Gå til innhold

Spørsmål angående deling av internett mellom to pc`er

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått meg ADSL (704/128) hos tiscali og ønsker også og koble opp min bærbare pc til internett, samtidig som jeg kan kjøre nettverk mellom min stasjonære og bærbare.

Jeg har forstått at det er forskjell fra isp til isp når det gjelder hva jeg trenger for å få dette til.

Trenger jeg hub eller router, eller begge eller noe annet?

Jeg planlegger ikke trådløst, og heller ingen dyre løsninger.

Noen som kan gi meg et godt svar på dette?

Mvh

Thomas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal prøve å forklare litt gennerelt. Det er slik at hver Pc må ha sin egen IP ut på internett. Det finnes imidlertid en måte å kunne bruke en Ip på flere Pc'er, og det er en ruter. Så spørsmålet du skal stille deg selv (eller tiscali) er om du får flere Ip er, eller bare en. Så skal du finne ut om det er en innebygd ruter i modemet.

Jeg så etter for deg, og det så ut som om du bare fikk en ekstern IP og at det ikke var en innebygd ruter i modemet ditt. Det betyr at du trenger en ruter for å få flere Pc er på internett. Denne skal stå mellom modemet ditt og pc ene. Så er det slik at en standard ruter bare har 2 porter, en opp mot modemet og en inn mot ditt lokale nettverk. Så for å så kunne ha flere pc er på trenger du i tilleg enten en switch eller hub. Men mange nye rutere har innebygd switch, gjerne med 4 porter. Det er en slik du bør kjøpe. Så kobler du den mellom modemet og datamaskinene. Så kobler du hver datamaskin direkte på ruteren.

Lykke till.

Lenke til kommentar
Hvis du har en switch, og kjører windows 2000 eller Xp på en av maskinene er det lett å få internett på begge maskinene uten å bruke en ruter.

[Pirkemodus]

Du bruker fortsatt en ruter, forskjellen er at du får datamaskinen til å bli en.

[/pirkemodus]

Du har absolutt et poeng. Ulempen er at om de begge vil på nett så må den datamaskinen startes først, og denne tjenesten startes opp.

Lenke til kommentar
De fleste nye huber har innebygget switch. Dvs man trenger ikke mer enn den ene ip`en man har, huben blir gateway med adr 10.0.0.1 og maskinene får 10.0.0.2 osv, ,utad blir ip lik (158.xxx.xx.xx eller noe i den dur), kan ikke bli enklere enn det...

Dette blir ikke helt riktig. En hub og en switch er to forskjellige ting. En hub sender iformasjonen den får inn fra en port ut igjen på alle andre porter. En switch holder styr på hvilke PC'er i nettverket som har hvilke IP-adresser, og sender data kun dit den skal. Så dersom en hub har innebygget switch (som du skriver) er det jo ikke en hub, men en switch. :)

En annen ting som blir litt feil er at du skriver at switchen router nettverket mot Internet. Det gjør den ikke. De har heller ikke innebygd DHCP-server, og gir ikke ut IP-adresser til andre maskiner i nettverket (mulig det finnes, men det er ikke vanlig). Den får nok ingen IP-adresse heller, slik du skriver. Det høres i det hele tatt ut som om du prøver å beskrive en router, og ikke en hub/switch. Skal du dele en IP slik må du (som mange nevner) ha en router. Det finnes billige routere med flere porter (innebygd switch), slik at du ikke trenger å kjøpe dette i tillegg.

Lenke til kommentar
Ikke for å krangle, men på innpakkingen foran meg her står det "10/100Mbit Hub w/built in autoswitch" Ip`en min her er på min maskin 10.0.0.2 og 10.0.0.3 på den andre. Gateway adr. er 10.0.0.1, utad er ip`en 158.xxx.xx.xx :shrug:

Det er nok ADSL-modemet ditt som fordeler IP-adresser (forutsatt at du har ADSL da ;)). Joda, er sikkert mange som "helgarderer" seg på pakka, men det du har foran deg er altså en switch. Forskjellen mellom switch og hub forklarte jeg i posten over. En "hub med innebygd switch" er rett og slett en switch. :) Alternativt kan det hende du har en router med innebygd switch, det blir noe annet enn en hub med innebygd switch. :)

Lenke til kommentar

Ok. Dette gjorde meg forvirret.

Hvis jeg ikke har misforstått hele greia så trengs det her en router med svitch? Hvis man har en router med svitch så kan man både kjøre nettverk mellom to pc`er og dele internett?

For å ikke gjøre forvirringen min helt komplett så lurer jeg på om en sjel kunne legge ved en url til den riktige og anbefalte gjenstanden på komplett.no i ca 500 kroners klassen

Lenke til kommentar
Ok. Dette gjorde meg forvirret.

Hvis jeg ikke har misforstått hele greia så trengs det her en router med svitch? Hvis man har en router med svitch så kan man både kjøre nettverk mellom to pc`er og dele internett?

Router må til for å dele Internett mellom flere maskiner. Switchen holder orden på trafikken på nettverket. Du kan enten kjøpe en router og koble denne opp mot en switch (som maskinene igjen er koblet til). Eller kjøpe en router med innebygd switch (som du skriver). Noen leverandører av ADSL leverer ADSL-modem med innebygd router (f.eks. NGT). Har du det trenger du bare å kjøpe en switch.

For å ikke gjøre forvirringen min helt komplett så lurer jeg på om en sjel kunne legge ved en url til den riktige og anbefalte gjenstanden på komplett.no i ca 500 kroners klassen

Her har du en router med 4 porters switch til 487,- Da har du alt du trenger (bortsett fra kabler selvsagt) for å dele Internett og sette opp et nettverk (for opp til 4 maskiner).

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...19&GrpID=2&s=pl

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...