Gå til innhold

Sony a-77 - erfaringstråd

Anbefalte innlegg

Så det var nevnt primes tidligere i tråden, så jeg spytter det inn her. Jeg sliter med autofokus med Sigma 30 og 50 1,4 på A77. Kjent problem? Samme objektivene fungerer utmerket på f.eks A55 o.l.

EDIT: Når jeg sier sliter, så mener jeg at kameraet totalt nekter å fokusere, annet enn manuelt. Som om det skulle være null elektronikk i det. Kameraet reagerer på at objektivet blir satt på, så det er ikke noen form for kontaktfeil, og jeg finner samme feil ved begge to A77 jeg har utstilt.

Endret av bamsefar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så det var nevnt primes tidligere i tråden, så jeg spytter det inn her. Jeg sliter med autofokus med Sigma 30 og 50 1,4 på A77. Kjent problem? Samme objektivene fungerer utmerket på f.eks A55 o.l.

EDIT: Når jeg sier sliter, så mener jeg at kameraet totalt nekter å fokusere, annet enn manuelt. Som om det skulle være null elektronikk i det. Kameraet reagerer på at objektivet blir satt på, så det er ikke noen form for kontaktfeil, og jeg finner samme feil ved begge to A77 jeg har utstilt.

Høres ut som om at enten objektivene eller kamerahuset trenger en BIOS oppdatering.

Lenke til kommentar

Har kommet til samme konklusjon selv, men første og foreløpig siste firmware 1.03 som er ute fikser ikke problemet og jeg har ikke fått noe svar fra min kontaktperson i Sony Norge. Når det kommer til oppdatering av objektivene så må jeg si at det er ikke noe jeg har gjort før, ei klarer jeg å finne noe for nevnte objektiv. Vil til bunns med dette før jeg har en skuffet kunde på trappene.

Lenke til kommentar

Har kommet til samme konklusjon selv, men første og foreløpig siste firmware 1.03 som er ute fikser ikke problemet og jeg har ikke fått noe svar fra min kontaktperson i Sony Norge. Når det kommer til oppdatering av objektivene så må jeg si at det er ikke noe jeg har gjort før, ei klarer jeg å finne noe for nevnte objektiv. Vil til bunns med dette før jeg har en skuffet kunde på trappene.

Når det gjelder Sigma og firmware oppdateringer, så pleier det å ta litt tid før de dukker opp. Og de er av en slik art at objektivene må sendes inn på verksted for bli oppdatert.

Lenke til kommentar

:wallbash:

Da har jeg i alle fall fått svar, så takk for det. Får håpe en potensiell 1,04 er rundt svingen og retter problemet.

Hei, sjekk denne fra dpreview:

Now its official, as stated below Sigma has again compatibility problems

with the A65 and A77 and autofocussing:

http://www.sigma-photo.co.jp/english/news/info_111014.htm

Mvh, Fiple

Jupp.

Da styrer jeg unna Sigma og kikker litt nærmere på Tamron sin versjon, nevnt tidligere i denne tråden.

Lenke til kommentar

Har du og A77 benjamin84?

Jepp, kjøpte kit'et med 16-50mm F2.8 objektivet :) Poster forøvrig som "nordicphotog" på DPReview iblandt, men det er utrolig mye kranglete folk der som tydeligvis ikke er så fotografi-interesserte at det gjør noe ;)

Med tanke på Sigma så er det visstnok gjort en re-call på en hel del objektiv fra de, som må "chippes" før de fungerer med A65 og A77. Kjipt men sant. Tamron derimot bør være problemfritt da disse har kjøpt lisens fra Sony for å produsere kompatible objektiver i motsetning til Sigma som driver med "reverse engineering" av protokollen som brukes mellom kamerahus og objektiv.

Lenke til kommentar

Er veldig spent på teknologien, og var heldig å få teste en A65 i går med samme søker, den eneste Elkjøp Megastore på Slependen hadde fått tak i...

Sammenlignet litt med en A850.

Først var bildet kjempemørkt, men det var fordi den var på manuell, og den viser jo bildet slik det faktisk blir! Første fordel...

Ble svært overrasket over godt detaljert søkerbilde, ikke mye å si på det!

Det var litt mye jalla som var skrudd på, bl.a. kunstig horisont, rakk ikke å skru det av.

Du får fortsatt følelsen av å se på et bilde og ikke live, men ser veldig lovende ut. Ikke noe etterslep, god respons.

Hva synes dere som har brukt systemet litt, er det noe dere reagerer på etter hvert?

Helt klart at dette gir enormt mange spennende muligheter, så er spent på om konkurrentene har noe valg om å lage tilsvarende modeller. Til video må det jo være overlegent.

Men det er jo sykt hva man får til med speil også, se Canons siste.. Men det er jo en helt annen pris :whistle:

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om recall. Man sender rett og slett objektivene inn til Camera & Videoteknikk (tror jeg det er?) og får dem oppgradert. Det kan kunden selv gjøre, eller så kan butikken gjøre det. Nøyaktig samme situasjon som når A33/A55 kom. Det (skal i utgangspunktet) gjøres gratis, og er vel bare en programvareoppgradering som må gjøres i objektivet. Tar ikke så lang tid. Ny programvare i kameraet vil ikke utgjøre noen forskjell. Det 1.04-firmwaren vil gjøre, derimot, er å gjøre kameraet mer "snappy". Og er det noe jeg savnet på kameraet nå, så er det den "snappinessen" Canons kamera (f.eks.) har.

Endret av Svein_Jarle
Lenke til kommentar

Er veldig spent på teknologien, og var heldig å få teste en A65 i går med samme søker, den eneste Elkjøp Megastore på Slependen hadde fått tak i...

Skal egentlig ikke reklamere, men Slependen-butikken er litt "trege" til å få inn slike ting. Skal du oppleve og teste "det siste" (A65 og A77, f.eks.) bør du heller ta turen til søsterbutikken på Ullevål. Vi har hatt inne både A65 (nå utsolgt - hadde en liten haug) og A77 (fremdeles på lager!), og har begge utstilt - alltid ladd.

Lenke til kommentar

Sitter med siste utgave av svenske Foto - i motsetning til det jeg leser her, så sier de at A77 har merkbar forsinkelse både i søker, og på skjerm.

Snodig, jeg har forsøkt å teste dette og klarer ikke fremprovosere noe som helst forsinkelse i forhold til bevegelse på kameraet. Det kan være de sikter til 12fps modusen hvor bildebrikken forståelig nok er opptatt med å ta bilder, og derfor resulterer i en søker med litt "slide-show" feeling. Men dette er nok ikke helt ulikt en vanlig speilrefleks i samme hastighet som da må dra opp speilet for å ta bildet, og resulterer i svart søker mellom hver frame.

Lenke til kommentar

Men dette er nok ikke helt ulikt en vanlig speilrefleks i samme hastighet som da må dra opp speilet for å ta bildet, og resulterer i svart søker mellom hver frame.

En "vanlig" speilrefleks viser bilder innimellom når speilet er oppe, mens A77 viser samme bildet en stund av gangen - det er jeg helt enig i blir "tilsvarende". Forskjellen er at glimtene du ser innimellom på en speilrefleks er real-time hvor motivet faktisk er - stillbildene du ser på en A77 er derimot forsinkede bilder - hvordan motivet var for litt siden.

Lenke til kommentar

Uten at jeg har lest svenske Foto, vil jeg tro at med forsinkelse ikke mener sen oppdatering ifm. serieskudd, men en konstant forsinkelse av bildet. Dette er selvsagt er uungåelig med elektronisk søker, selv om den kan være svært kort. Men svært kort kan jo være nok til at det blir vanskelig å følge raske bevegelige motiver som følgen en uforutsigbar bane.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke merket noen form for forsinkelser i søkeren på mitt a77. Da sammenligner jeg med mitt gamle Pentax kx. Selv ikke i dårlig lys. Men dette kan nok måles og den kravstore, med ref til andre merker fra topphylla, kan nok finne noe. Dette tror jeg ikke potensielle kjøpere skal bruke som dealbreaker. Snart kommer det flere utgaver i butikkene. Da kan dette prøves ut.

Lenke til kommentar

Uten at jeg har lest svenske Foto, vil jeg tro at med forsinkelse ikke mener sen oppdatering ifm. serieskudd, men en konstant forsinkelse av bildet. Dette er selvsagt er uungåelig med elektronisk søker, selv om den kan være svært kort. Men svært kort kan jo være nok til at det blir vanskelig å følge raske bevegelige motiver som følgen en uforutsigbar bane.

Er slik jeg tolker uttalelsen også, men dette har jeg som sagt ikke klart å fremprovosere på noe som helst vis. Jeg merker absolutt ingen forsinkelse under vanlig bruk. Det eneste er som sagt ved 12fps hvor det blir litt "slide show" følelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...