Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] CD/DVD leseren finner ikke cder?

Anbefalte innlegg

Hei, idag når eg slo på pcen klarte ikke cd/dvd lesern å lese av cden?

Trodde først det var galt med cden, men etter hvert eg prøvde fleire og fleire skjønte eg at det var eit problem.

Eg kan åpne og lukke cd/dvd leser rommet, men den finner ikke cd...

Er det noen måte å finne ut hva feilen er? Har hatt pcen i rundt 5 veker og den har fungert heilt fint til no.

Er svært takknemlig for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er desverre ofte et tegn på en defekt enhet. Dvs. det er ofte nettop slik at CD/DVD drev dør - ved at de slutter å gjenkjenne plater.

Det sagt så er det et par ting du kan prøve for å bekrefte/avkrefte den hypotesen før du evt. tar det videre som en garanti/reklamasjonssak.

På hardware-siden ville jeg annbefalt å koble drevet til en alternativ kontrollerport. Altså om det er et S-ata basert drev så prøv en annen S-ata port og sjekk samtidig at kabelen er solid på plass. Aller best er om du kan sette den på en annen kontroller på hovedkortet (mange har 2 forskjellige i disse dager).

På software-siden er den enkleste måten å utelukke alle mulige software-feil å boote opp en plate/USB med Ubuntu live. Da trenger du ingen installasjon - og i og med at hele OSet kjører fra platen/USB så er det helt irellevant hvilke evt. feil som måtte eksistere i det nåværende OSet ditt. Nå ser jeg ikke på det som veldig sansynlig at dette er et software-relatert problem, men i og med at det er såpass raskt og smertefritt å teste det så ville jeg gjort det for å være grundig.

Hvis ingen av disse fører frem til noen reaksjon fra drevet så ville jeg kontaktet butikken for reklamasjon/garanti erstatning. Som sagt høres det rimelig typisk ut for en defekt enhet på måten du beskriver problemet - så jeg ville ikke vært veldig overrasket om dette viser seg å være tilfellet.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...