Gå til innhold

DotA 2 - diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

I SS kampen sliter jeg litt i starten. Får ikke stacket/pullet pga irriterende night stalker, som sammen med sniper for ganske bra farm i lanen. Og er eneste support så bruker lang tid på å få noen items. Burde jeg wardet mer/anderledes? Hvordan kunne jeg harasset bedre? Evt. noe spesifikke tabber jeg gjør?

 

Burde vel egentlig funnet noen kamper jeg tapte for å se hva jeg kunne gjort annerledes, f.eks. den siste med 5 man stack (spiller WR, kun voice med DS som jeg bor med):

https://dotabuff.com/matches/52619451

Problemet er vel at kameraten min som spiller DS fikk en veldig uheldig start (han pleier å spille en mye bedre DS), og de andre tre mangler litt taktisk sans iforhold til pushing/deffing, (og spiller med veldig veldig varierende kvalitet - vil påstå jeg (og vanligvis han som spiller DS) er bedre), så vi får ikke pushet bra nok. Vet rett og slett ikke hva jeg kunne gjort annerledes...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I SS kampen sliter jeg litt i starten. Får ikke stacket/pullet pga irriterende night stalker, som sammen med sniper for ganske bra farm i lanen. Og er eneste support så bruker lang tid på å få noen items. Burde jeg wardet mer/anderledes? Hvordan kunne jeg harasset bedre? Evt. noe spesifikke tabber jeg gjør?

 

Burde vel egentlig funnet noen kamper jeg tapte for å se hva jeg kunne gjort annerledes, f.eks. den siste med 5 man stack (spiller WR, kun voice med DS som jeg bor med):

https://dotabuff.com/matches/52619451

Problemet er vel at kameraten min som spiller DS fikk en veldig uheldig start (han pleier å spille en mye bedre DS), og de andre tre mangler litt taktisk sans iforhold til pushing/deffing, (og spiller med veldig veldig varierende kvalitet - vil påstå jeg (og vanligvis han som spiller DS) er bedre), så vi får ikke pushet bra nok. Vet rett og slett ikke hva jeg kunne gjort annerledes...?

Denne replayen er unavailable, er det et inhouse, eller private game?
Lenke til kommentar

Ser at det er noen her som tydeligvis har spilt mer enn meg - og jeg vil gjerne bli en bedre spiller, fordi det er så syykt gøy når man føler man spiller bra, og når man merker at man blir bedre. Så tar imot tips med stor takk hvis noen har lyst til å hjelpe meg å bli bedre:

 

 

Matchid: 52550072 (https://dotabuff.com/matches/52550072)

Brukbart game med shadow shaman (dårlig start, men noen bra teamfights etterhvert!) Spiller her med 2 kamerater og en bekjent, hvorav 2 ikke er særlig gode. =P

 

Matchid: 52550072 (https://dotabuff.com/matches/49200257)

Soloqueue. Er kaptein og plukker opp en lesh som jeg kjører som support. Vi ligger bak på farm/exp (mye pga. de har enigma som jungler) men vinner ved hjelp av bedre push. (Kun min tredje kamp med lesh!)

Skal vi se.

 

Dette er fra Shadow Shaman gamet ditt:

Startingbuild:

+Du starter med wards og courier.

-Bør gi wards til offlane, så de kan warde pullen

-Gauntlet er mye dårligere enn 3x branch som koster ca det samme.

-Du har veldig lite regen, jeg foretrekker 2x branch 1x salve 1x tango når jeg må starte med både couriers og wards.

Laningphase:

+Du prøver å autodenya, og harasser night stalker litt.

-Du kan med fordel harasse mer, og du må prøve å falle tilbake dersom du ser at din lane kommer til å bli pushet i de neste sekundene (dersom dine creeps er i ferd med å dø, slik at enemy creeps vil gå på deg). Mot gode spillere vil du bli punisha ekstremt hardt dersom du ikke faller tilbake i tide, da de vil stunne/slowe deg slik at du tar ekstra mye damage fra creepwaven.

-/+ Når du allerede har tatt med deg wards til topp, kan du godt plassere en lane ward som spotter inkommende tp-ganks o.l. men det kommer litt ann på lane osv, er greit å spare warden også.

-Du går for å pulle altfor å stacke altfor tidlig, slik at du mister en del tid der du kunne babysittet phantom lancer. I denne lanen må du nok også sitte PL en del, kan ikke forvente at han skal kunne farme alene mot sniper og balanar.

-Du springer litt mye frem og tilbake uten å gjøre noe. Enten bør du sitte i lane og prøve og autodenye/harasse, ellers bør du stacke og pulle, prøv å ha en plan allerede når du ser hvilke helter du er mot. Tenk hvem du mest sannsynligvis møter i lane, og hvordan best spille mot dem.

-Jeg liker bedre å gå QEQ skillbuild, og så først få hex på level 4, men er ikke noen big deal.

-Den første warden gikk ut rett før 6 min, og du burde egentlig fått plassert ut den nye allerede før 6 minutter, fordi ved 6 min kommer første nighttime, og det er ekstremt viktig å ha en idè om hvor balanar beveger seg.

+/- Den andre warden du plasserer ville jeg heller plassert lenger opp mot topp lane, på klippen på dire side, da ser du også om NS springer inn i jungelinngangen ved topplane, samtidig som du ser rotasjonen til/fra mid. Men den warden du har plassert fungerer også som laneward mot pudge, så det har sine fordeler og ulemper begge deler. Det viktigste er imo å vite hvorfor du plasserer warden der du gjør det, det å ha en begrunnelse for det.

-Rundt 10 min går du ned ved bot lane for å farme mot Mirana, uten wards sitter du waaaay too far ut i lanen, med mindre du vet 100% hvor NS er så bør du aldri være så langt ute i lanen, du bør også vite hvor Pudge er.

+/-Når du farmer offlane bør du som regel ikke nuke waven når den er close til tårnet ditt, fordi dette pusher lanen og gjør det vanskeligere å farme, noen ganger bør du dog farme så raskt som mulig, som innebærer at du pusher waven din, finn ut når det er riktig å farme raskt, og når du bør static farme, så har du lært noe viktig :) Hvis du sliter med det kan jeg gi deg noen eksempler senere.

-Om du ikke vet hvordan du skal ward trappe, så kan jeg fortelle deg det, du må sikte like under helten du prøver å trappe, prøv mot bots et par games til du har det, så glemmer du det aldri.

 

Etter dette er det mye teamdecisions som jeg ikke orker å begi meg ut på akkurat nå, men generelt så er det altfor lite wards på mappet, og det er din jobb. Når du spiller mot balanar trenger du defensive wards når det er natt, slik at du spotter hvor han er på vei, om han kommer i jungelen din, etc etc. Det kommer selvsagt også ann på gamet.

 

Om notesa er litt rotete så beklager jeg det, skrev i notepad mens jeg så på. Kan også kommentere end game builden din, du bør generelt aldri gå for bloodstone på Shadow Shaman. Mana sustain er vel og bra, men manacosten på spellsa hans er så høy, og cooldowns er forholdsvis høy også, samtidig som han ikke har noe inbuilt survivability. Med andre ord, du dør før mana regen fra bloodstone har noen effekt. Da er det MYE bedre med aghanimsscepter. Av andre items å vurdere så har du:

BKB - Veldig bra item for SS, gjør at du kan disable noen i en teamfight for uendelig lenge.

Blink Dagger - Initiation, ekstremt bra på SS siden du har dobbel disable, og gjør det også lettere å catche folk off guard og ward trappe dem.

Arcane boots - Pretty obvious.

Refresher orb - Pretty obvious.

Necrobook - Bra på alle int helter egentlig, litt situational, men ekstra bra på SS siden han kan disable folk mens Necro unitsa attacker dem.

Eul's scepter - Utility item som gjør det evig mye lettere å ward trappe.

Hex - Alltid bra med mer hex.

Shivas - Alltid bra med en shivas på laget.

 

Hvis det er noe du lurer på er det bare å spørre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for en detaljert tilbakemelding!!

 

Tar alt til etterretning. Du har mange gode poeng som jeg er enig i når du sier det - det er ikke nødvendigvis lett å komme på det selv. :)

 

Ang. items:

Ser at Eul's hadde vært et bra valg, bra synergi med wards. Skal prøves!

BKB er jo også sykt bra - hadde vel kjøpt den istedet for bloodstone hvis motstanderne hadde vært bedre på å stunne meg mens jeg shacklet.

Refresher har jeg fått lategame et par ganger - har da slitt med å ha nok mana til doble wards. :p (doble wards koster svimlende 1575 mana på lvl 16)

 

Dagger er selvfølgelig bra - valgte force staff dette gamet siden den også kan virke som escape mechanisme (merker meg at jeg kjøper force staff oftere og oftere i det siste). Dagger + force staff er jo mulig (dendi style) men da ofrer man vel mye surviveabilitet?

Endret av H4ngm4N
Lenke til kommentar

Tusen takk for en detaljert tilbakemelding!!

 

Tar alt til etterretning. Du har mange gode poeng som jeg er enig i når du sier det - det er ikke nødvendigvis lett å komme på det selv. :)

 

Ang. items:

Ser at Eul's hadde vært et bra valg, bra synergi med wards. Skal prøves!

BKB er jo også sykt bra - hadde vel kjøpt den istedet for bloodstone hvis motstanderne hadde vært bedre på å stunne meg mens jeg shacklet.

Refresher har jeg fått lategame et par ganger - har da slitt med å ha nok mana til doble wards. :p (doble wards koster svimlende 1575 mana på lvl 16)

 

Dagger er selvfølgelig bra - valgte force staff dette gamet siden den også kan virke som escape mechanisme (merker meg at jeg kjøper force staff oftere og oftere i det siste). Dagger + force staff er jo mulig (dendi style) men da ofrer man vel mye surviveabilitet?

Er ingenting galt med både force staff å dagger. Force staff er et supert item, siden det kan brukes både på deg selv, allies, og enemies. Eneste problemet er at det delayer BKB. Som support Rhasta foretrekker jeg blink (om du kan få det tidlig nok) inn i BKB, om du ikke greier å spare opp til blink tidlig nok er det greit å skippe det og gå rett for BKB. Endret av EirDir
Lenke til kommentar

Ny recipe for force staff i neste patch - istedet for +10 damage og +10 AS fra quarterstaff får man + 3 HP regen fra ring of regen - men totalkosten er ca. det samme.. Synes det var litt kjedelig endring - går utover morsomme heroes som Windrunner som omtrent alltid kjøper force staff.

 

Interessant at IceFrog fortsetter å buffe Pugna og Lion - er jo morsomme heroes å spille. :D

Lenke til kommentar

Ny recipe for force staff i neste patch - istedet for +10 damage og +10 AS fra quarterstaff får man + 3 HP regen fra ring of regen - men totalkosten er ca. det samme.. Synes det var litt kjedelig endring - går utover morsomme heroes som Windrunner som omtrent alltid kjøper force staff.

 

Interessant at IceFrog fortsetter å buffe Pugna og Lion - er jo morsomme heroes å spille. :D

 

mtp at force staff i utgangspunktet er ett support item synes jeg dette er supert, blir kanskje ikke interessant for OD lengre. Har du da tranquilboots i tilleg så får plutselig supportene litt HPreg.

 

Force staff har jo vært såpass masseforpengene lenge, frem til de 300 kronene ekstra har det alltid vært pubpickup på bs etter 10 min, men ikke lenger!

 

Hvor er neste patchlog?

 

Forresten, ser flere og flere som kjøper tranquilboots for å holde seg i lane med carry, jeg er veldig skeptisk fordi jeg føler det er ett supportitem.

 

Også lurte jeg på beskrivelsen,

 

Break

Ability

Passive

If you take damage 3 times in 10 seconds, Tranquil Boots become Boots of Speed until the last 10 seconds don't have 3 instances of damage.

 

Betyr det at du mister de 3 armorne og 3 hpreg til break er over?

Endret av AleksanderK
Lenke til kommentar

Ny recipe for force staff i neste patch - istedet for +10 damage og +10 AS fra quarterstaff får man + 3 HP regen fra ring of regen - men totalkosten er ca. det samme.. Synes det var litt kjedelig endring - går utover morsomme heroes som Windrunner som omtrent alltid kjøper force staff.

 

Interessant at IceFrog fortsetter å buffe Pugna og Lion - er jo morsomme heroes å spille. :D

 

mtp at force staff i utgangspunktet er ett support item synes jeg dette er supert, blir kanskje ikke interessant for OD lengre. Har du da tranquilboots i tilleg så får plutselig supportene litt HPreg.

 

Force staff har jo vært såpass masseforpengene lenge, frem til de 300 kronene ekstra har det alltid vært pubpickup på bs etter 10 min, men ikke lenger!

 

Hvor er neste patchlog?

 

Forresten, ser flere og flere som kjøper tranquilboots for å holde seg i lane med carry, jeg er veldig skeptisk fordi jeg føler det er ett supportitem.

 

Også lurte jeg på beskrivelsen,

 

Break

Ability

Passive

If you take damage 3 times in 10 seconds, Tranquil Boots become Boots of Speed until the last 10 seconds don't have 3 instances of damage.

 

Betyr det at du mister de 3 armorne og 3 hpreg til break er over?

Nei. du mister bare den ekstra movespeeden du får av tranquill boots i forhold til boots of speed.

 

Patchloggen kan du finne for eksempel her:

http://www.teamliquid.net/forum/viewmessage.php?topic_id=376973&currentpage=2

Lenke til kommentar

/klipp

Nei. du mister bare den ekstra movespeeden du får av tranquill boots i forhold til boots of speed.

 

Patchloggen kan du finne for eksempel her:

http://www.teamliqui...3&currentpage=2

Siden Tranquils "blir til" vanlige boots etter damage burde man vel også miste alt av ekstra stats. inkl. regen og armor.

 

ja, var slik jeg tenkte når jeg leste at "they become boots of speed"

Lenke til kommentar

/klipp

Nei. du mister bare den ekstra movespeeden du får av tranquill boots i forhold til boots of speed.

 

Patchloggen kan du finne for eksempel her:

http://www.teamliqui...3&currentpage=2

Siden Tranquils "blir til" vanlige boots etter damage burde man vel også miste alt av ekstra stats. inkl. regen og armor.

Slik jeg har forstått det mister du bare movement speed parten av tranquils, men er jo ikke vanskelig å teste ut.
Lenke til kommentar

* Stampede cooldown increased from 65 to 120/90/60

* Stampede duration rescaled from 3/4/5 to 3.75

* Stampede damage slightly reworked from 100/150/200 + 2x str to 0 + 1/2/3x str (no base damage)

* Stampede mancost increased from 50 to 80

* Stampede AoE reduced from 120 to 105

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...