Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Vg2 gym som privatist pga allergi?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg vet jeg postet et spørsmål om samme tingen for ikke så lenge siden, men vil starte ny tråd for et nytt spørsmål.

Vet det er masse regler om at skolen egentlig ikke skal godta deg som privatist i gym, de kan, men de skal normalt ikke. Men en del tilfeller har fått lov.

Dette er for at alle som ''bare ikke liker'' gym ikke skal få slippe. Men kan jeg få slippe pga allergi? Har legeærklering hvor det står ''Overnevnt (meg) har allergi, noe som kan gjøre det vanskelig for han å delta i timen''. Noen som vet om dette er nok grunnlag?

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan søke om fritak for den praktiske delen av gym. Da deltar du i teoritimene og fortsetter å stå som elev (og får fullt vitnemål).

Hvorvidt allergi er nok grunnlag skal jeg ikke kommentere, men spørsmålet er hvordan legen din utformer erklæringen. Be legen skrive en egen erklæring direkte rettet mot en fritakssøknad. Da må han skrive at du ikke kan delta, ikke bare at det er vanskelig å delta.

Hva er grunnen til at du ikke vil ha gym forresten? Om du vil svare på det. :)

Lenke til kommentar

Du kan søke om fritak for den praktiske delen av gym. Da deltar du i teoritimene og fortsetter å stå som elev (og får fullt vitnemål).

Hvorvidt allergi er nok grunnlag skal jeg ikke kommentere, men spørsmålet er hvordan legen din utformer erklæringen. Be legen skrive en egen erklæring direkte rettet mot en fritakssøknad. Da må han skrive at du ikke kan delta, ikke bare at det er vanskelig å delta.

Hva er grunnen til at du ikke vil ha gym forresten? Om du vil svare på det. :)

Tusen takk for svar :D Ja tenkte på det med søknad direkte mot fritaket, men skal prøve med den jeg har nå først :)

Grunnen til at jeg ikke vil ha gym er ikke pga allergi eller bare fordi eg ikke liker gym. Jeg trener 5 ganger i uken og er godt trent. Men jeg har aldri vært god i noen sporter utenom kampsport, selv om eg har en del års erfaring fra basketball, fotball, volleyball o.l. Jeg syntes det er utrolig flaut når jeg ikke klarer å gripe skikkelig, spenne skikkelig, pakke en basketball skikkelig og ting som det. Selv om det kanskje høres dumt ut.

Ballspill teller en stor del av gymmen, og derfor syntes jeg det er utrolig kjipt at jeg skal bli trukket mye ned selv om jeg gjør det bra på styrke og løpe tester. Har blitt satt ned mye i gym på andre skoler pga ballspillingen min :p

Men tusen takk for svaret ditt :D

Lenke til kommentar

Prøvde du i dag? Jeg er i samme situasjon... Har god styrke, utholdenhet og er sikkert best i klassen på en coopertest. Saken er at gymlæreren liker ballspill, som ikke er min sterkeste side...

Har tenkt å få meldt meg av faget og ta det som privatist. Usikker på hvordan jeg skal gå frem, uten noe legemelding e.l. Strengt talt skal man da heller ikke trenge en legemelding for å melde seg av et fag da...

lykke til uansett, si gjerne hvordan det gikk!

Lenke til kommentar

Prøvde du i dag? Jeg er i samme situasjon... Har god styrke, utholdenhet og er sikkert best i klassen på en coopertest. Saken er at gymlæreren liker ballspill, som ikke er min sterkeste side...

Har tenkt å få meldt meg av faget og ta det som privatist. Usikker på hvordan jeg skal gå frem, uten noe legemelding e.l. Strengt talt skal man da heller ikke trenge en legemelding for å melde seg av et fag da...

lykke til uansett, si gjerne hvordan det gikk!

Hei :)

Litt glad for at det ikke bare er jeg her som har et problem med gym :p var på ferie fram til i dag, så skal snakke med skolen første ting på mandag.

Siden du ikke har legemelding så kan du spille på det psykiske. Jeg planla å si, før jeg kom på legemeldingen min, at det var psykisk utfordrende fordi jeg syntes det var flaut, og jeg gruet meg til hver gym time osv.

Men det gjør jo du seff som du vil :D Kan sende deg melding eller poste på tråden her hvordan det gikk, så får du vite :)

Lenke til kommentar

Dere trenger ingen lege-erklæring for å melde dere ut av faget og gå opp som privatist.

Men, hvis dere ønsker å beholde elevstatusen i faget er det mulig å søke fritak fra den praktiske delen med lege-erklæring og fortsatt få standpunktkarakter. Det var det jeg tipset om ;)

Trenger ingen grunn til å hoppe av et fag, det er ens eget valg det.

Lenke til kommentar

Dere trenger ingen lege-erklæring for å melde dere ut av faget og gå opp som privatist.

Men, hvis dere ønsker å beholde elevstatusen i faget er det mulig å søke fritak fra den praktiske delen med lege-erklæring og fortsatt få standpunktkarakter. Det var det jeg tipset om ;)

Trenger ingen grunn til å hoppe av et fag, det er ens eget valg det.

Det er et godt tips, det medå melde seg ut av den praktiske delen, skal prøve å få mer info av det fra skolen :)

Nå vet ikke jeg hvor lenge siden du gikk på vgs, men i fjor eller året før kom det nye regler. Man kan ikke melde seg ut av gym bare pga man ikke liker fysisk aktivitet, og derfor er det skolen som selv styrer hvem som kan bli tatt ut av faget, og hvem som må bli.

Skolen skal HELST ikke godkjenne det men i tilfeller hvor eleven har det utrolig vanskelig psykisk eller en kronisk sykdom som gjør det vanskelig å være med i timen mener jeg at de aksepterer.

Det kommer også helt ann på skolen, noen er strengere på det, noen lar deg bare melde deg ut av faget. Men jeg ble opplyst første dagen av en lærer om at min skole var streng på det :p

Endret av bkf_94
Lenke til kommentar

lykke til! si hvordan det gikk, på pm eller i topicen her. er fortsatt usikker på hvordan jeg skal gå frem... hvis jeg spiller på det psykiske kan de kreve at jeg går til psykolog og får erklæring der? saken er den at jeg vil helst ikke ha noe sånnt hengende over hodet mitt, ført i en journal som aldri blir slettet... vil helst slippe gym uten å måtte lyge på meg en falsk sykdomshistorie.

Lenke til kommentar

Jeg går VG3 og har fritak fra den praktiske delen av gym. Jeg møter fortsatt opp til timene og må delta på alt det teoretiske, samt prøver og eventuelt teoretisk lekse. Grunnen jeg har fritak er blant annet astma og allergi :) Legeerklæring er viktig.

Aenon: Ja, gikk ned på kontoret i dag og kom i en kort samtale med en mann på et kontor. Jeg spurte om det var mulig å ta fag som privatist og han sa ''det er bare å melde deg ut av faget selv'' så spurte eg om det var mulig med gym fordi jeg hadde allergi som gjorde det vanskelig for meg å delta. Da sa han at jeg kunne søke om å få fritak fra den praktiske delen av gym med en legeærklering.

Dette hjalp kanskje ikke deg så mye og jeg skjønner at du ikke vil lyge om sykdomshistorie. Men jeg er sikker på at hvis du sier til en ansvarlig på skolen at du har problemer med gym så kan dere sikkert komme til en ordning, det er det tipset man får overalt om dette emnet. Håper du fikser problemet ditt :D Lykke til!! :)

XFX: Tusen takk for svar :D Siden du har fått fritak pga allergi så bør det ikke være noe problem for meg :) Men ga du bare legeærkleringen til gym læreren og så slapp du? eller var det en lang søkeprosess eller noe sånt? Og hvilken melding sto det på ærkleringen? :)

Lenke til kommentar

Det er ikke noen lang progress. Du drar til legen og får han enkelt og greit til å skrive deg en legeerklæring hvor det står hvorfor du skal få fritak frå den praktiske delen. Visst legen vil skrive deg denne erklæringen, så vil det si du har en god nokk grunn, læreren din kan ikke gjøre noe mot det.

Lenke til kommentar

Det er ikke noen lang progress. Du drar til legen og får han enkelt og greit til å skrive deg en legeerklæring hvor det står hvorfor du skal få fritak frå den praktiske delen. Visst legen vil skrive deg denne erklæringen, så vil det si du har en god nokk grunn, læreren din kan ikke gjøre noe mot det.

Vet at eg må til legen :) Har fått en del legeærkleringer på forskjellige ting. Men mente om prosessen er lang etter at læreren har fått den. er det sånn at du slipper med en gang? eller må han sende den videre Til Fylkeskommunen, som må sende den til Utdannings Direktoratet, som bruker en halv måned på å godkjenne og en halv måned på å gi svar? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...