BarneyGumble Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Har tilgang til mange Minolta objektiv. Kor anvendelege er dei på A77 og kven passar best? Har prøvt 28 og 50 mm og 35-70. Har prøvt med billeg adapter (MD-M4/3) på G3, men vanskeleg å få skarpt. Uten stabilisering er det vel vanskeleg i svakt lys. Har sett på A77 og likte det godt grepet, skjermen og ikkje minst søkaren. På vei under 10.000? Nå vet ikke jeg hva slags Minolta optikk du har, om det er AF eller MF, men siden adapteret du nevner er MD-m4/3 så antar jeg kanskje at du har MF optikk?? Jeg har tre Minolta AF objektiver og ett Minolta MF der fatningen er konvertert til AF-fatning og alt dette fungerer meget bra både på A77 og A850. Optisk står ikke Miolta optikken tilbake for noe av det som produseres i dag, men de har stort sett en ganske treg AF. Dersom optikken du har er MF optikk ville jeg vurdert å prøve å få konvertert fatningen på dem istedenfor å bruke adapter siden et adapter inneholder glass som forringer kvaliteten. Ellers må jeg bare si hopp i det med A77, fantastisk kamera! Lenke til kommentar
cFc Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Har tilgang til mange Minolta objektiv. Kor anvendelege er dei på A77 og kven passar best? Har prøvt 28 og 50 mm og 35-70. Har prøvt med billeg adapter (MD-M4/3) på G3, men vanskeleg å få skarpt. Uten stabilisering er det vel vanskeleg i svakt lys. Har sett på A77 og likte det godt grepet, skjermen og ikkje minst søkaren. På vei under 10.000? Nå vet ikke jeg hva slags Minolta optikk du har, om det er AF eller MF, men siden adapteret du nevner er MD-m4/3 så antar jeg kanskje at du har MF optikk?? Jeg har tre Minolta AF objektiver og ett Minolta MF der fatningen er konvertert til AF-fatning og alt dette fungerer meget bra både på A77 og A850. Optisk står ikke Miolta optikken tilbake for noe av det som produseres i dag, men de har stort sett en ganske treg AF. Dersom optikken du har er MF optikk ville jeg vurdert å prøve å få konvertert fatningen på dem istedenfor å bruke adapter siden et adapter inneholder glass som forringer kvaliteten. Ellers må jeg bare si hopp i det med A77, fantastisk kamera! Det kommer jo helt ann på hvilket Minolta objektiv da. Jeg har ett, 35-70 F4 som du nevner her. Veldig gøy objektiv, pen Bokeh og alt det der: Roma Men skarpheten er ikke helt på høyde med 17-50 tamron eller naturligvis den fantastiske 35 mm f.18 esy budget som er mer moderne. (dog litt urettferdig å sammenligne med prime). Du har også flere zooms, som ikke er HELT oppe med 70-400 G o.l. Dog ser man på pris kontra ytelse så står de ikke tilbake, men isolert sett så er det ofte litt å gå på for en del av dem vil jeg tro. Lenke til kommentar
eilivk Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Har tilgang til mange Minolta objektiv. Kor anvendelege er dei på A77 og kven passar best? Har prøvt 28 og 50 mm og 35-70. Har prøvt med billeg adapter (MD-M4/3) på G3, men vanskeleg å få skarpt. Uten stabilisering er det vel vanskeleg i svakt lys. Har sett på A77 og likte det godt grepet, skjermen og ikkje minst søkaren. På vei under 10.000? Nå vet ikke jeg hva slags Minolta optikk du har, om det er AF eller MF, men siden adapteret du nevner er MD-m4/3 så antar jeg kanskje at du har MF optikk?? Jeg har tre Minolta AF objektiver og ett Minolta MF der fatningen er konvertert til AF-fatning og alt dette fungerer meget bra både på A77 og A850. Optisk står ikke Miolta optikken tilbake for noe av det som produseres i dag, men de har stort sett en ganske treg AF. Dersom optikken du har er MF optikk ville jeg vurdert å prøve å få konvertert fatningen på dem istedenfor å bruke adapter siden et adapter inneholder glass som forringer kvaliteten. Ellers må jeg bare si hopp i det med A77, fantastisk kamera! Låner nett nå MD 28 / 2 2.8 3.5 og MD 35-70 1:2.35. Zoomobjektiv med AF passa ikkje på adapter (og kamera?) Angåande tregheit går det lite i sport og mest i roleg motiv. Kvaliteten i sentrum står ikkje attende for 14-42, men kan lite om bruken, så utbyttet er smått ennå. Er forresten ikkje glas i adapteren, billeg type, MD-M4/3. G-kamera er bra, men større sensor er vel ikkje muleg. Og ved moderat feileksponering vert av og til kantane uklare, visstnok fordi stabilisatoren i objektiv jobbar hardt. Kanskje A77 er beste alternativ. Får kanskje lånt eldre Sony hus, vert vel i prinsippet det same som A77 angåande Minolta objektiv. Ser kor nyttig det er med stabilisator i huset. Lenke til kommentar
BarneyGumble Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Låner nett nå MD 28 / 2 2.8 3.5 og MD 35-70 1:2.35. Zoomobjektiv med AF passa ikkje på adapter (og kamera?) Angåande tregheit går det lite i sport og mest i roleg motiv. Kvaliteten i sentrum står ikkje attende for 14-42, men kan lite om bruken, så utbyttet er smått ennå. Er forresten ikkje glas i adapteren, billeg type, MD-M4/3. G-kamera er bra, men større sensor er vel ikkje muleg. Og ved moderat feileksponering vert av og til kantane uklare, visstnok fordi stabilisatoren i objektiv jobbar hardt. Kanskje A77 er beste alternativ. Får kanskje lånt eldre Sony hus, vert vel i prinsippet det same som A77 angåande Minolta objektiv. Ser kor nyttig det er med stabilisator i huset. Forstår ikke helt betegnelsene dine over her, så jeg vet ikke helt hvilke objektiver det er snakk om, men dersom du har et objektiv med AF så vil dette passe på fatningen til A77 siden dette har Minolta sin AF fatning. Dersom du har et adapter fra MD til m4/3 så vil ikke dette passe til A77 og dersom du skal ha adapter til A77 så må dette ha glass ellers vil fokus til uendelig være umulig. Jeg husker ikke helt, men jeg tror det kun er en millimeters forskjell på registeravstanden mellom MF og AF fatningen til Minolta og man får ikke et adapter som er kun en millimeter tykt, derfor må man ha glass. Andre her kan langt mer om dette enn meg og må gjerne korrigere meg. Lenke til kommentar
BarneyGumble Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Det kommer jo helt ann på hvilket Minolta objektiv da. Jepp, det stemmer selvsagt, men jeg mener fortsatt at Minolta generelt ikke står tilbake for andre generelt. Jeg har en Minolta 24/2.8 og en Minolta 70-210/4 der jeg syntes begge er svært skarpe. Jeg har i tillegg en Minolta 58/1.2 og en Minolta 17-35/2.8-4 der ingen av dem er spesielt skarpe, men 58/1.2 har jo noen andre fantastiske egenskaper da. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Har sett på A77 og likte det godt grepet, skjermen og ikkje minst søkaren. På vei under 10.000? Elkjøp har den ute til 9.999,- og de har vel et per varehus som har den inne enda. Prisen i Hong Kong er på vei opp så da er det vel ikke helt usannsynlig at den vil gå opp her også. Jeg kjøpte mitt til 9.999,- på JP før jul med 18-55 nå er prisen der gått opp til over tolv tror jeg. i det hele så går prisene litt jojo nå, er ve lblant annet ettervirkning av flommen de hadde med produksjonslokalene. Lenke til kommentar
Golddynaco Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Dersom mye bruk av adapter er aktuelt, tvinger NEX seg fram med sine gode løsninger. Jeg har nettopp kjøpt NEX5n og Novoflex-adaptere for å bruke en hel haug av gamle glugger i skuffer og skap. Har fire ulike adaptere. Dette er virkelig morsomt. Jeg har blant annet en ganske unik Minolta MD 35mm VFC/shift som har fått en skikkelig runde etter over 10 år i skuffen. Hevder en NEX7 kan dekke alle behov og systemet blir mer aktuelt siden vi ikke lenger er prisgitt den heller selsomme E-optikken. Der er det bare CZ 24/1.8 som duger til noe... Lenke til kommentar
eilivk Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Dersom mye bruk av adapter er aktuelt, tvinger NEX seg fram med sine gode løsninger. Jeg har nettopp kjøpt NEX5n og Novoflex-adaptere for å bruke en hel haug av gamle glugger i skuffer og skap. Har fire ulike adaptere. Dette er virkelig morsomt. Jeg har blant annet en ganske unik Minolta MD 35mm VFC/shift som har fått en skikkelig runde etter over 10 år i skuffen. Hevder en NEX7 kan dekke alle behov og systemet blir mer aktuelt siden vi ikke lenger er prisgitt den heller selsomme E-optikken. Der er det bare CZ 24/1.8 som duger til noe... Hm, G3 mitt første systemkamera, så her er mykje å fordøya. Det som fungerer fungerer. Skal få låna Minolta 45mm 2.0, det er ganske lett i alle fall. På stativ er det greitt å samanligna med 14-42 og er det bra er det sikkert verd eit par hundre. Nex7 var andrevalg, men kom ikkje. Såg forresten A65 til 7000 idag... Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 *litt reklame tenker jeg vi kan kalle det * Elkjøps nettbutikk selger nå A77 med 18-55 objektiv til 9.999,- og det er tre varehus som vist nok har den inne A77 med 16-50 objektivselger de for 14.999,- men den er ikke på lager (merkelig nok ) A77 med 18-55 står oppgitt som på lager i: Kristiansand Lillehammer Stokmarknes sååå bor dere i nærheten og har lyst og råd så er det bare å "løp og kjøp" og nei, jeg jobber ikke for elkjøp, men jeg tenker det er greit å informere om for man kan få kjøpt kameraet. Lenke til kommentar
BarneyGumble Skrevet 6. februar 2012 Del Skrevet 6. februar 2012 For de som trenger mer enn bruksanvisningen så er Gary Friedmans bok på A65/A77 ute nå: http://friedmanarchivespress.com/ashop/index.php Har samme boka til A850/A900 og det er noen gode tips å hente der. Har lastet den ned til A77 også, men har ikke fått kikket noe i den ennå. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Nå er det mulig å få lastet ned firmwareoppdateringen til 1.05 versjon. Jeg har gjort det, har ikke fått tatt bilder enda men merker at kameraet reagerer raskere når jeg vrir på hjulene. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Har sett på A77 og likte det godt grepet, skjermen og ikkje minst søkaren. På vei under 10.000? Elkjøp har den ute til 9.999,- og de har vel et per varehus som har den inne enda. Prisen i Hong Kong er på vei opp så da er det vel ikke helt usannsynlig at den vil gå opp her også. Jeg kjøpte mitt til 9.999,- på JP før jul med 18-55 nå er prisen der gått opp til over tolv tror jeg. i det hele så går prisene litt jojo nå, er ve lblant annet ettervirkning av flommen de hadde med produksjonslokalene. Prisen i Hong Kong har så vidt jeg vet stått stille. Det er objektiv som har gått opp der nede. Kjøpte mitt for ca 11 200 kr med 16-50 2.8. Firmware 1.05 gjør en stor forskjell mtp responstid og tiden det tar å slå av og på kameraet. Preview av bildet i søkeren er også langt raskere. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 30. mars 2012 Del Skrevet 30. mars 2012 Prisen i Hong Kong har så vidt jeg vet stått stille. Det er objektiv som har gått opp der nede. Kjøpte mitt for ca 11 200 kr med 16-50 2.8. OK... du vet at du svarte på en post som er ca tre måneder gammel... Jeg svarte ut ifra den infoen jeg hadde fått blant annet fra SAR. Kjøpte du i Norge? hvor da? Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 Vet, men prisene har stått stille på selve kameraet og kits. Objektiver har gått opp. Kjøpte ikke i Norge for 11 200 kr nei Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå