Gå til innhold

Skal bytte hdd på laptop med ssd, men beholde filene

Racazar

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg skal bytte ut harddisken på laptopen min med en SSD på 120 GB. Men jeg vil fortsatt bruke den gamle harddisken eksternt, og koble den til via usb. Men jeg lurer på hva jeg skal gjøre, etter jeg har satt inn SSD'en. Skal jeg da koble til harddisken via usb, og bare skru på pc'en? Eller må jeg inn i BIOS og gjøre noe?

På forhånd takk.

SPØRSMÅLET OVER ER ALLEREDE SVART PÅ, BLA NED OG LES MIN SISTE POST :)

Endret av Racazar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må reinnstallere Windows på SSD'n først. Hvis du ikke har innstallasjonsplata så ligger det vel på en egen partisjon på den gamle disken. Så vidt jeg vet så skal det være mulig å brenne ut et innstallasjonsmedium hvis alt ligger på en egen partisjon men jeg er ikke helt sikker på at alle maskinprodusenter tilbyr dette. Asus gjør det ihvertfall.

Lenke til kommentar

Du må reinnstallere Windows på SSD'n først. Hvis du ikke har innstallasjonsplata så ligger det vel på en egen partisjon på den gamle disken. Så vidt jeg vet så skal det være mulig å brenne ut et innstallasjonsmedium hvis alt ligger på en egen partisjon men jeg er ikke helt sikker på at alle maskinprodusenter tilbyr dette. Asus gjør det ihvertfall.

Takk for svaret, men PC'en kom med windows 7, og uten CD. Vet du hvordan jeg kan brenne dette "installasjonsmediumet"? Det er en Acer Aspire 5552G.

Lenke til kommentar

Et kjapt spørsmål, når jeg skal backupe windows(altså hele systemet utenom private filer som programmer, musikk, bilder etc.), ligger alt i Windows mappen? Eller er viktige systemfiler spredd litt utover? Isåfall, hvor?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Nå er ikke recovery disken en backup men en plate som gjør at du kan reinnstallere windows.

Backup av andre filer som dokumente, filmer, musikk, bokmerker, adresselister etc må du evt. ta en egen backup av.

Selv om du har tenkt å sette opp den gamle disken som en usb drive så bør du uansett ta en backup da det kan hende at disken ikke kommer opp som ekstern enhet uten at den må formateres.

Du kan evt flytte filene midlertidig til en annen maskin, en ekstern disk eller brenne de på dvd'r.

En grei måte å ta vare på passord, bokmerker og andre innstillinger som er relatert til internett så er det smartest å sette opp en sync konto i Chrome eller Firefox, da vil du alltid ha disse dataene tilgjengelig på nettet slik at du bare kan synce opp nettleseren mot denne synckontoen når du har reinnstallert eller om du vil ha disse innstillingene på en annen maskin.

Så ta en egen backup før du reinnstallerer på den nye ssd'n.

Jeg vil også tipse om at du når SSD'n er oppe og står kan flytte ut alle brukermappene dine under Mine Dokumenter,

da slipper du og bruke SSD'n til lagring av filer som bare tar opp plass.

Lenke til kommentar

Nå er ikke recovery disken en backup men en plate som gjør at du kan reinnstallere windows.

Backup av andre filer som dokumente, filmer, musikk, bokmerker, adresselister etc må du evt. ta en egen backup av.

Selv om du har tenkt å sette opp den gamle disken som en usb drive så bør du uansett ta en backup da det kan hende at disken ikke kommer opp som ekstern enhet uten at den må formateres.

Du kan evt flytte filene midlertidig til en annen maskin, en ekstern disk eller brenne de på dvd'r.

En grei måte å ta vare på passord, bokmerker og andre innstillinger som er relatert til internett så er det smartest å sette opp en sync konto i Chrome eller Firefox, da vil du alltid ha disse dataene tilgjengelig på nettet slik at du bare kan synce opp nettleseren mot denne synckontoen når du har reinnstallert eller om du vil ha disse innstillingene på en annen maskin.

Så ta en egen backup før du reinnstallerer på den nye ssd'n.

Jeg vil også tipse om at du når SSD'n er oppe og står kan flytte ut alle brukermappene dine under Mine Dokumenter,

da slipper du og bruke SSD'n til lagring av filer som bare tar opp plass.

Takk, men er det noen som vet hvordan jeg kan lage denne cd'en som gjør at jeg kan installere windows på ssd'en?

Edit: Hva om jeg laster ned Windows 7 Home Premium 64-bit(Akkurat den jeg har)som iso fil, og så brenner den? Så bare bruker jeg min egen cd key, kommer ikke dette til å fungere?

Endret av Racazar
Lenke til kommentar

Uhm..du har alt fått svar på det du lurer på. Hvis du må ha en bruksanvisning så har du antagelig allerede en brukermanual som du fikk levert med systemet, eller du kan laste ned en fra Acer.

Hvis du leser posten min over kommentaren din står det et spørsmål der...

Hva om jeg laster ned Windows 7 Home Premium 64-bit(Akkurat den jeg har)som iso fil, og så brenner den? Så bare bruker jeg min egen cd key, kommer ikke dette til å fungere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...