SuperChrilo Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 (endret) Hei! Jeg gjorde ett innkjøp av en blits noen måneder tilbake. Blitsen heter Speedlite YN462 og jeg erfarer noen problemer med det. Kameraet jeg bruker det på er et Canon EOS 60D, men har også erfart samme problemet på mitt gamle Canon EOS 400D. Jeg bruker kun "M"-funksjonen når jeg fotograferer, og når jeg da bruker blitsen, blir bildene seende slik ut: Det som er merkelig er at blitsen fungerer helt normalt når jeg bruker "auto"-funksjonen. Håper noen har noe lurt å komme med for å hjelpe meg. På forhånd takk. Endret 4. november 2011 av SuperChrilo Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Du har for høy lukkertid. 60D har max sync speed på 1/250s, og med mindre du har aktivert high-speed sync på blitsen, så får du dette fenomenet ved lukekrtider høyere enn 1/250s. Gjelder alle blitser med dette kameraet. Her har du valgt lukkertid på 1/1600s, og så får du problemet. Du forstår - på lukkertider høyere enn 1/250s er ikke hele sensoren eksponert samtidig - det er en "spalte" som glir over sensoren, og når blitsen fyrer, så er det bare deler av sensoren som får lys - en god del av den er tildekket. High speed flash sync løser dette ved at blitsen lyser mange ganger tett etter hverandre, så det kommer flere blitsglimt mens spalten er over forskjellige deler av sensoren. Så - sett lukkertiden til maks 1/250s og prøv igjen. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 http://www.howtodothings.com/video/how-camera-shutters-work Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 (endret) her kan du se at på 1/200s er hele sensoren (det grønne området) eksponert samtidig i et kort øyeblikk (og det er akkurat da blitsen fyrer), mens på 1/1000s er det bare en åpning mellom de to lukkergardinene som glir nedover. Hvis en blits glimter én gang her, så vil de delene av sensoren som var tildekket av lukkergardin bli mørke - akkurat det som har skjedd da du tok bildet ditt. http://www.youtube.com/watch?v=ptfSW4eW25g Se den gjerne i 720p. Endret 4. november 2011 av Trondster Lenke til kommentar
SuperChrilo Skrevet 4. november 2011 Forfatter Del Skrevet 4. november 2011 Tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå