benjamin84 Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Kan det være at svenske Foto har testet med en tidlig versjon av kamera, og at "problemet" er fikset via en av firmware oppdateringene? Kan tenkes, kameraet mitt er FW 1.3, seneste versjon så vidt jeg vet. For å gi litt erfaringer: var på en reise for jobben her om dagen og skulle ta en del bilder, men på grunn av omgivelsene (bore-rigg) så turte jeg ikke ta med Sony'n. Skal si det var nedtur å bruke en "vanlig" speilrefleks igjen etter å ha vendt meg til A77'ens finesser! Savnet muligheten til å bruke live-view skjermen og den raske autofokusen, samt bildestabiliseringen på kameraet. Hand-held twilight modusen hadde også vært utrolig hendig for bildene innendørs der blits ikke fungerer. Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 (endret) Kan det være at svenske Foto har testet med en tidlig versjon av kamera, og at "problemet" er fikset via en av firmware oppdateringene? Kan tenkes, kameraet mitt er FW 1.3, seneste versjon så vidt jeg vet. De brukte 1.03, som er den siste utgaven. I all hovedsak er det søkeren som trekker ned, og artikkelforfatter legger ikke skjul på at han hadde foretrukket at A77 hadde kommet med optisk søker. Ikke bare er det tregheten, men også oppførselen under kontrastrikte forhold og hvordan skyggeområder gjengis. Kritikk får også oppdateringshastigheten av display når programhjulet snurres - om man roterte den over flere hakk tok det flere ganger mange sekunder før displayene ble oppdatert (FW 1.02 og 1.03). Endret 18. november 2011 av fcuk_IT Lenke til kommentar
dpflesjo Skrevet 18. november 2011 Forfatter Del Skrevet 18. november 2011 Vil vel, som bruker av a77, kalle dette rent tøv. Ingen tregheter i display ved bruk av hjul hos meg. Ei heller ved skyting. Jeg har hørt at den modellen de prøvde ut på promo i Athen hadde litt bugs. Jeg er ingen erfaren fotograf men jeg må si meg godt fornøyd med dette apparatet. Det jeg har sett av kritikk er iso-støy. Og det kan jeg saktens være enig i. Da ved iso på 3200 og oppover. Lenke til kommentar
dpflesjo Skrevet 18. november 2011 Forfatter Del Skrevet 18. november 2011 Det er mye for og i mot på andre forumer også. Spes på utenlandske sider. Minner meg litt om Pentax vs Canikon. A77 må erfares. Selv de store merkene kommer med updates på firmware jevnt og trutt. 5k holdes på sparegrisen frem til 16-50 er i slag igjen. Lenke til kommentar
cFc Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Post noen bilder da folkens! 2 Lenke til kommentar
benjamin84 Skrevet 19. november 2011 Del Skrevet 19. november 2011 Post noen bilder da folkens! Venter spent på noe annet enn regnvær Så fort snøen kommer så skal det bli både bilder og video Lenke til kommentar
dpflesjo Skrevet 19. november 2011 Forfatter Del Skrevet 19. november 2011 Har tatt mye bilder den siste tiden, dog bare i jpeg. RAW kommer på banen når jeg har blitt mer kjent i lightroom. Legger ut 2 stk bilder. Morgenkaffe: Lukker: 1/60 Blender: 1,8 ISO: 400 Tåkelysene : Lukker: 1/25 Blender: 1,8 ISO: 1600 Prøver meg ut med Blender i "man", dvs i A-mode. Liker å ha kontroll på blender . Lenke til kommentar
benjamin84 Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Nice, digger tåkebildet Kanskje jeg burde slutte å surmule over snømangel og pelle meg ut på en fotosafari! Lenke til kommentar
dpflesjo Skrevet 21. november 2011 Forfatter Del Skrevet 21. november 2011 Jeg var på konsert her om dagen sammen med a77 og 35mm f/1,8. Tok 70 bilder. Alle uten blits. Bildene ble meget bra, synes jeg. Den innebygde telekonverteren er veldig praktisk i mangel av zoom. Dette går selvfølgelig utover oppløsningen, men det er nok å ta av på a77. Legger ut et bilde av bandet. a77 - 35mm f/1,8 - Lukker:1/60 - Blender: 1,8 - ISO: 400 2 x telekonverter Legg merke til speilbildet i flygelet. Lenke til kommentar
cFc Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Hva skjedde med detaljene da? Synes de forsvant voldsomt til Iso 400? Lenke til kommentar
dpflesjo Skrevet 21. november 2011 Forfatter Del Skrevet 21. november 2011 Husk at dette er jpeg, 2 x tele og håndholdt uten blits. Jeg kunne sikkert tatt bildet med andre prioriteringer. Jeg er inne i en testperiode. Iso-nr er satt til lav. Lenke til kommentar
cFc Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 (endret) Konverter er bare en crop, håndholdt har lite å si når du kjører 1/60. Det er kjapt nok i mitt A500 kamera. Det er vel JPEG konverteringen som ikke er toppers. Jeg tok dette med samme objektiv, lavere hastighet (1/30), håndholdt og uten blits. Dog var forskjellen RAW. Er vel der det ligger. Posing by Langfeldt89, on Flickr Endret 21. november 2011 av cFc Lenke til kommentar
dpflesjo Skrevet 22. november 2011 Forfatter Del Skrevet 22. november 2011 Motivet ditt er i mye lysere omgivelser også. Mer av bakgrunnen er med. På mitt var det bare mørkt. Det skaper en del kontraster. Kunne vært lurt å tatt noe i raw denne dagen. Men jeg er ikke helt sikker på hva du mener med "hvor ble det av alle detaljene"? For å kritisere slikt (noe jeg tar i mot med takk) så bør man referere til noe. Lenke til kommentar
cFc Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 oki Nå føler jeg at det er pga JPEG motoren at det jeg føler som detaljforsvinning skjer, da fordi at jeg heller ikke klarer å se hvor fokus er noe som er typisk for JPEG til Sony da det meste blir grøtete. Ser man f. eks på håret til karen med bassen så ser det ikke skarpt ut. Det gjør heller ikke håret til karen med pianoet. Dog bildet i seg selv er det ikke noe galt med, kun når jeg zoomer inn. Hadde vært veldig interressant å se et liknende tatt i raw for å sammenligne. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 I dpreviews sammenligning ser man en klar forskjell på detaljnivået i JPEG og Raw. Skyter selv kun i Raw, men med A77 hadde jeg i hvertfall skutt i Raw. Lenke til kommentar
dpflesjo Skrevet 22. november 2011 Forfatter Del Skrevet 22. november 2011 Får nok begynne å bli flinkere til å skyte i raw. Blir svære filer, da. Opptil 60 Mb. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Kommer veldig an på hvor stor oppløsning du skal bruke bildet i, og om du er fornøyd med hvitbalanse og eksponering. Skal du ikke bruke bildet i 100% crop, og du er happy med farger, eksponering og hvitbalanse, så er det bare å kjøre på med jpeg. Lenke til kommentar
cFc Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Filene blir da vel aldri større enn 24 mb i raw??? 60 fra A77?? Lenke til kommentar
dpflesjo Skrevet 22. november 2011 Forfatter Del Skrevet 22. november 2011 Filene blir da vel aldri større enn 24 mb i raw??? 60 fra A77?? Hei, du. Du har rett der. Jeg husket litt galt fra denne testen: The Alpha A77 uses a completely new sensor. The 24.3MP APS-C type CMOS sensor delivers files that can be around 10MB in size (or 68MB when opened in Photoshop), while Raw files take up 25MB. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå