Gå til innhold

Canon frir til filmskaperne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Argh! Brikken er i følge IR kapabel til å levere 120 bps (antagelig progressivt i Quad HD oppløsning), men kameraet er strupet ned til maks ~30 bps progressivt i full HD!

 

Som totalt ikke-potensiell kjøper betyr det at dette kameraet ikke vil bidra til å gi meg nevneverdig bedre filmopplevelse når jeg skal se film hjemme eller på kino. Eksempelfilmen i artikkelen hakker like fælt som andre 24 bps filmer gjør.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Kinoppløsning"?Spennende med den nye optikken - prisen er ikke for vanlige dødelige, men fastoptikken hadde vært veldig gøy å prøve en gang.. :)

 

Selv om dette er en teknisk fotoside er det ikke sikkert alle leserne forstår at 4K er oppløsningen på kino, og at 1K er full-HD. Derfor den litt forenklede "kinooppløsning" :)

Lenke til kommentar

Full HD = 1920x1080 = 2K

 

Kameraet gir filer med vanlig hjemme-TV oppløsning, ikke kino-oppløsning (4K = 3840x2160), selv om brikken har nok fotosites til å levere det. Kameraet auto-pikselbinner oppløsningen ned til full HD (eller ennå lavere).

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Full HD = 1920x1080 = 2K

2K er "egentlig" 2048 i bredden, men for alle praktiske formål "er" full HD (1920x1080) "2K".

 

Tallene 2K, 4K etc er, som Simen1 viser, hvor mange piksler det er i bredden, og ikke høyden.

 

 

En av de store forskjellene på bildekvaliteten er at 2K på kino er ukomprimert, mens 1080p på hjemmekinoer er tungt komprimert med lossy enkoding. Båndbredden på 2k til kino er litt mer enn den "høye" bitraten fra Canon-speilreflekser, som i full HD krever "hele" 6MB/s!

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
Full HD = 1920x1080 = 2K
2K er "egentlig" 2048 i bredden, men for alle praktiske formål "er" full HD (1920x1080) "2K".Tallene 2K, 4K etc er, som Simen1 viser, hvor mange piksler det er i bredden, og ikke høyden.

 

Ja, det er sant. Men det er høyden man tenker på hva gjelder oppløsning. 1080p er jo 1k :)

 

"Ergo this is in effect a 4K sensor creating a 1080p image. This results in what I would say is easily one of the best digital cinema sensors on the market - at least that I have worked with (I have worked with all of the digital cinema cameras released within the past 2-3 years.*) The camera?s only competition right now are the Arri Alexa and Red Epic ? although each of the 3 sensors and cameras have distinct advantages over one another - there is no perfect camera. " Vincent Laforet

Lenke til kommentar

Ja, det er sant. Men det er høyden man tenker på hva gjelder oppløsning. 1080p er jo 1k :)

Ikke oppfinn en misvisende term som "1k". 1080p er ikke 1k. Når man oppgir en oppløsning i "k", så er det snakk om horisontal oppløsning og ikke vertikal oppløsning, og følgelig er 1080p tett på 2k og ikke "1k". 1k ville ha vært 1024x540, 1024x768 eller lignende, hvis det hadde vært en oppløsning som het "1k", og i grenseland mellom SD og HD.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ja, det er sant. Men det er høyden man tenker på hva gjelder oppløsning. 1080p er jo 1k :)
Ikke oppfinn en misvisende term som "1k". 1080p er ikke 1k. Når man oppgir en oppløsning i "k", så er det snakk om horisontal oppløsning og ikke vertikal oppløsning, og følgelig er 1080p tett på 2k og ikke "1k". 1k ville ha vært 1024x540, 1024x768 eller lignende, hvis det hadde vært en oppløsning som het "1k", og i grenseland mellom SD og HD.

 

Skal ikke blande mer nå Trondster ;)

Lenke til kommentar

http://cpn.canon-europe.com/content/product/cinema_eos/canon_eos_c300_c300pl.doRart dere ikke fant kilde hos canon, men alle andre plasser.

 

Takk for link!

 

Jeg har linket til Canons egen pressemelding da kameraet ble lansert, grunnet mye trøkk tidlig på morgenen var det flere av sidene som var nede og ikke fungerte, derfor har jeg basert meg på den og linken til den.

Lenke til kommentar

De to nye videokameraene har samme diagonal på sensoren (og dermed samme bildesirkel) som 1.5x Nikon/Sony/Pentax crop - EF fatningen til disse kameraene burde dermed kunne lages for å også kunne ta EF-S-objektiver, i alle fall når det gjelder bildesirkel og sensorstørrelse.

(Med mindre Canons EF-S objektiver er så hårfint på grensen at de vignetterer synlig på 1.5x crop og ikke på 1.6x crop.)

Du vil i hvert fall kunne bruke alle tredjeparts cropobjektiver til Canon på disse videokameraene - de er alle sammen laget i EF-fatning, så de passer mekanisk, og optikken er laget for å fungere på 1.5x crop til Pentaxonykon, så den burde fungere glimrende her.

 

 

Edit: Og leser man i FAQ'en, så ser man at man kan bruke EF-S optikk:

 

The EOS C300 is compatible with the following:

* All Canon EF lenses (including Tilt-Shift, MP-E, etc.)

* Canon EF-S lenses (there may be some visible vignetting with certain EF-S lenses)

* Canon Cinema EF lenses – zoom and fixed focal length

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

De færreste kunder føler vel trang til at købe en af hver for at supportere begge objektiv-systemer??? :hmm:

Tipper målgruppen er teknisk kompentente til å bytte fatningen selv. :D

 

Men ja - helt enig.

 

Tipper ellers, som Simen1 sier, at det kommer en oppgradert versjon med ekte 4k.

 

 

Tenk hvis hack-firmware som Magic Lantern kan lages og installeres på en 300C - tipper man da kan låse opp markant høyere båndbredder - og 4k-oppløsning. ;)

 

 

@Simen1: Du mangler det kommende fullframe-speilrefleks-men-med-4k-video-i-aps-h-crop-modus-kameraet i listen din.

Hvordan blir klasserangeringen av kameraene nå?

 

C??? 8Mp studiokamera proff filmproduksjon 4K 16:9-crop film, med mulighet for 135mm-format still

C300 2Mp basiskamera proff filmproduksjon 2K 16:9-crop

1DX 17Mp sportskamera proff stillbilde 135-format

5D mk3 3x Mp studiokamera proff/semiproff stillbilde 135-format

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

De færreste kunder føler vel trang til at købe en af hver for at supportere begge objektiv-systemer??? :hmm:

Tipper målgruppen er teknisk kompentente til å bytte fatningen selv. :D

 

Men ja - helt enig.

 

Tipper ellers, som Simen1 sier, at det kommer en oppgradert versjon med ekte 4k.

 

 

Tenk hvis hack-firmware som Magic Lantern kan lages og installeres på en 300C - tipper man da kan låse opp markant høyere båndbredder - og 4k-oppløsning. ;)

 

 

@Simen1: Du mangler det kommende fullframe-speilrefleks-men-med-4k-video-i-aps-h-crop-modus-kameraet i listen din.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Den har altså 1/8 av dataraten til RED Scarlet (50 Mb/s vs 440 Mb/s) og koster dobbelt så mye? Jeg har vamskelig for å se hvorfor filmskapere skulle velge Canon, men hvis noen vet hvorfor så fortell meg gjerne.

Det var da også REDs poeng med å slippe RED Scarlet samme dagen. Scarlet leverer 4k-video - 300C leverer "bare" full HD - fjerdedelen av pikseloppløsningen til 4k.

Lenke til kommentar

Dette kamera er først og fremst en konkurrent til ARRI Alexa ($60000], kanskje mest med tanke på pris og størrelse. Også en konkurrent til de nyeste digitale filmkameraene til Sony og Panasonic.

 

2K er fremdeles kinostandarden med 99.99% av filmene som leveres digitalt. Mens alle filmer i dag burde skytes i 4K så de har en bildekvalitet som er kompatibelt med 4K som blir filmstandarden innen ti år.

 

Lurt å tenke litt fremover når man produserer film, siden film også har en ganske lang historisk verdi i repriser.

 

Det er noe verken filmskapere eller kameraprodusenter helt har forstått når de fremdeles behandler film som 2K "ferskvare" uten å sikre seg mot fremtidig holdbarhet med å sikre seg at rå-opptakene er i 4K.

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...