Poldi Skrevet 7. februar 2002 Del Skrevet 7. februar 2002 Hallo der ute !!! Hva sjer når eg kobler ein ATA 100 og ein ATA 66 Harddisk på samme IDE kabel Vil hastigheten dette til ATA 66 nivå på ATA 100 disken min ?? Lenke til kommentar
Ronnyb Skrevet 7. februar 2002 Del Skrevet 7. februar 2002 Ja, det vil den, derfor er det ikke lurt å ha cd-rom på samme kabel som harddisken. Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 7. februar 2002 Del Skrevet 7. februar 2002 Alt fungerer som det skal. ATA66=66 og ATA100=100.. Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 7. februar 2002 Del Skrevet 7. februar 2002 Quote: On 2002-02-07 11:41, Ronnyb skrev:Ja, det vil den, derfor er det ikke lurt å ha cd-rom på samme kabel som harddisken. Skaff meg bevis på dette! Dagens I/O-ide kanaler er doble, det betyr at hver enhet har sin egen kanal og ikke påvirkes av hverandre. Men hver IDE port har egen rute til CPU bridge, dette fører til at hvis du har cd+HD på samme kabel vil overføringen ta lenger tid en hvis du har de på hver sin. Lenke til kommentar
Vegard20 Skrevet 7. februar 2002 Del Skrevet 7. februar 2002 Med SCSI blir det alltid det treigeste komponenten som styrer hastigheten på den tregeste bussen! Jeg tror ikke at EIDE klarer noe annet enn det samme. Lenke til kommentar
Ronnyb Skrevet 7. februar 2002 Del Skrevet 7. februar 2002 jeg bøyer meg i støvet, tok nok feil. Lenke til kommentar
Poldi Skrevet 7. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2002 JA! Dette blei eg klok av. Ein sier at det senker farten , en annen sier at alt virker som det skal Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 7. februar 2002 Del Skrevet 7. februar 2002 Quote: On 2002-02-07 12:01, Poldi skrev:JA! Dette blei eg klok av.Ein sier at det senker farten , en annen sier at alt virker som det skal Ta det fra en som bruker oppsettet til daglig. Hastigheten begrenses av busen på HK ikke enhetene. SCSI er noe annet....og foreldet slik det fremstår idag. Lenke til kommentar
MortenH Skrevet 7. februar 2002 Del Skrevet 7. februar 2002 Har du hørt sånn sludder. Jeg har 1 harddisk på ultra80 og to på ultra160 her og de settes til det de er. Det samme gjelder for "gammeldagse" enheter. Har 4 cd-rom(brennere) på 50 pins utgangen, og disse går på henholdsvis 10, 20, 20 og 20. Det som imidlertid kan begrense hastigheten er om du setter på noen riktig gamle enheter på 68-pins kabelen, disse jeg har snakket om er LVD, men om du setter på en SE(single ended)-enhet skrur hastigheten seg ned. Når det gjelder IDE-kabler, så minsker du IKKE hastigheten til den enheten som har høyest DMA-mode, dette gjelder såvidt jeg husker sålenge den andre enheten ikke operer på pio-nivå(dvs ekstra gammelt utstyr). Men du skal heller ikke bekymre deg for mye om du går fra udma100 til udma66, ingen av dagens harddisker klarer å utnytte dette, de aller beste ligger vel i fysisk lesehastighet på ca. 40 mb/s Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 7. februar 2002 Del Skrevet 7. februar 2002 MortenH: Om IDE: Gutta her er opptatt av hva SiSoft Sandra melder, ikke hva som er realiteten. Men da er i allefall vi enige om at ikke en ATA66 slower ned en ATA100 Disk. Lenke til kommentar
HAL9000 Skrevet 7. februar 2002 Del Skrevet 7. februar 2002 Quote: Men du skal heller ikke bekymre deg for mye om du går fra udma100 til udma66, ingen av dagens harddisker klarer å utnytte dette, de aller beste ligger vel i fysisk lesehastighet på ca. 40 mb/s Helt enig med deg, men kjører man det råeste som er av SCSI kommer man over 40 mb/s kontinuerlig (ihvertfall ytterst på disken der ytelsen ligger godt over 50 mb / s), f.eks. med min Quantum / Maxtor Atlas 10K III Ultra 320 disk (74 gig). SCSI protokollen lever i beste velgående og er etter min mening fremdeles overlegen alt ATA vrælet. Det koster masse penger, men det gjør og en Mercedes Benz, man betaler litt ekstra for stjernen på panseret. SCSI protokollen kan betraktes som et "kunstverk" mens ATA etter min mening er en samling med lappetepper. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå