Gå til innhold

Skyrim - konsoll eller PC?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som nevnt av flere her inne er mods alene god nok grunn til å velge PC som platform. Det fins utallige fantastiske mods, både store og små, til både Oblivion og Morrowind som forbedrer spillet til de grader. Noen forandrer også spillet totalt og gjør det til sitt eget, med ny historie, ny verden, nye fiender osv. For de som ikke bryr seg om å modde spillet, og liker å slappe av i sofaen med XBox eller PlayStation kontrolleren blir konsoll ofte det naturlige valget. Begge deler er helt greit, så hvorfor denne evige krangelen om hva som er best fortsetter er for meg uforståelig. Selv er jeg en blanding av begge parter, jeg liker å spille på XBox, men elsker å modde.

Hvorfor en evig krangel? Jo, fordi folk sier så mye rart, har man en tilstrekkelig god PC så er PC-utgaven billigere, bedre grafikk, flere kontrollmuligheter og kan kobles til TVen på akkurat samme måte, samt mods. Grunnen til at det blir krangel er at PC-utgaven er bedre på alle måter om man har en egnet PC oppe og kjøre, og noen later som det ikke er tilfellet. Det betyr ikke at det ikke kan være fornuftig å kjøpe spillet på konsoll, men det betyr ikke at det trengs å bruke feilaktig argumentasjon.

AtW

Lenke til kommentar
Grunnen til at det blir krangel er at PC-utgaven er bedre på alle måter om man har en egnet PC oppe og kjøre (...)

Er ikke uenig med deg ATW, men som sagt har man de som ikke har en egnet PC, og da blir konsollversjonen det beste valget for den personen, fremfor å kjøpe en spill-PC om man har konsoll fra før og trives med begrensningene det innebærer. Er ikke nødvendigvis den beste grunnen, men det er iallefall en grunn.

Lenke til kommentar
Grunnen til at det blir krangel er at PC-utgaven er bedre på alle måter om man har en egnet PC oppe og kjøre (...)

Er ikke uenig med deg ATW, men som sagt har man de som ikke har en egnet PC, og da blir konsollversjonen det beste valget for den personen, fremfor å kjøpe en spill-PC om man har konsoll fra før og trives med begrensningene det innebærer. Er ikke nødvendigvis den beste grunnen, men det er iallefall en grunn.

Det blir litt som å si at en sykkel er bedre enn en bil som fremkomstmiddel mellom oslo og drammen, fordi du ikke har råd til bil og sykler ned til stasjonen i drammen for å ta toget til jobb hver dag :)

Ja det henger sammen, men når man reelt sett ikke har valgmulighet er det ikke snakk om 'best'.

Lenke til kommentar

Ja, selvfølgelig, det kan være legitime grunner til å velge konsollversjonen, det er jeg helt enig i. Det jeg derimot krangler på avogtil er når folk kommer med grunenr som ikke er riktige.

AtW

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvorfor folk gidder å krangle om konsoller og PC. Det spiller da overhodet ingen rolle. Noen foretrekker det ene fremfor det andre av mange forskjellige grunner.

Uansett hva man foretrekker så har alle sammen det samme spillet bortsett fra noen kosmetiske forskjeller. Bethesda har sagt at de vil se på muligheten for mods til konsoller så det løpet er faktisk ikke dødt enda :)

Kast ikke bort energi på å krangle om bagateller ;)

Btw, mine Skyrims datt ned i postkassa nå fra gamezone :D

Off to explore!!!!

Endret av Raggz1967
Lenke til kommentar

Mods er for folk som bare spiller få spill :!: så trist

Siden du er forumets største troll, overdriver bruken av smilefjes og underbygger påstandene dine med ubrukelig argumenter, setter jeg deg herved på ignorer listen min.

Det er det fsx som er :!:

Hmm, tror det blir kamp om den tittelen nå.

Lenke til kommentar

Pcen din er bra nok for å greie å dra Skyrim på bedre innstillinger enn du vil få på PS3 / Xbox.

Nice!;D burde jo egentlig bare mangle med tanke på at 360 er 4 år gammel:P hehe Men det er jo flott det:D bare jeg drar det glatt på litt bedre grafikk er jeg fornøyd:D

Mye bedre enn du får ved konsoll.

og det krever vist bra 6gb hardisk:P er litt lite for å kunne har supergrafikk vel? The witcher 2 krever jo 14gb hd plass å det er jo ganske så linære områder, så burde vel vær ganske "enkel" grafikk å takle med skyrim.

Stemmer det, desto meir gb spille tar desto bedre grafikk er det......

Grafikken i skyrim blir sikkert meir enn bra nok, blir nok ikkje groundbreaking. Hadde eg vært deg hadde eg garantert gått for PC.

Min grunn for PC er ikkje grafikken, men mods...

Endret av Noiz
Lenke til kommentar

Jeg velger PC. ATW har allerede svart for meg så jeg siterer han:

Selv uten mods, så er grafikken bedre, kontrollene bedre, og prisen lavere på PC.

AtW

Den tid jeg har spilt spillet så mye at det ikke lenger er en utfordring eller noe nytt og spennendes å oppdage så vil jeg begynne å modde det for å kunne nyte spillet enda lenger.

Har aldri spelt nokon spel i Elder Scrolls serien før. Har nokon noob spm.

1. Ser i PC/Konsoll diskusjonen at de snakkar om mods, kva er dette og kva innverknad har det det på spelet?

2. Er det singleplayer eller multiplayer?

1: Her kunne jeg gitt deg et langt og fyldig svar men jeg velger å svare deg kort, og forhåpentligvis godt!

Det vil etterhvert eksistere mods som forandrer alt i fra det visuelle til hvordan spillet i seg selv skal spilles. Det vil være på mange forskjellige nivå så det er vanskelig å svare.

En mod vil kanskje forandre på hvor aggressiv motstanderen skal være, mens neste kanskje gir deg nytt rovdyr å leke med ute i villmarken.

2. Singelplayer :love:

Lenke til kommentar

Er ute på reise med laptop, men har så lyst å spille Skyrim når det kommer ut på fredag. Så det jeg lurer på er om min HP-laptop klarer å spille Skyrim noenlunde greit. Her er spesifikasjonene:

HP DV6-3046eo med

*AMD Phenom II N620 Dual-Core

*6GB DDR3 RAM

*ATI Mobility Radeon HD5650 1GB GPU

*15,6" LED

Anyone? Skal selvfølgelig spille på stasjonær når jeg er hjemme ;)

Endret av Genius-Boy
Lenke til kommentar

Hvorfor en evig krangel? Jo, fordi folk sier så mye rart, har man en tilstrekkelig god PC så er PC-utgaven billigere, bedre grafikk, flere kontrollmuligheter og kan kobles til TVen på akkurat samme måte, samt mods. Grunnen til at det blir krangel er at PC-utgaven er bedre på alle måter om man har en egnet PC oppe og kjøre, og noen later som det ikke er tilfellet. Det betyr ikke at det ikke kan være fornuftig å kjøpe spillet på konsoll, men det betyr ikke at det trengs å bruke feilaktig argumentasjon.

AtW

Folk sier mye rart ja. De unnlater også å si mye rart. ;)

Det du glatt unnlater å nevne her med PC er den overhengende risikoen for drivertrøbbel og annen driftsproblematikk, installasjonsproblematikk samt tilsynelatende uforklarlige feil som tilfeldige kræsj til skrivebord, texture-loading feil og diverse annet småsnadder. Det er generelt sett mer "driftsoverhead" med PC enn det er med konsoll. PC-gamere liker å late som om dette ikke er tilfelle, men det er det faktisk. Jeg har vært PC-gamer selv, og på den tiden så var driftsoverheadet verdt bryet, nettopp på grunn av det du nevner.

Nå på mine gamle dager har jeg derimot mindre tålmodighet til den slags. Jeg vil trykke på én knapp, og innen 5 minutter vil jeg være i gang. Og det skal skje uten at stua mi er full av stablet PC-ustyr og kabler på kryss og tvers som en annen studenthybel.

Derfor velger jeg alltid konsoll fremfor PC der det er mulig. Men det er nå meg. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Greia er jo at man kan slappe av i sofaen med Xbox-kontrolleren hvis man har PC-utgaven også. Så det er egentlig ingen grunn til ikke å velge PC, å spille TES uten å ha mulighet for å legge inn mods blir bare helt feil. Det er en stor, stor del av spillene.

That, sir, is the wisest thing I've heard today.

Lenke til kommentar

1. Ser i PC/Konsoll diskusjonen at de snakkar om mods, kva er dette og kva innverknad har det det på spelet?

Jeg velger å utdype svaret du fikk fra Hansien litt.

En mod er så enkelt som en modifikasjon til spillet laget av brukere rundt om i verden.

Det finnes et utall mods for Oblivion (forrige spill i serien) for eksempel, hvor de legger til nytt innhold, endrer grafiske ting, forandrer på spillmekaniske ting i spillet, og mye annet forskjellig.

Eksempelvis klager en del over at spillet på PC føles litt for mye som et konsollspill (eks. ikke optimaliserte menyer eller annet for mus+tastatur, eller at grafikken holdes igjen grunnet gamle konsoller), dette er noe som det sannsynligvis bli gjort noe med i modereringsmiljøet ganske fort (antar jeg).

Håper det hjalp litt :)

-Deluze

NB! Jeg har ikke spilt Skyrim enda, så mine eksempler over hva som er "dårlig" er tatt ut fra trådene her på forumet og skal kun fungere som eksempler. Hva du/dere mener om det temaet er ikke relevant for denne posten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

AtW

Folk sier mye rart ja. De unnlater også å si mye rart. ;)

Det du glatt unnlater å nevne her med PC er den overhengende risikoen for drivertrøbbel og annen driftsproblematikk, installasjonsproblematikk samt tilsynelatende uforklarlige feil som tilfeldige kræsj til skrivebord, texture-loading feil og diverse annet småsnadder. Det er generelt sett mer "driftsoverhead" med PC enn det er med konsoll. PC-gamere liker å late som om dette ikke er tilfelle, men det er det faktisk. Jeg har vært PC-gamer selv, og på den tiden så var driftsoverheadet verdt bryet, nettopp på grunn av det du nevner.

Nå på mine gamle dager har jeg derimot mindre tålmodighet til den slags. Jeg vil trykke på én knapp, og innen 5 minutter vil jeg være i gang. Og det skal skje uten at stua mi er full av stablet PC-ustyr og kabler på kryss og tvers som en annen studenthybel.

Derfor velger jeg alltid konsoll fremfor PC der det er mulig. Men det er nå meg. :)

Nå kræsjer nå konsoller innimellom også, så å dra det frem som negativ utelukkende på PC blir feil. Men nå kan jeg ikke huske sist PC'en min kræsja under spilling. Men kanskje det er for at jeg egentlig ikke tar drivere og slikt så tungt. Driver ikke å oppdater når beta +0.3-drivere kommer ut. Har drivere som sikkert nærmer seg ett år gamle, dønn stabilt system.

Men men, driver og unlocker Skyrim (steam) så har snart har bedre ting å gjøre enn å krangle PC vs konsoll :dribble:

Lenke til kommentar

for meg er kontrollformen viktigst. Har sittet ett par hundre timer foran pc skjermen med Morrowind og nå Oblivion. Det blir ikke det samme å spille med en konsollkontroller sittende 4 meter fra skjermen.

Har ps3, men blir bare ikke til at jeg spiller der.

Skyrim for pc på vei i posten og satser på at min quad core Q9300 sammen med nok minnne og kanskje et 6950 skal klare brasene i 1680X1050 :)

Lenke til kommentar

Spiller det på PC med alt på fult, og det ser rett og slett nydelig ut. Men jeg fant ut at menyer etc er rimelig tilpasset konsoll så jeg stikk innom gamestop og kjøpte en xbox 360 som jeg koblet til PC'en. Og det fungerer aldeles utmerket. Liker det bedre enn mus og tastatur.

Har både konsoll og PC versjon av spillet, og det er ingen tvil om hvilken jeg foretrekker.

Kjører PC direkte til TV og det ser så bra ut!!. Kort loading tid, lagring er gjort på et blunk og menyene er raskere enn på konsoll.

Skal dette spilles lenge ? oh yes.

Lenke til kommentar

Spiller det på PC med alt på fult, og det ser rett og slett nydelig ut. Men jeg fant ut at menyer etc er rimelig tilpasset konsoll så jeg stikk innom gamestop og kjøpte en xbox 360 som jeg koblet til PC'en. Og det fungerer aldeles utmerket. Liker det bedre enn mus og tastatur.

Har både konsoll og PC versjon av spillet, og det er ingen tvil om hvilken jeg foretrekker.

Kjører PC direkte til TV og det ser så bra ut!!. Kort loading tid, lagring er gjort på et blunk og menyene er raskere enn på konsoll.

Skal dette spilles lenge ? oh yes.

Xbox controller er deilig med skyrim, men tastatur og mus er faktisk deiligere (i forskjell til the witcher 2 der x360 spaken var bedre å bruke enn mus).

Men ja, er man lat og vil sitte i sofaen, gir xbox controlleren en fantastisk opplevelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...