg har uansett bestilt meg en Asus G74Sx!

Så handlet ikke tråden om skjermkort heller...

Nei, den handlet om rettigheter i forhold til garanti... Og jeg har takkevære vidarkri sine kommentarer til både mine og andres innlegg kommet fram til valg av data

Da maskinen skal bli brukt til gaming så valgte jeg G74Sx da den har bedre minne på skjermkort og til og med Asus selv sier at det er vesentlig forskjell på maskinene

Og takk til andres innlegg angående garanti og reklamasjon noe forbrukerrådet også har bekreftet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...