Gå til innhold

Deprogrammere en pinsevenn over nettet?

Anbefalte innlegg

Regner med jeg får en ordentlig kritikkstorm i forbindelse med dette emnet, men la meg forklare meg først.

Jeg har i flere år kommunisert med "Tonje" over nettet. Dette er "Tonje":

hun er i begynnelsen av 20-årene

hun er medlem i en pinsemenighet

hun har ingen utdannelse

hun har ingen jobb

hun sitter i ro dagen lang, drikker kaffe, tvinner tommeltotter, og venter (seriøst) på at Jesus skal komme og ta hun med opp til himmelen

Jeg (og alle andre glade ateister) er jo overbevist om at hun venter forgjeves. Jeg syns synd på hun, som sløser vekk livet på å bare sitte og vente på noe(n) som ikke kommer. Jeg har (som en god gjerning) prøvd å motivere/oppmuntre hun til å få seg en hobby, en utdanning, eller en jobb, men det er fremdeles status qou. Jeg sier jo ikke "få deg en jobb!!" direkte heller, men jeg forteller hun mye om hva jeg finner på, osv, for å få hun til å innse at hun ikke finner på noe som helst..

Jeg sier ikke at jeg skal "omvende" hun til ateisme, men det er jo patetisk å ikke utføre noe som helst i livet.. Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan få hun til å verdsette dette livet, som i følge meg er det eneste livet, og ikke "vente på det neste livet som er mye bedre"? Eller er hun fortapt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan få hun til å verdsette dette livet, som i følge meg er det eneste livet, og ikke "vente på det neste livet som er mye bedre"? Eller er hun fortapt?

Helt ærlig virker hun mindre oppegående og en smule hjernevaska. Jeg respekterer at hun har en tro, men ved å unnlate enhver form for forpliktelser og bidrag til samfunnet til fordel for sin religion, mister hun all troverdighet. Du får nesten bare fortsette med å få aktivitet i hjernecellene hennes, så vil det forhåpentligvis bedre seg.

Unnskyld meg, men hvor dumt og irrasjonelt er det ikke å forkaste sitt eksisterende liv til fordel for en mindre sannsynlig fremtid i Himmelen? Jeg finner ikke helt tankegangen.

Lenke til kommentar

Tror ikke du vil lykkes da... slike har ofte et effektivt vern mot alt de anser som "angrep" på den kjære jesusen sin i form av en enorm ignoranse for alt annet enn nettopp jesusen sin... Til tross for at de ofte er totalt ignorante til jesusen sin også...

Så jeg tor den dama kommer til å dø like ufattelig ignorant som hun er i dag da slike mangler så uhorvelig mye informasjon at de rett og slett ikke er mottagelig for hva du forteller henne...

Det blir som å nevne evolusjon til jehovas vitner, for de står bare der med lyset på og ingen hjemme og skjønner ikke et kvekk av hva du prøver å fortelle dem nettopp fordi de ikke har denne informasjonen inne fra før... De mangler basen å bygge videre på og "kan" bare litt om han jesus... og fint lite om resten av bibelen, selv om de fleste tror de kan bibelen sin...

Så la henne være er mitt råd. La henne finne ut av dette selv og hvis hun ikke ser lyset før hun dør så la henne bare sitte igjen med skuffelsen om at jesus ikke var der da heller, om hun rekker å bli skuffet da...

Tror du røsker teppet som heter livsløgnen under slike om du prøver for hardt å nappe i hva hun tror på, så la henne bare fortsette å tro. En ting er at det er hennes fulle rett til å være ignorant, en annen grunn er at slike mennesker som henne virker som vandrende reklame plakater for ateisme hvor enn de kommer, for fælt få vil fremstå til de grader ignorant som slike jesus friker som henne gjør i dag og derfor virker slike mennesker stikk i mot den hensikten de selv tror de har på folk... for de verver ingen til fanklubben til jesus med den innstillingen til alt annet, tvert i mot vil de som hadde tenkt i de baner skygge banen så fort slike åpner kjeften og avslører sin ufattelige ignorase... så la henne være...

Det er synd på slike syntes jeg...

Lenke til kommentar

Stabilt sideleie pleier å hjelpe i slike tilfeller.

Psykriatriske klinikker er fulle av slike som denne dama landet over... Det er faktisk mange religiøse skrullinger som blir innlagt i løpet av et år, og det er vel ikke helt uten grunn... Tror ikke du finner så veldig mange ateistiske slurve spillere som sitter der og spiller på slurva pga ateismen akkurat... Det er i så fall over litt dypere ting enn over religiøse påstander tror jeg...

Lenke til kommentar
Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan få hun til å verdsette dette livet, som i følge meg er det eneste livet, og ikke "vente på det neste livet som er mye bedre"? Eller er hun fortapt?

Så hun verdsetter ikke dette livet? For det første: Det spiller ingen rolle hvor mange liv hun eventuelt har, og at det er et liv etter dette,... for dette livet her, er det livet vi leve uansett - så lenge vi er i live...

Verdsetter man det ikke, er det som oftest fordi man har en psykisk lidelse, slik som for eksempel depresjon eller liknende psykisk sykdom... Noe jeg selv forøvrig har hatt og slitt med, og som nesten tok knekken på meg (i det jeg ble susidal og ikke ønsket å leve lenger...)

I slike tilfeller, finnes det tilbud fra helsevesenet som man burde benytte seg av... Disse tilbudene får man gjerne igjennom fastlegen.

Disse tilbudene setter en i aktivitet sammen med andre i liknende situasjon som en selv, og det vil hjelpe over tid.

---

Livssynet har intet å gjøre med dette... Det har noe med holdningene ovenfor dette livet å gjøre. Religion kan få folk til å bli aktive, og bli glade og lykkelige, for andre så er det meningsløst... For denne jenta er ikke livssynet problemet, men tankene og holdningene rundt livet... Dersom hun i virkeligheten har noe problem... Livssynet er bare noe hun "gjemmer seg bak"...

Hun syntes dette livet er (...) så hun håper på et bedre neste liv.

Du har flere valg. Du kan enten ta henne med på ting og tang, og finne på noe, eller om du ikke ønsker å møte henne selv, men hjelpe henne videre i livet, så kan du jo gi henne tips og inspirasjon til ting hun kan gjøre som er gøy, eller interessant.

Ofte kan bøker være noe som kan løse opp mye i problemet siden bøkene kan få en på andre tanker... Interessante bøker forandrer gjerne tankemønstre og likende.. Selv er jeg en Jo Nesbø og Tom Egeland fan...

Men for å piffe opp litt, så kan du jo ta henne med på en ferietur... Trenger ikke være noe av det dyreste, kan gjerne være Gran Canaria... Den plassen er for meg svært helbredende....

Det viktigste i en slik situasjon er at man settes i aktivitet, begynner å skape mening i sitt liv, og finne mening i sitt liv.. Gjøre ting man ikke har gjort før, og så videre... Det er som oftest bare sånne småting som skal til...

Fallskjermhopping...

Har ikke prøvd det, men det tror jeg gir en himmelsk velvære, og rush i kroppen... :p

Forhåpninger om det som eventuelt skal skje etter livet vårt, er helt totalt meningsløst, for dette livet vi lever her...

Det er meningsløst både for både ikke-religiøse og religiøse... Det er ikke noe som gjelder her og nå, eller senere i livet vårt. Det vil ikke på noen måte gjøre "her og nå"-bedre... Det er vel nesten det samme som med folk som er "ulykkelig forelska og aldri blir sammen med den de skulle ønske de ble sammen med" - og som tenker at: "I neste liv... Kanskje... Da blir alt bedre..." Det blir bare en ønskedrøm, og det gjør ikke dette livet et hakk bedre. Og man vil ikke finne ut av det før det "er for sent" likevel...

Livet kan ikke bli mer meningsløst enn det å sitte å vente på noe etter døden/livet...., men å kritisere religionen, ser jeg på som givende, og meningsfullt! :D

For meg er det en viktig del av hverdagen... Altså det å kritisere og henge ut religion og få folk over på bedre tanker ;)

Endret av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°.
Lenke til kommentar

Sier hun noe om hvorfor hun velger å henfalle til passivitet?

Jeg tror et frontalangrep på religionen hennes vil ha null effekt, det vil heller gjøre henne ennå sikrere på at verden utenfor religionen er et utrygt sted. Men kanskje er det mulig å få henne til å innse at frelsen hun går og venter på ikke forutsetter et liv i fullstendig passivitet. Det er faktisk mulig både å leve livet på jorden samtidig som man ivaretar troen på frelsen etter døden.

Lenke til kommentar

Sier hun noe om hvorfor hun velger å henfalle til passivitet?

Jeg tror et frontalangrep på religionen hennes vil ha null effekt, det vil heller gjøre henne ennå sikrere på at verden utenfor religionen er et utrygt sted. Men kanskje er det mulig å få henne til å innse at frelsen hun går og venter på ikke forutsetter et liv i fullstendig passivitet. Det er faktisk mulig både å leve livet på jorden samtidig som man ivaretar troen på frelsen etter døden.

Jeg vil tro at dersom noen tar fra henne troen, og at hun blir overbevist om at det hun tror på, ikke er sant, så vil dette være en belastning for henne, og ikke et gode...

Som du nevner, usikkerhet... Hele virkelighetsforståelsen hennes bygges rundt at det finnes en Gud og et liv etter døden... Og folk med den forståelsen er livredde for den skjebnen ateister flest ser for seg etter døden, selv om det ikke er noe å frykte. Sitatet mitt fra Epikur under, syntes jeg er passende her i denne sammenhengen.

Det ateister flest tror på, er det samme som det som kalles "evig fortapelse"... At man aldri i evighet kommer til å leve igjen... Selv syntes jeg det er en vanskelig tanke, men for å si det slik: Jeg bryr meg ikke.., Er det et liv etter døden, vel, så får jeg ta det når den tiden kommer ... for akkurat her og nå angår det meg uansett ikke... Er det ikke et liv etter døden, så er det ikke et liv etter døden, og da jeg ikke lever, kan jeg ikke gjøre meg opp noen gode eller vonde tanker om det... Da var jeg helt sikkert død før det livet jeg ble født inn i her og nå også, og jeg kan ikke huske at det var spesielt "skremmende" på noen måte... Så det ville nok ikke "gjort" meg noen ting...

Men uansett: Det er på alle måter meningsløst å basere dette livet vi lever her på et eventuelt neste liv... Om man ikke tror man skal dukke opp her i denne verdenen igjen da.. For da er man jo nødt til å gjøre ting her på denne planeten som får gunstige konsekvenser for livet på denne jorda etter vi har levd dette livet, og det blir vel da kanskje enda mer viktig for den enkelte å gjøre denne kloden til en klode som det er godt å leve på... Det burde slik jeg ser det være meningsfylt uansett om det er tilfellet eller ikke... Utvikler man for eksempel metoder for å kurere kreft, så vil dette bli et gode for all fremtid... Enten man gjør det for en eventuelt gjør det for sin neste (seg selv i sitt neste liv) eller man gjør det for alle de menneskene som kommer etter oss.. :p

Endret av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°.
Lenke til kommentar

Helt ærlig virker hun mindre oppegående og en smule hjernevaska. Jeg respekterer at hun har en tro, men ved å unnlate enhver form for forpliktelser og bidrag til samfunnet til fordel for sin religion, mister hun all troverdighet. Du får nesten bare fortsette med å få aktivitet i hjernecellene hennes, så vil det forhåpentligvis bedre seg.

Jeg mener også at hun er som du beskriver. Hun skriver ikke akkurat grammatisk korrekt, og jeg tror ikke hun kunne plassert Paris, Berlin, Shanghai og Sydney på et verdenskart, sikkert ikke riktig kontinent en gang. Hun hadde i beste fall visst at Paris og Berlin var byer.

Hun sluttet på videregående fordi jesus skulle komme, for faen!

Jeg er jo student, så dagene mine er preget av rutine, hvor jeg er på studiestedet på dagtid. Nesten daglig får jeg spørsmål om hva jeg holder på med, hun klarer aldri å innse at jeg er på skolen og gjør fornuftige ting. Jeg forteller jo hva jeg gjør, og prøver å gjøre det på en sånn måte at hun skal tenke: "Oi, han gjør noe kult, mens jeg sitter her og kjeder meg. Jeg burde også gjort noe". Altså å inndirekte få hun til å innse at det er noe som mangler i livet hennes.

I første omgang er målet forsåvidt ikke å ta troen hennes fra hun, men å motivere hun til å komme seg ut av døren og delta i samfunnet.

Tatt i betraktning hvor mange meldinger hun egentlig sender meg (både mobil og andre digitale medier), så tror jeg hun er forferdelig ensom. Jeg er definitivt den eneste ikke-hjernevaskede hun har kontakt med! Jeg føler meg som den eneste som kan "redde" hun. Og det er nettopp det som er problemet. Eller er dette et umulig prosjekt?

Jeg føler det er såpass gale at om noen i menigheten hadde konkludert med at de kom til himmelen om de tok selvmord, så hadde hun antageligvis ikke nølt, og gjort det på sparket..

Lenke til kommentar

Må innrømme at jeg er veldig fascinert av psykologi og sånne mennesker. Anser meg selv som en forholdsvis god menneskekjenner, og prøver å tenke ut en måte du kan gå frem på, men det er litt vanskelig mtp. at jeg ikke kjenner denne jenta.

Har du mulighet for å fortelle noe mer om f.eks. hvordan hun tenker?

Hva vet du om henne?

Når du har kontakt med henne, snakker dere bare om deg?

Lenke til kommentar

Det er en del jeg kunne ha fortalt, men jeg prøver å begrense meg, for å unngå at hun (og deretter jeg) blir identifisert.. Det er jo ikke til å legge skjul på at jeg ikke KJENNER hun på ordentlig, da kontakten kun har vært digital..

Hun er egentlig vanskelig å snakke med, samtalene drepes gjerne av at hun sier "ok" eller "jeg vet ikke" på generell smalltalk.. Hun skriver som oftest veldig korte setninger - og om hun kjører på med noen lange setninger, så er det bibelsitater, beskrivelser av "det neste livet", eller referat fra en jesus-drøm.. Som jeg forsåvidt kanskje "faker" at jeg er interessert i..

Om hun spør meg hva jeg har gjort en dag, så forteller jeg hva jeg har gjort, og spør hun hva hun har gjort.. Så vi snakker ikke kun om meg - men jeg har jo mer å fortelle siden jeg finner på mer om dagene.. En dag har kanskje høydepunktet hennes vært at hun var en tur på butikken, og da spør jeg gjerne om hva hun kjøpte. Da får jeg typisk "mat" til svar, ikke "bananer, melk og grandiosa", f.eks.. Så jeg føler at hun tenker ganske primitivt - enstavelsesord fra en barnebok..

Lenke til kommentar

Det må jo være en grunn til at hun opprettholder kontakten med deg? Kan det være at innerst inne synes hun ditt liv er interessant?

Isåfall bør hun jo ha et lite ønske om å kanskje oppleve noe det samme, om ikke det da er nok for henne å høre det fra deg, heh.

Oppriktig interessert i å hjelpe sånne mennesker ut av sånne ting, noe jeg har inntrykk av at du også er. Det er bortkastet tid å sitte på ræva og vente på jesus.

Hun vet at du ikke er troende, sant?

Isåfall, prøv å avfei bibelversene hennes når de eventuelt kommer, gjerne med en spøk..?

Lenke til kommentar
Hun er egentlig vanskelig å snakke med, samtalene drepes gjerne av at hun sier "ok" eller "jeg vet ikke" på generell smalltalk.. Hun skriver som oftest veldig korte setninger - og om hun kjører på med noen lange setninger, så er det bibelsitater, beskrivelser av "det neste livet", eller referat fra en jesus-drøm.. Som jeg forsåvidt kanskje "faker" at jeg er interessert i..

Du gjør det feil.

I stede for å få det til å virke intresangt, si det på en måte så det er TYDELIG hvor mye elitisme og kjedelige ting det faktisk er der. Når du smører på eller gir en falsk vinkling, så klarer hun å snappe opp at du lyver i en form.

På en annen side så har hun rett: Samfunnet er en meningsløs konstruksjon vi lever i, og ingenting vil forandre det. At hun fikk virkelig troen på noe på toppen av dette er noe jeg misunner henne, fordi tvil finnes ikke for en fanatiker.

Lenke til kommentar
At hun fikk virkelig troen på noe på toppen av dette er noe jeg misunner henne

Ser man det. Du misunner henne å være irrasjonell.

Jeg misunner at hun mangle evnen til å grave frem ting ingen har lyst å grave frem.

Hun er "lykkelig" vis jeg forsto trådstarter rett. Godt mulig hun vil isolere seg selv til depresjon, men ellers så... er det ganske greit?

Lenke til kommentar

Jeg misunner at hun mangle evnen til å grave frem ting ingen har lyst å grave frem.

Hun er "lykkelig" vis jeg forsto trådstarter rett.

Hun er ikke lykkelig. Man blir ikke lykkelig av å fornekte virkeligheten.

Lenke til kommentar

Hun er "lykkelig" vis jeg forsto trådstarter rett.

Hun er ikke lykkelig. Man blir ikke lykkelig av å fornekte virkeligheten.

Feil.

DU blir ikke det, nei.

Finnes ikke noe universalt svar på hva lykke er...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...