Mortenzzz Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 (endret) PRESISERING: - skadet disk står nå som slavedisk - snurrer uten klikking (etter oppvarming i stekeovnen) - har tilgang til en logisk partisjon på skadet disk (partisjon uten boot og uten bildene) - har ikke tilgang til partisjon med bildene - har forsøkt Recuva men programmet henger seg tilsynelatende under del 1 (søk etter slettede filer) (vet ikke hva del2 innebærer, forhåpentligvis søk etter filer i skadde skorer?) SPØRSMÅL: ved bruk av USB til SATA adapter; gir det noen annen effekt enn man får ved å bruke disken som slavedisk? Tusen takk for alle tips og råd hittil :-) Morten Jeg har vært både sløv, dum og syk og IKKE TATT BACKUP på 6 mnd, disken krasjet igår :-( ( og masse fine bilder av ungene tapt, bl.a. minstemanns første-dag-på-skolen-bilder :-((( Har bare en disk i pc'en, og den lagde bare klikkelyder og ville ikke boote. MEN i et lyst øyeblikk la jeg den i stekeovnen til den var 55 grader celsius, plugget den inn som slavedisk (SATA) og vips snurret den i vei. Jeg har tilgang til den ene partisjonen som IKKE har XP men heller ikke bildene. Partisjonen med OS (XP), bilder osv, får jeg altså ikke tilgang til, får beskjed om at den "ikke er formatert" i filutforskeren. HVA KAN JEG GJØRE? Hvilke program funker best, gjør en grundig jobb og er freeware? (evt kjøpe-ware hvis jeg må, men er redd for å kjøpe dritt som ikke funker..) - noen som har vært i samme situasjon og har gode erfaringeer med program? Håper på hjelp, hilsen Morten Endret 4. november 2011 av Mortenzzz Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 jeg har gode erfaringer med recuva som er gratis : http://www.piriform.com/recuva men jeg har ikke brukt det så veldig mye, så jeg vegrer meg litt for å anbefale det til en så viktig jobb. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Det beste er nok å bite i det sure eplet og sørge for å ta kontakt med et firma som kan gjøre jobben for deg, det vil koste deg fra 5000Kr til 10.000Kr men er nok den beste løsningen om du har viktige bilder og dokumenter du ønsker å ta vare på. Ibas Om du er villig til å risikere filene på hd'en din kan du jo prøve ymse triks, men med tanke på at du kan ødelegge de viktige filene så ønsker jeg ikke å komme med noen da risikoen er stor. Lenke til kommentar
Mortenzzz Skrevet 4. november 2011 Forfatter Del Skrevet 4. november 2011 Siden jeg dessverre ikke har råd til å bite i det meget sure eplet til 5000-10000 kr, er jeg villig til å ta sjansen på triks osv. Det beste er nok å bite i det sure eplet og sørge for å ta kontakt med et firma som kan gjøre jobben for deg, det vil koste deg fra 5000Kr til 10.000Kr men er nok den beste løsningen om du har viktige bilder og dokumenter du ønsker å ta vare på. Ibas Om du er villig til å risikere filene på hd'en din kan du jo prøve ymse triks, men med tanke på at du kan ødelegge de viktige filene så ønsker jeg ikke å komme med noen da risikoen er stor. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Ok, noen triks jeg har prøvd og som har funket noen ganger (WD 80GB og Seagate 120GB) : *Om problemet ligger i selve magnethodet som står fast kan en nedfrysning gjøre at man får lest de områdene som ikke kan leses, dette er dog en last ditch effort for å få ut data og bør brukes kun som siste mulighet. Framgangsmåte : ha et kopphåndkle rundt hd'en og legg den i fryseren noen timer , ta opp og koble helst via usb dock eller rett i pcen. *Ligger problemene i selve elektronikken kan det la seg gjøre å skifte denne ut ved å bruke nøyaktig samme model og kretskort under. Krever en del tekniske ferdigheter men viser seg som regel å være nyttig. Koster litt men fult mulig. *Man kan også selvsagt prøve forskjellige software programmer for å få ut informasjonen, i mange tilfeller kan det faktisk være så enkelt at man benytter seg av en Usb docking stasjon og kan lese informasjonen fra disken uten videre problem der , i andre tilfeller så kan det være at med litt hell så kan man få ut de kritiske dataene via usb-docken og software. *Man kan også prøve å stille disken opp ned, sideveis og langveis og se om det kan hjelpe til, vet det kan fungere med litt flaks. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Recuva fungerer fint. Bruk det. Lenke til kommentar
MedaDwor Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 http://www.cableworld.no/pc-kabler/usb-spesialkabler/usb-2.0-til-sataide-adapter.asp Jeg har en slik, det finns flere der ute på markedet, de fleste som komplett, ps.no og andre har det. Du kobler den til disken og den andre delen i usb på en annen pc. Da kan du bruke harddisken som vanlig minne og flytte over data. Jeg har fått tilgang på alle filene de gangene jeg har brukt denne. Lenke til kommentar
wil Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Hei. Jeg vet ikke om det fungerer, men en mulig kan være å starte PC`en med en LiveCD, F. eks Parted Magic eller en annen Knoppix eller noe i den duren. Se om den kanskje klarer å finne filene dine. Mest sannsynlig gjør heller ikke dem det, men det går an å prøve uannsett. Lykke til. Hilsen. wil. Lenke til kommentar
wil Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Hvis du snakker om å koble til Disken via USB så kan det være greit å bruke en Docking stasjon. Veldig praktisk. Har en Docking stasjon for Harddisker selv. Den har både Minnekort-leser, USB utganger og eSata tilkobling. Du kan riktignok ikke koble på IDE disker, men S-ATA går den til fint. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Har god erfaring med EasyRecovery selv. http://download.cnet.com/EasyRecovery-Professional/3000-2242_4-37386.html Den koster penger, men demoen lar deg lese filene og se om du kan finne de. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Du kan også teste GetDataBack, men jeg frykter at du kan ha mer seriøse problemer. Husk en ting dog, jo mer du forsøker å hente ut på egenhånd, jo mer skade kan du gjøre og jo mer stiger prisen hos de proffe gutta. Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Har gode resultater med HDD regenerator. Nå kom jeg borti den via Hiirens Boot cd som sikkert ikke er helt pk, men har reddet 3 HD'er via den. Så lenge motoren funker så får jeg ut data. Med en disk på 500GB tok det riktignok et par dager... Lenke til kommentar
Andreaz69 Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 Reddet alt fra en kompis sin hd med Hirens bood cd (hiren.info) Det var siste 5 år med bilder, uten backup. Bryllup, fødsel osv osv.. Krever litt tid, men så lenge du kun leser fra disken, og det ikke er en fysisk feil med den som gjør mer skade ved å lese, skal det ikke skje så mye mer. Du har jo allerede lest masse fra den, uten at den har tatt helt kvelden. De programmene som ligger på Hirens bood cd'n leser iallefall "alt" ut av disken, så får du lete igjennom på jakt etter bildefiler etterpå Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 - har forsøkt Recuva men programmet henger seg tilsynelatende under del 1 (søk etter slettede filer) (vet ikke hva del2 innebærer, forhåpentligvis søk etter filer i skadde skorer?) Programmer som Recuva og PhotoRec fungerer greit på filer som er slettet, men hvis operativsystemet har problemer med å lese innholdet på disken - noe som høres ut som ditt tilfelle -, så sliter de. I slike tilfeller har jeg hatt god erfaring med SpinRite ($89?) fra grc.com. Du booter fra en CD og kjører et dedikert program som snakker direkte med diskkontrolleren (som er implementert på harddiskens elektronikkort). SpinRite kan bruke statistiske metoder for å gjenvinne data fra "problematiske" disksektorer. Jeg vet ikke om du får disken helt 100% bootbar igjen, men kanskje beggee partisjonene kan bli "synlige" igjen, og/eller såpass frisk at du kan bruke Recuva e.l. for å finne igjen filene. SPØRSMÅL: ved bruk av USB til SATA adapter; gir det noen annen effekt enn man får ved å bruke disken som slavedisk? Nei, dersom disken er skadet på en eller annen måte - dvs. annet enn filsystemfeil - blir det heller vanskeligere å få noe ut av disken. En USB-til-SATA adapter må først gjenkjenne partisjoner på disken før den kan tilby disse til PC'en (som et USB Mass Storage device). Hvis en PC har problemer med å gjenkjenne partisjonene på disken når den er direkte tilkoblet hovedkortet, så er det ikke noen større sannsynlighet for at en USB-til-SATA adapter vil klare det. (Tilsvarende blir det med en USB-til-IDE adapter, som vel er relevant i ditt tilfelle. Jeg "reddet" i går mange gigabyte med filer ut fra en disk som nektet å boote, og som nektet å fungere sammen med en USB-til-IDE adapter. Løsningen var nettopp direkte tilkobling til hovedkortet i en annen maskin. Selv om SpinRite ikke hadde klart å fikse alle sektorene, så fikk jeg kopiert ut filene som kunden ville ha.) Lenke til kommentar
thotta Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 Du kan også teste GetDataBack, men jeg frykter at du kan ha mer seriøse problemer. Husk en ting dog, jo mer du forsøker å hente ut på egenhånd, jo mer skade kan du gjøre og jo mer stiger prisen hos de proffe gutta. Jeg har også hatt god erfaring med GetDataback. Dette var IDE-disk, som jeg da fikk tilgang til via et eksternt kabinett for IDE-disker. GetDataBack koster også penger, men også dette kommer i demo-versjoen som lar deg se filene. Så må ha den betalte versjonen for å aksessere dem. Finnes i versjoner for både både i FAT og NTFS. I mitt tilfelle den gang, var det antakelig bare selve innholdsfortegnelsen som var skadet/korrupt. Håper du får det til Lenke til kommentar
Mortenzzz Skrevet 22. november 2011 Forfatter Del Skrevet 22. november 2011 (endret) Takk for tips og beklager sein tilbakemelding, årsaken er at eneste pc som funker per dags dato er en gaaaaaammel laptop som skrangler skikkelig og sliter med diverse ting, bl.a. lading/strømnett-pluggen. Problemdisken (det er en SATA disk, jeg kaller det "slavedisk" fordi den ikke står som boot-disk med OS'et på)) ligger fremdeles til en IT-ansvarlig på min kones arbeidsplass (ungd. skole), han har testet USB-SATA uten resultat. Litt overraskende har han motsatt problem enn hva jeg opplevde mht temperatur: jeg måtte varme disken i stekeovnen for å unngå kun klikking og ingen adgang, han sier disken blir overopphetet og dermed mister tilgang.... Han har også konkludert med at diskens lesehod(r?) er skadet, hvordan han fant ut det vet jeg ikke... SpinRite hørtes bra ut, særlig mht at det er rettet mot skadede disker og ikke kun slettinger osv som de andre programmene. $ 89 hørtes mye ut for å teste et program som kan være verdiløst for meg, noen som har tips til gratis testing av SpinRite? Greit å betale hvis det hjelper meg men ikke ellers..Jeg tenker på KapteinKrok-bukta mht gratis program, lurt/andre steder? Mvh Morten Endret 22. november 2011 av Mortenzzz Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 I stedet for å risikere at innholdet går tapt for alltid, noe jeg ut fra innholdet ville vurdere faktisk å ha en ikke ubetydelig verdi, - hvorfor ikke reise til nærmeste Elkjøp og bruke deres Data Recovery Clinic. Koster mindre i realiteten enn alt man har prøvd her. De vil enten få reddet dataene for 1 290 kr, eller komme fram til at du bør sende den til Ibas for 0 kr. Et annet vesentlig moment. Om det er en hardware-feil spiller det heller ikke noen rolle om disken ligger til man eventuelt har råd å bruke Ibas. Dog kan man med å prøve alle mulige triks faktisk gjøre stor skade om man er uheldig. PS! Om jeg hadde risikert å miste 6 mnd med familiebilder hadde jeg ikke tenkt meg om når det gjelder å bruke Ibas. Prisen er ikke mer enn en iPhone koster, og jeg hadde glatt droppet oppgradering av både telefon, PC etc for å redde familiebilder. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 24. november 2011 Del Skrevet 24. november 2011 Du har kommet såpass langt nå at du MÅ STOPPE eller gå til IBAS. Om lesehodene er skadet og soper borti plata, så skjer det mer skade om du forsøker dette og prisen har steget ganske drastisk. Fortsetter du så ødelegger du mest sannsynlig bildene dine for alltid og har du flaks, får du bare litt av det ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå