Gå til innhold

Sony a-77 - erfaringstråd

Anbefalte innlegg

Tenkte at det er på tide å starte opp en tråd om erfaringer rundt a-77. Det er nok ikke så mange som har den enda, men jeg tipper det vil bli fler. Jeg er selv fersk eier, dog uten noen form for god optikk, og det er mange ting jeg sikkert kommer til å lure på etterhvert. Det er mange dyktige på forumene her som stadig vekk vet litt om noe.

Kan jo ta et spørsmål med en gang: fremre lukkergardin av/på, hva har dette å si i praksis?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt meg bekjent så innvirker dette kun på 2 ting:

1. Minsker vibrasjoner en smule om du har den elektroniske shutteren på

2. Kan resultere i litt snodige bilder med enkelte gamle linser grunnet treg blender (bildet begynner å eksponere før blenderen er ordentlig blendet ned)

Med andre ord, om du ikke ser noe galt med bildet så kan du trygt beholde denne funksjonen på :) Litt misvisende i menyen er at det står fremre lukkergardin, det det burde stått er elektronisk first curtain. På = elektronisk, Av = mekanisk.

Har forøvrig begynt å utforske videomulighetene i det siste, og jeg må bare si: for et utrolig fleksibelt kamera! Du kan enkelt og greit bruke den i full auto med autofokus og få helt vanvittig bra kvalitet (hvertfall teknisk om ikke innholdsmessig ;)).

Ønsker man mer kontroll setter man kameraet i videomodus og kan styre alt av blender, lukker osv manuellt - men da med manuell fokus. Heldigvis gjør focus-peaking funksjonen det lekende lett å få korrekt fokus, når man først har fått det inn i fingrene hvilken vei som er hvilken på fokusringen :p

Det jeg mangler enn så lenge er full kontroll på oppsettet i Adobe Premiere for å redigere disse filene. Tror jeg må gjøre litt mer research på den fronten!

Lenke til kommentar

Da ble jeg litt klokere. Jeg synes også at videodelen er imponerende. Spesielt i koselig innelys som kan være en utfordring. Og dette synes jeg med 18-55-linsa. Første uka i des skal det visst komme et lass med 16-50 igjen.

Edit: Beklager at det blir noe OT, men om noen har erfaringer ved bruk av flash trigger til A77 så vil jeg gjerne høre om det.

Vet du om dette gjelder nasjonalt for alle forhandlerkjeder eller bare for enkelte kjeder? Ser ut til at det kan ta lang tid før etterspørselen avtar og dermed at man kan forvente noe lavere priser.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar

Da ble jeg litt klokere. Jeg synes også at videodelen er imponerende. Spesielt i koselig innelys som kan være en utfordring. Og dette synes jeg med 18-55-linsa. Første uka i des skal det visst komme et lass med 16-50 igjen.

Edit: Beklager at det blir noe OT, men om noen har erfaringer ved bruk av flash trigger til A77 så vil jeg gjerne høre om det.

Vet du om dette gjelder nasjonalt for alle forhandlerkjeder eller bare for enkelte kjeder? Ser ut til at det kan ta lang tid før etterspørselen avtar og dermed at man kan forvente noe lavere priser.

Ikke kjent med flashtrigger. Når det gjelder datoer for nye slipp så er det bare de datoene kjedene selv bruker, og de er vel sånn ca?

Prisene vil nok gå ned noe på huset, mens linsen vil nok ligge der oppe. Ny tek koster.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle legge ved et par bilder tatt med A77'en som jeg er spesiellt fornøyd med:

Første bildet jeg tok som er verd å vise :)

post-23062-0-59628100-1320668596_thumb.jpg

Hamsteret vårt - svært vanskelig krabat å ta bilder av, men med bildestabilisering og et forholdsvis raskt kit-objektiv så fikk jeg tatt noen gode bilder!

post-23062-0-44754800-1320668529_thumb.jpg

Øyet til samboern :D Mye farger, overraskende lite redigering som skulle til for å få dette resultatet.

post-23062-0-76422200-1320668535_thumb.jpg

Et bilde tatt med kameraet plaskende i vannkanten, digger den vridbare skjermen :D

post-23062-0-39032100-1320668545_thumb.jpg

Hjemme med forkjølelse idag, så da måtte jeg teste miniatyrmodusen ut fra verandaen. Resultatet ble faktisk ikke så værst, men heller ikke noe som ikke kunne gjøres like greit i Photoshop.

post-23062-0-90676100-1320668570_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Har dere prøvd A77 med primes? Min A500 sliter med autofokusen på primes på lav blender, jeg ville gjerne hørt litt om dettte. Og hvor mange fokuspunkt kan du velge mellom om du velger manuall spot eller hva det nå heter?

Endret av cFc
Lenke til kommentar

Har dere prøvd A77 med primes? Min A500 sliter med autofokusen på primes på lav blender, jeg ville gjerne hørt litt om dettte. Og hvor mange fokuspunkt kan du velge mellom om du velger manuall spot eller hva det nå heter?

På spot fokus så kan du velge mellom alle de tilgjengelige punktene - 19 stykker :) Jeg brukte alltid spot når jeg hadde Nikon, men nå merker jeg at "zone" fungerer bedre til min bruk, her kan du velge å bruke høyre, venstre eller senter-gruppen med fokuspunkter. Gir veldig rask men fortsatt forutsigbar fokus.

Lenke til kommentar

Har dere prøvd A77 med primes? Min A500 sliter med autofokusen på primes på lav blender, jeg ville gjerne hørt litt om dettte.

Har ikke brukt så mye fastoptikk med liten blender ennå, har brukt CZ 135 mye, men mest på store blendere. Har ikke hatt noe trøbbel med AF. Har ikke prøvd A500, men AF'en er betraktelig bedre på A77 enn på A850.

Lenke til kommentar

Tenkte at det er på tide å starte opp en tråd om erfaringer rundt a-77. Det er nok ikke så mange som har den enda, men jeg tipper det vil bli fler. Jeg er selv fersk eier, dog uten noen form for god optikk, og det er mange ting jeg sikkert kommer til å lure på etterhvert. Det er mange dyktige på forumene her som stadig vekk vet litt om noe.

Kan jo ta et spørsmål med en gang: fremre lukkergardin av/på, hva har dette å si i praksis?

Hei

Her har du en god forklaring, svært nyttig funksjon i følge mange. Søk på dpreview med orden "first curtain". Nordstjernen har gjort en del gode tester

http://www.mhohner.de/newsitem2/efcs

Mvh

Fiple

Lenke til kommentar

Snakker du nå om fastoptikk du setter på som er nedblendet mens du fokuserer? Fasedetekterende autofokus trenger et visst minimum av blender for å fokusere...

Hvilke objektiver er det snakk om?

Var den til meg eller cFc?

I mitt tilfelle er har jeg ingen AF objektiver som fokuserer nedblendet. Har egentlig ikke vært borti det med verken Sony eller Minolta objektiver.

Lenke til kommentar

Snakker du nå om fastoptikk du setter på som er nedblendet mens du fokuserer? Fasedetekterende autofokus trenger et visst minimum av blender for å fokusere...

Hø? Jeg snakker om alt fra 1.8 til 3.hvasomhelst. Alt der det virkelig er lett å se om fokus sitter eller ikke, her har både 35 og 50 mm f1.8 hatt en fæl tendens til å bomme

Lenke til kommentar

Hø? Jeg snakker om alt fra 1.8 til 3.hvasomhelst. Alt der det virkelig er lett å se om fokus sitter eller ikke, her har både 35 og 50 mm f1.8 hatt en fæl tendens til å bomme

Høres ut som front/back-fokus problemer spør du meg. Alle kameraer med mikrojusteringsmuligheter på autofokusen (deriblandt A77) bør kunne rette på dette :)

Lenke til kommentar

Ser du et system i fokusbom? Er det konsekvent foran eller bak? Er det konsekvent for et enkelt objektiv?

Det kan være at huset ditt for- eller bakfokuserer konsekvent, eller det kan være at et eller flere objektiv gjør det. Eller kombinasjonen.

Hvis det er huset kan det godt være at det gjelder nesten alle objektiver - det synes bare ikke så godt på objektiver med mindre blender.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...