minotir Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Hei. Min stasjonere pc sto på før i dag å har bestandig funket fint uten problem. Den har bestandig gått i dvale-modus etter jeg ikke har rørt den en stund og det gjorde den før i dag og. Når jeg skulle slå den på igjen i dag så kom det ikke bilde på skjermen og jeg hører ikke at pc'en "jobber", men viftene går så det er strøm der hvertfall. Har prøvd å resette bios, men uten hell. Kansje noen har tips til hva jeg kan prøve? Lenke til kommentar
Kuffe Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Prøv å starte pc med minst mulig, kun en minnebrikke, kun os disk, osv.. Hva slags utstyr du sitter på kunne vært greit å fått info om. Lenke til kommentar
minotir Skrevet 3. november 2011 Forfatter Del Skrevet 3. november 2011 Takk for svar! Jeg prøvde å unplugge den nylig innstallerte SSD ( http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Harddisk/SSD/OCZ/OCZ-120-GB-SSD-2,5-Vertex-2-SATA-II,-Max-Read-Write-285-275MB-sec-43015-p0000149868.aspx ) og da fikk jeg til å starte opp så det er tydelig at det er den som er problemet. 30. august jeg kjøpte denne forresten så den bør vare litt lengre enn det mener jeg Kansje noen har tips til hva jeg skulle gjort for å fått den til å virke eller er det bare å ta kontakt med netshop? Lenke til kommentar
Kuffe Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 I fare for å gjenta meg selv hva slags maskinvare sitter du på? Lenke til kommentar
minotir Skrevet 3. november 2011 Forfatter Del Skrevet 3. november 2011 AMD Phenom II X4 965 Black Edition, Quad Core, 3,4Ghz, AM3, 8MB, 125W, Boxed ASUS M4A89GTD PRO/USB3, Socket-AM3, ATX, AMD890GX+SB850, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, VGA, DVI, HDMI, SATA 6Gb/s, USB 3.0 Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL8 Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL8-8-8-24, for Core i5 and i7, 1.65V, Intel XMP x 2 XFX GeForce 9800GTX+ 765M 512MB PCIe 2.0, DDR3, 2xDVI, HDTV, HDCP Strømforskyninga er på 550W Bare spør hvis du trenger mer info Lenke til kommentar
Kuffe Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 I hvilke porter er diskene/ssd'en koblet til. Kjører du ahci eller ide konfigurasjon? Lenke til kommentar
minotir Skrevet 3. november 2011 Forfatter Del Skrevet 3. november 2011 har bare en SSD disk som er koblet til port 1, har også en annen harddisk som er IDE. Så det eneste som bruker S-Ata er Ssd'en. Er faktisk helt blank på de ande spørsmålet du stilte ang. ahci eller ide. Lenke til kommentar
Kuffe Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 (endret) Ifølge brukermanualen til hovedkortet ditt er denne porten satt til IDE-mode som default. Prøv å koble ut IDE disken din for så å koble til SSD din til port 1 for du da bilde? Litt enketl kan du si at AHCI eller IDE har noe med hvordan disken kommuniserer med diskkontrellern, windows vista og nyere os har muligheten til å utnytte AHCI, da IDE er en eldre "modus". Fordelen med AHCI er bl.a. hot swap og raskere lesing/skriving... Her kan du lese litt om AHCI Wikie Endret 3. november 2011 av Kuffe Lenke til kommentar
minotir Skrevet 3. november 2011 Forfatter Del Skrevet 3. november 2011 Det funka ikke, og det ville vert rart om det gjorde det egentlig siden alt funket før. Jeg regner nok med at SSD'n har tatt kvelden jeg. Hører ikke en lyd fra den og har prøvd å skifte strømkablene til den, men tusen takk for hjelpen uansett Lenke til kommentar
Kuffe Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 SSD¨er er veldig stille sammelingnet med HDD, da de ikke har noe mekanisk i seg. Men hvis det bare blir tull når du kobler den til, er det sikkert noe galt med den. Neste gang du installerer windows, så sant det er vista eller nyere, så gå inn i bios og velg AHCI fremfor IDE. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Har prøvd å resette bios, men uten hell. Kansje noen har tips til hva jeg kan prøve? IKKE RØR i BIOS så lenge problemet kan løses på andre måter! Resetting av BIOS er siste utvei. Og da bør man ha rimelig gode kunnskaper til å rekonfigurere alt til det optimale. Feilen er 99% sikkert software-relatert(dvalemodus). Men nå kan det bli mye verre å rette opp systemet siden BIOSEN er resatt. Lenke til kommentar
Kuffe Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Har prøvd å resette bios, men uten hell. Kansje noen har tips til hva jeg kan prøve? IKKE RØR i BIOS så lenge problemet kan løses på andre måter! Resetting av BIOS er siste utvei. Og da bør man ha rimelig gode kunnskaper til å rekonfigurere alt til det optimale. Feilen er 99% sikkert software-relatert. Men nå kan det bli mye verre å rette systemet opp siden BIOSEN er resatt. Hvis PC-en ikke vil starte i det hele tatt når ssd-disken er tilkoblet, så er det vel veldig sjeldent at det er software-relatert? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Førsteposten nevner intet problemer med SSD-disken. Hører ikke en lyd fra den og har prøvd å skifte strømkablene til den, Lager vel ikke så mye lyder heller.. AMD Phenom II X4 965 Black Edition, Quad Core, 3,4Ghz, AM3, 8MB, 125W, Boxed ASUS M4A89GTD PRO/USB3, Socket-AM3, ATX, AMD890GX+SB850, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, VGA, DVI, HDMI, SATA 6Gb/s, USB 3.0 Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL8 Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL8-8-8-24, for Core i5 and i7, 1.65V, Intel XMP x 2 XFX GeForce 9800GTX+ 765M 512MB PCIe 2.0, DDR3, 2xDVI, HDTV, HDCP Strømforskyninga er på 550W Bare spør hvis du trenger mer info Win7, 32 eller 64bits? http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM3/M4A89GTD_PROUSB3/#download Dvalemodus har skapt en del problemer med "gamle" BIOS og siste software. Spesielt med bærbare men også noe relatert til stasjonære PC-er.(ikke uvanligt problem) Lenke til kommentar
minotir Skrevet 4. november 2011 Forfatter Del Skrevet 4. november 2011 Takk for svar Jeg prøver å oppdatere bios med usb-stick via Q-Flash Uility som du får acces til i bios menyen. Har lagt inn .ROM fila på usb sticken og jeg finner fila i boot programmet, men får error som sier: "File size incorrect". Har prøvd å googla meg frem til et svar på dette, men uten hell Bruker en minnepenn på 1gb som er formatert i fat32 btw. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Prøvde du å starte maskinen i sikkerhetsmodus? Lenke til kommentar
minotir Skrevet 4. november 2011 Forfatter Del Skrevet 4. november 2011 jeg kommer ikke inn i windows. kan jo alltids innstalere windows på en annen harddisk jeg har liggende, men gidder egentlig ikke de Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Jeg prøver å oppdatere bios med usb-stick via Q-Flash Uility som du får acces til i bios menyen. Har lagt inn .ROM fila på usb sticken og jeg finner fila i boot programmet, men får error som sier: "File size incorrect". Har prøvd å googla meg frem til et svar på dette, men uten hell Bruker en minnepenn på 1gb som er formatert i fat32 btw. Har du dobbeltsjekket at BIOS-filen er for din revisjon av hovedkortet? Det hender at to ulike revisjoner ikke kan bruke samme BIOS-fil ... Andre ting å prøve: - Last ned BIOS-filen på nytt - Prøv med en FAT-formattert minnepinne (i.e. FAT16) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå