tech8 Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Tror nok raw filene kan bli en del større en 25MB, blir jo tross alt over 30MB på Canons 18Mpx, i mange tilfeller. Forøvrig kan raw størrelsen variere mye innholdet, pga. (lossless)komprimeringsalgoritmen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Gm7CIm2k Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 (endret) Nei, "RAW" fra A77 blir visstnok alltid ca 25 Mb fordi det er en komprimert versjon av raw, svært lik det Sony på tidligere modeller kalte cRAW. Endret 22. november 2011 av Slettet-Gm7CIm2k Lenke til kommentar
cFc Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 På mitt Alpha med 12 mpx ender jeg alltid opp med filer på rundt 12 mb iallefall. Når de åpnes i photoshop så forandres jo dette men det spiller da ingen rolle. Man skal ha en dårlig pc før man begynner å slite med filer fra disse kameraene i CS. Lenke til kommentar
dpflesjo Skrevet 22. november 2011 Forfatter Del Skrevet 22. november 2011 Pc'n min er kjøpt for å håndtere hd-video, så det skal den tåle. Mitt spørsmål nå glir godt vekk i fra tråden, men er det slik at alle raw-filer må igjennom ligthroom eller photoshop eller er det bare grombildene som etterbehandles der? Lenke til kommentar
benjamin84 Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Batch redigering av 24mpx RAW filer er ikke bare bare for min PC faktisk (Amd Phenom X4, 8 GB Ram). Fungerer greit med en og en fil (dog er de ofte litt tunge å rendre når man zoom'er inn i Lightroom) men når man skal gjøre batch redigering, typisk endre WB på mange filer, så tar ting litt tid Men de største utfordringene kommer med 1080p HD video i 50fps - her sliter diskene med å holde følge innimellom, og rendring tar LAAAAANG tid! Jeg har ikke verdens kvasseste PC, men samtidig ikke den tregeste heller, så det er mye data som skal behandles i disse filene Pc'n min er kjøpt for å håndtere hd-video, så det skal den tåle. Mitt spørsmål nå glir godt vekk i fra tråden, men er det slik at alle raw-filer må igjennom ligthroom eller photoshop eller er det bare grombildene som etterbehandles der? Alt må gjennom Lighroom (f.eks.) før du kan få ut en JPG. Hvor mye arbeid du skal legge i dem er derimot opp til deg, du kan merke alle filene og velge "eksport" om du vil og få alt ut i JPEG Jeg pleier å kjøre en rask runde med å justere white balance, kontrast og fargemetning før jeg eksporterer til Flickr / Facebook. (24MPX kamera til facebook... overkill? Jepp...!) Lenke til kommentar
tech8 Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Nei, "RAW" fra A77 blir visstnok alltid ca 25 Mb fordi det er en komprimert versjon av raw, svært lik det Sony på tidligere modeller kalte cRAW. Hæ, var ikke cRaw en lossy-komprimert variant av raw med 8-bits farger? Lenke til kommentar
dpflesjo Skrevet 22. november 2011 Forfatter Del Skrevet 22. november 2011 Da får jeg åpne programmet ligthroom jeg også og begynne å zoome inn på hårstråene for å sjekke at detaljene er på plass. Hehe Lenke til kommentar
cFc Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Da får jeg åpne programmet ligthroom jeg også og begynne å zoome inn på hårstråene for å sjekke at detaljene er på plass. Hehe Var det til meg? Var bare ikke det detaljnivået man kunne forvente på en 24 mpx sensor. Men jeg tror noe av grunnen er at noisecancellingen til Sony fjerner DOF og erstatter det med blur rett og slett, så det som ser uskarpt ut er egentlig bare ute av fokus. Selfølgelig skal det da være uskarpt, men det ser heller ut som grøt enn fin blur. Men jeg ville anbefalt RAW i situasjoner med dårligere lys. Der skal A77 være nesten like god de beste i denne klassen om du nedskalerer 16 mpx. Lenke til kommentar
dpflesjo Skrevet 22. november 2011 Forfatter Del Skrevet 22. november 2011 Da får jeg åpne programmet ligthroom jeg også og begynne å zoome inn på hårstråene for å sjekke at detaljene er på plass. Hehe Var det til meg? Var bare ikke det detaljnivået man kunne forvente på en 24 mpx sensor. Men jeg tror noe av grunnen er at noisecancellingen til Sony fjerner DOF og erstatter det med blur rett og slett, så det som ser uskarpt ut er egentlig bare ute av fokus. Selfølgelig skal det da være uskarpt, men det ser heller ut som grøt enn fin blur. Men jeg ville anbefalt RAW i situasjoner med dårligere lys. Der skal A77 være nesten like god de beste i denne klassen om du nedskalerer 16 mpx. :D Lenke til kommentar
dpflesjo Skrevet 22. november 2011 Forfatter Del Skrevet 22. november 2011 Stilig! 35mm'ern er visst kjent som et knallbra objektiv, tror det må med på ønskelisten Har merket en liten (bitteliten) knirkelyd på grepet på høyre side. Det kan virke som om den gummierte beskyttelsesdelen kanskje er litt slærkete (sterkt overdrevet). Merket noe til slikt? Rett før jeg stuper ned til Japan Photo. Er superpirkete. Kan dette ha noe å si for værtettingen? Lenke til kommentar
cFc Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Mitt 35 mm har ikke noen mistenkelige lyder iallefall. Lenke til kommentar
dpflesjo Skrevet 22. november 2011 Forfatter Del Skrevet 22. november 2011 Jeg mente selve huset. Klønete av meg. Lenke til kommentar
benjamin84 Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Stilig! 35mm'ern er visst kjent som et knallbra objektiv, tror det må med på ønskelisten Har merket en liten (bitteliten) knirkelyd på grepet på høyre side. Det kan virke som om den gummierte beskyttelsesdelen kanskje er litt slærkete (sterkt overdrevet). Merket noe til slikt? Rett før jeg stuper ned til Japan Photo. Er superpirkete. Kan dette ha noe å si for værtettingen? Faktisk en bitteliten knirk i grepet mitt også. Tror dette ligger utenpå magnesiumsrammen så det har nok ingen innvirkning på værtettingen, men det er litt småplagsomt det er jeg enig i! Mitt knirker stort sett en gang når jeg tar opp kameraet, etter det er det tyst. Lenke til kommentar
dpflesjo Skrevet 23. november 2011 Forfatter Del Skrevet 23. november 2011 Akkurat slik er mitt også. Bare opp og ned fra vesken. Apropos vesker; jeg skaffet meg en Samsonite snutebag med litt lommer på og så et den vanntett. Når man fjerner en pute i bunn så skal 16-50 få god plass. Vurderer fortløpende en større bag ved siden av. Tips? Lenke til kommentar
tech8 Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 (endret) Akkurat slik er mitt også. Bare opp og ned fra vesken. Apropos vesker; jeg skaffet meg en Samsonite snutebag med litt lommer på og så et den vanntett. Når man fjerner en pute i bunn så skal 16-50 få god plass. Vurderer fortløpende en større bag ved siden av. Tips? Domke og Nat. Geo. har vel del skulderbagger i forskjellige størrelser som ser ganske bra ut (militærlook). Disse har vel stort sett velprøvde løsninger, som fungerer ok i bruk. Jeg skal ihvertfall kjøpe en av disse, men usikker på hvilken modell (men blir en av de større). Har flere mindre vesker og bagger fra før fra ThinkTank, Canon og LowePro. Alle sammen fine og praktiske, men de ser langt fra "kule" ut. Endret 23. november 2011 av tech8 Lenke til kommentar
dpflesjo Skrevet 24. november 2011 Forfatter Del Skrevet 24. november 2011 Har sett på originalt batterigrep til a77. Vet ikke helt om jeg trenger dette, men jeg vurderer blits. Det som er litt kjedelig med meg er at jeg er sykelig opptatt av at alt skal være i samme merke . Har Sony gode blitser, eller bør/må jeg vurdere andre merker? Lenke til kommentar
MrL Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 (endret) Har sett på originalt batterigrep til a77. Vet ikke helt om jeg trenger dette, men jeg vurderer blits. Det som er litt kjedelig med meg er at jeg er sykelig opptatt av at alt skal være i samme merke . Har Sony gode blitser, eller bør/må jeg vurdere andre merker? Det finnes ihvertfall gode alternativer, selv har jeg Sigma 530 Super til mitt kamera, det er en meget god blitz, men nå har ikke jeg prøvd Sony sine da. Hvorfor gidde å betale nesten 3000 kroner for et batterigrep? Er man virkelig entuastisk kanskje, men er det bare å kjøpe noen ekstra batterier og ha i væska, med mindre man synes det er krise å bruke 20 sekunder på å skifte batteri. Endret 24. november 2011 av MrLG Lenke til kommentar
dpflesjo Skrevet 24. november 2011 Forfatter Del Skrevet 24. november 2011 Har den videoen relevans her? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå