Stagiriten Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 (endret) Finnes ikke noe universalt svar på hva lykke er... Det som kan være hva som helst er ingenting. Define your terms before analyzing. Endret 5. november 2011 av Stagiriten Lenke til kommentar
negnirty Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Finnes ikke noe universalt svar på hva lykke er... Det som kan være hva som helst er ingenting. Define your terms before analyzing. Spar meg. Det som gjør meg lykkelig trenger ikke gjøre deg lykkelig. Det gjør det ikke automatisk til ingenting fordi du eller jeg ikke evner å definere det. 1 Lenke til kommentar
Stagiriten Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Hva legger du i "lykke"? Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Det er mange lykkelige mennesker som lever på en tykk løgn... 1 Lenke til kommentar
negnirty Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Hva legger du i "lykke"? En følelse av å være mer fornøyd/tilfreds enn vanlig med det man har i øyeblikket. Men hvordan jeg definerer det er egentlig irrelevant. Hvis en person mener h*n er lykkelig, kan ikke du motbevise det, det er poenget mitt. Lenke til kommentar
Stagiriten Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Hva legger du i "lykke"? En følelse av å være mer fornøyd/tilfreds enn vanlig med det man har i øyeblikket. Blir man lykkelig av å sette en sprøyte heroin i armen sin? Men hvordan jeg definerer det er egentlig irrelevant. Hvis en person mener h*n er lykkelig, kan ikke du motbevise det, det er poenget mitt. Hvordan du definerer det er alfa omega. Hvis jeg forteller det at jeg så en rjomasaur i hagen min i morges, hvordan skal du forholde deg til det når du ikke vet hva jeg mener med det? Lenke til kommentar
negnirty Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 (endret) Hvordan kan du da påstå at hun IKKE er lykkelig? Du kan ikke forholde deg til det, når du ikke vet hva hun mener med det. EDIT: Nok OT, forresten. Endret 6. november 2011 av negnirty Lenke til kommentar
Stagiriten Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 (endret) Happiness is that state of consciousness which proceeds from the achievement of one’s [rational] values. Happiness is not to be achieved at the command of emotional whims. Happiness is not the satisfaction of whatever irrational wishes you might blindly attempt to indulge. Happiness is a state of non-contradictory joy—a joy without penalty or guilt, a joy that does not clash with any of your values and does not work for your own destruction, not the joy of escaping from your mind, but of using your mind’s fullest power, not the joy of faking reality, but of achieving values that are real, not the joy of a drunkard, but of a producer. Happiness is possible only to a rational man, the man who desires nothing but rational goals, seeks nothing but rational values and finds his joy in nothing but rational actions. Just as I support my life, neither by robbery nor alms, but by my own effort, so I do not seek to derive my happiness from the injury or the favor of others, but earn it by my own achievement. Just as I do not consider the pleasure of others as the goal of my life, so I do not consider my pleasure as the goal of the lives of others. Just as there are no contradictions in my values and no conflicts among my desires—so there are no victims and no conflicts of interest among rational men, men who do not desire the unearned and do not view one another with a cannibal’s lust, men who neither make sacrifices nor accept them. Endret 6. november 2011 av Stagiriten Lenke til kommentar
NothingForever Skrevet 6. november 2011 Forfatter Del Skrevet 6. november 2011 Hun er vel ikke "lykkelig" i den forstand? I øyeblikket har hun ingenting. Hun gleder seg til jesus skal komme og ta hun med. Litt som en unge som gleder seg til jul - gleden er å vite at det snart er jul, og da blir alt bra. Hun "vet" at jesus kommer snart, og da blir alt bra. Hun er altså bare "lykkelig" hvis lykke er å glede seg over forventninger som aldri kommer til å bli oppfyllt. Klarer hun å tro at "jesus kommer snart" et helt liv"? Jeg vet ikke om hun opprettholder kontakten med fordi hun virkelig vil, eller fordi hun ikke har spesielt mange andre å ha kontakt med. Men tatt i betraktning at hun ikke har jobb, så bruker hun en del penger på å sende tekstmeldinger til meg. En trygdet 2X-åring bruker deler av trygden sin på meldinger til meg!?! Så sånn sett må hun jo mene at jeg har en viss verdi for hun, og dekke et behov hun er villig til å betale for. Hun har fortalt altfor detaljert om hva som skal skje "når jesus kommer" for å dømme og ta med de troende og blablabla - jeg fleipet det vekk med å si at jeg skulle begynne å tro når han kom (hun mente dog at det ikke var bra nok til å bli regnet som "troende"). Hun vet godt at jeg ikke tror. Lenke til kommentar
negnirty Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Happiness is that state of consciousness which proceeds from the achievement of one’s [rational] values. Happiness is not to be achieved at the command of emotional whims. Happiness is not the satisfaction of whatever irrational wishes you might blindly attempt to indulge. Happiness is a state of non-contradictory joy—a joy without penalty or guilt, a joy that does not clash with any of your values and does not work for your own destruction, not the joy of escaping from your mind, but of using your mind’s fullest power, not the joy of faking reality, but of achieving values that are real, not the joy of a drunkard, but of a producer. Happiness is possible only to a rational man, the man who desires nothing but rational goals, seeks nothing but rational values and finds his joy in nothing but rational actions. Just as I support my life, neither by robbery nor alms, but by my own effort, so I do not seek to derive my happiness from the injury or the favor of others, but earn it by my own achievement. Just as I do not consider the pleasure of others as the goal of my life, so I do not consider my pleasure as the goal of the lives of others. Just as there are no contradictions in my values and no conflicts among my desires—so there are no victims and no conflicts of interest among rational men, men who do not desire the unearned and do not view one another with a cannibal’s lust, men who neither make sacrifices nor accept them. Dette blir det siste innlegget mitt på temaet. Du kan sitere Ayn Rand så mye du vil, men faktum er at det der er ikke noe fasitsvar, så mye som en filosofs personlige tanker. Selvmotsigelser er en fin ting. God natt, godtfolk! 2 Lenke til kommentar
Stagiriten Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Hvis lykke kan være hva som helst, er lykke ingenting. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Happiness is that state of consciousness which proceeds from the achievement of one’s [rational] values. Happiness is not to be achieved at the command of emotional whims. Happiness is not the satisfaction of whatever irrational wishes you might blindly attempt to indulge. Happiness is a state of non-contradictory joy—a joy without penalty or guilt, a joy that does not clash with any of your values and does not work for your own destruction, not the joy of escaping from your mind, but of using your mind’s fullest power, not the joy of faking reality, but of achieving values that are real, not the joy of a drunkard, but of a producer. Happiness is possible only to a rational man, the man who desires nothing but rational goals, seeks nothing but rational values and finds his joy in nothing but rational actions. Just as I support my life, neither by robbery nor alms, but by my own effort, so I do not seek to derive my happiness from the injury or the favor of others, but earn it by my own achievement. Just as I do not consider the pleasure of others as the goal of my life, so I do not consider my pleasure as the goal of the lives of others. Just as there are no contradictions in my values and no conflicts among my desires—so there are no victims and no conflicts of interest among rational men, men who do not desire the unearned and do not view one another with a cannibal’s lust, men who neither make sacrifices nor accept them. Lykke er kun mangelen på at du føler noe negativt samtidlig som du føler noe posetivt. Sitatet ditt sier ingenting om lykken, kun at forfatteren ikke klarer å ta avstand fra virkeligheten nok til at denhun kan nyte livet. Det sier kun at vis ingen forsøkte å skade andre, så blir det mindre miserablitet over det. Men det er direkte irrelevant. Det vil fortsatt være folk som er miserable fordi de VET de ikke har forutsetningene for å lykkes, samme hvor hardt de prøver. Disse vil alltid være ulykkelig. Den religiøse derimot har ingen tvil, og det er tvilen som skaper ulykken. "Tvilen" er viten om at det er noe som drar deg ned. Har du ingen tvil, så ser du ikke nedsidene, og du kan omfavne den faktiske lykken. Heroin er ikke lykken fordi det er ikke permanet. Det er lykke når det varer. Det er lykke fordi det overdøver "tvilen" og "miserabliteten" du føler til vanelig. Og la oss heller ikke glemme at det finnes kjemisk depresjon: Du føler deg helt jævelig og ulykkelig kun fordi noen stoffer i hjerne bestemte seg for å bli utskilt. 1 Lenke til kommentar
Stagiriten Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Heroin er ikke lykken fordi det er ikke permanet. Det er lykke når det varer. Enig. Lenke til kommentar
negnirty Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 (endret) Hun er vel ikke "lykkelig" i den forstand? I øyeblikket har hun ingenting. Hun gleder seg til jesus skal komme og ta hun med. Litt som en unge som gleder seg til jul - gleden er å vite at det snart er jul, og da blir alt bra. Hun "vet" at jesus kommer snart, og da blir alt bra. Hun er altså bare "lykkelig" hvis lykke er å glede seg over forventninger som aldri kommer til å bli oppfyllt. Klarer hun å tro at "jesus kommer snart" et helt liv"? Jeg vet ikke om hun opprettholder kontakten med fordi hun virkelig vil, eller fordi hun ikke har spesielt mange andre å ha kontakt med. Men tatt i betraktning at hun ikke har jobb, så bruker hun en del penger på å sende tekstmeldinger til meg. En trygdet 2X-åring bruker deler av trygden sin på meldinger til meg!?! Så sånn sett må hun jo mene at jeg har en viss verdi for hun, og dekke et behov hun er villig til å betale for. Hun har fortalt altfor detaljert om hva som skal skje "når jesus kommer" for å dømme og ta med de troende og blablabla - jeg fleipet det vekk med å si at jeg skulle begynne å tro når han kom (hun mente dog at det ikke var bra nok til å bli regnet som "troende"). Hun vet godt at jeg ikke tror. Hm, kan du ikke prøve å vinkle det sånn at det er fryktelig synd hun ikke får oppleve denne store verden hennes gud har skapt, før hun skal over i den neste? Det blir jo nesten å fornekte skaperverket! Bare en idè nå på hviledagen, heh. Troen klarer du neppe å ta fra henne, den er nok ikke noe hun har funnet på selv... Passende sitat: You cannot reason people out of a position they have not reasoned themselves into. Endret 6. november 2011 av negnirty 1 Lenke til kommentar
DaEvil1 Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 (endret) Regner med jeg får en ordentlig kritikkstorm i forbindelse med dette emnet, men la meg forklare meg først. Oh yeah. Jeg har i flere år kommunisert med "Tonje" over nettet. Dette er "Tonje": hun er i begynnelsen av 20-årene hun er medlem i en pinsemenighet hun har ingen utdannelse hun har ingen jobb hun sitter i ro dagen lang, drikker kaffe, tvinner tommeltotter, og venter (seriøst) på at Jesus skal komme og ta hun med opp til himmelen En ting er at du ikke er enig med livsførselen hennes, og vil at hun skal gjøre noe med tilstedeværelsen her. En annen ting er at ut ifra det jeg leser ser du ut til å implisitt tenke at du er bedre enn henne. Og akkurat det er et av problemene dine her. Så lenge du ikke klarer å møte henne på level ground, så vil det være vanskelig om ikke umulig å få henne til å se ting fra ditt perspektiv. På motsatt måte blir det vanskelig for deg å se ting fra hennes perspektiv. Jeg (og alle andre glade ateister) er jo overbevist om at hun venter forgjeves. Jeg syns synd på hun, som sløser vekk livet på å bare sitte og vente på noe(n) som ikke kommer. Jeg har (som en god gjerning) prøvd å motivere/oppmuntre hun til å få seg en hobby, en utdanning, eller en jobb, men det er fremdeles status qou. Jeg sier jo ikke "få deg en jobb!!" direkte heller, men jeg forteller hun mye om hva jeg finner på, osv, for å få hun til å innse at hun ikke finner på noe som helst.. Dette handler ikke om hva du vil hun skal gjøre (hvor nå enn edelt og logisk det måtte høres ut.) Uavhengig av hva Tonje tror, så for å få henne til å gjøre noe, må du hjelpe henne med å finne ut hva det er hun egentlig vil og hva hun tror på (da er det i hovedsak ikke ift Gud og slikt, men mer prinsipper hun har og tanker om verden vi lever i nå, og den slags ting.) Hvis du vil få henne engasjert i noe, så må det være på hennes premisser. Det største problemet ditt er dog at dette skjer over nettet. Ikke bare mister du vitale deler av informasjonen (den mest viktige: ditt fysiske nærvær.)som du utstråler når du uttrykker deg, men du mister muligheten til å finne på noe fysisk sammen. En av de enkleste og mest effektive måtene å få noen til å gjøre noe, er å gjøre det sammen, og å da være med å støtte denne personen i noe som kan være en relativt ny og skremmende opplevelse. Altså: show and share, don't tell. Jeg sier ikke at jeg skal "omvende" hun til ateisme, men det er jo patetisk å ikke utføre noe som helst i livet.. Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan få hun til å verdsette dette livet, som i følge meg er det eneste livet, og ikke "vente på det neste livet som er mye bedre"? Eller er hun fortapt? Så lenge du har den holdningen som sier implisitt at du ser på hva hun gjør som patetisk, blir det veldig vanskelig å kommunisere med henne på en måte som gjør at du kan hjelpe henne med å finne en intern ild å tenne. Nøkkelen til god kommunikasjon (og husk, kommunikasjon er toveis.) er forståelse og empati. Det behøver ikke bety at du må se på hva hun gjør, og ha full forståelse for at hun gjør det, men heller at du prøver å forstå tankegangen hennes bak hvorfor hun gjør det, og hva som faktisk forårsaker det. Sympati er greit i nøkterne mengder, men i overflod skaper det skille og hat. TL;DR: Slutt å se ned på henne. Finn ut hva hun vil, -ikke hva du vil for henne. Og viktigst: Vær fysisk tilstede hvis du virkelig vil gjøre et inntrykk på henne. Endret 7. november 2011 av Hwoarang 1 Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 (endret) Nå er det sikkert mye ved henne vi ikke vet noe som helst om, men i det minste får jeg et inntrykk av at hun ikke er noen fare for sine omgivelser, at det kun er hun selv det hun driver med går ut over. Utenom det med trygden, men det er vel ikke helt ditt ansvar å løse det problemet*. Hvis hun er fornøyd med livet sitt slik det er, så ville ikke jeg være særlig bekymret. Det finnes nok av mennesker som er alene, fattige, men ønsker noe mer. Har du tiden og kreftene, så søk ut dem og se hva du kan hjelpe dem med. *Hadde for øvrig vært interessant å se NAV utforske religions rolle i arbeidsledighet og uførhet. Endret 10. november 2011 av KarlRoger Lenke til kommentar
RWS Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 *Hadde for øvrig vært interessant å se NAV utforske religions rolle i arbeidsledighet og uførhet. Det tørr de ikke.... For like lite som psykriatrien tørr å gå ut og rope varsku for alle de religiøse skrullingene som passerer mellom helse vesnet hvert år ene og alene på grunn av sin religion så tørr NAV å nærme seg problemet en del religiøse skrullinger har som gjør dem uføre og uskikket til å arbeide... Leste en liten notis i avisa her for litt siden om en vaske hjelp som fikk sparken på skolen hun jobbet fordi hun løp rundt og jugde til ungene der om jesus... Rektoren hadde advart henne to ganger, men i sin jesus kåthet anså hun det som viktigere å juge påstandene om jesus på unger enn å beholde jobben, så hun fikk sparken og vil nå ha opphevet avskjedigelsen på usaklig grunnlag.. (Hun påstår dette har ødelagt for henne for fremtidige ansettesler... Hmm, så rart, for hvem rektor med respekt for seg selv vil ha ei vaksedame som juger for ungene om påstander i bibelen egentlig....). Og det skulle pokker meg ikke forundre om hun fikk dette omgjort heller, for selv om det er aldri så dumt å juge påstander på unger fra en to tusen år gammel bok så er dette religion og religion blir ofte fristillt og uskyldiggjort og kjerringe for fortsette sin "misjonering" mot skole barn til hun får sparken en gang til. (Hun uttaler selv at hun ikke ser at hun har gjort noe galt ved å spre jesus til unger.... Totalt blindet av jesus og ignorant som bare pokker antagelig...) Religion er ofte i en gråsone og "unnskyldes" ofte som noe annet enn det det faktisk er, en mental forstyrrelse som overbeviser svake hjerner om at dette er sannhet... Men forstyrrelsen er, så langt, ofte fristillet fra andre typer forstyrrelser, uten at det er det... Enn så lange ihvertfall... Er nok ikke mer enn noen ti år til at alle vil se på religiøse som forstyrrede individer... 1 Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 Vel, det er nok ingen i helsevesenet som bør gå ut og rope varsku fordi det er lite belegg for den påstanden du kommer med der. Ja, religion kan sikkert for enkelte være en risikofaktor for utvikling av psykiatri, og jeg tenker da særlig på barn som vokser opp i streng religiøse miljøer med trusler om helvete, dommedag, skam, etc. hengende over seg. Men dårlige foreldre finnes i alle miljøer. Og det er sjeldent man kan spore en psykisk lidelse til én bestemt risikofaktor, særlig de mer kroniske og tunge lidelsene som bipolaritet og schizofreni. Her er det som regel en fin mix av genetikk og livsbelastninger som ligger til grunn. For andre kan de religiøse menighetene faktisk være en beskyttelsesfaktor mot utvikling av psykiatri, da disse miljøene ofte i stor grad inkluderer personer som faller utenfor i andre deler av samfunnet. Mangel på tilhørighet og sosial støtte er jo faktisk en av de største risikofaktorene for utvikling av psykiske lidelser. Veldig mange av disse menighetene åpner dørene sine for hvem som helst og mange finner en tilhørighet de aldri har opplevd tidligere i livet. Så det kan, etter min mening, slå begge veier, og er mer avhengig av andre faktorer enn religionen i seg selv. Men noe jeg har stusset over er at de pietistiske, protestantiske menighetene tidligere var en kilde til en nøysom og arbeidsom livsstil. Allikevel møter jeg stadig flere eksempler på at personer fra disse miljøene i dag henfaller til passivitet. Mulig har det sammenheng med at samfunnet vårt og de religiøse samfunnene vokser stadig lengre fra hverandre. Har inntrykk av at verden blir stadig mer skremmende for de mest fundamentalistisk kristne. 1 Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 Si du har fått et kall fra gud om at dere må ha sex! Om det ikke skjer så vil himmelriket lide den store nød Gjenta dette et par ganger om dagen, sett gjerne på timer for å virke mer overbevisende 1 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 Si du har fått et kall fra gud om at dere må ha sex! Om det ikke skjer så vil himmelriket lide den store nød Gjenta dette et par ganger om dagen, sett gjerne på timer for å virke mer overbevisende Dårlig forslag og vil neppe fungere med mindre damen er helt 200% hjernevasket og vil gjøre alt som har med gud å gjøre. Straffbart kan det også være. Ser det er flere her inne som kritiserer denne personens tro , noe som er helt forståelig da det i denne situasjonen er klart at personen er mentalt forstyrret når man ikke greier å prioritere andre deler av livet ( utdanning , sosialt , kjærlighet , økonomisk ) . Problemet her er nok at man ikke kan overtale en person uten å være tilstede , om noe så må man nok sette igang med hjernevasking / suggesjon ved å starte på et lavt nivå og bygge seg opp over tid. Men dette vil uansett være jobb for en dyktig person som kan nok om psykologi og som kan sørge for å endre på måten hun oppfører seg på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå