Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kobling av lamper med dimmer

Anbefalte innlegg

Har nettopp flyttet inn i ny leilighet og skal sette opp noen lesesaler over senga.

Denn forrige eieren har lekt elektriker og har koblet en dimmer til to uttak selv.

Jeg har ikke god kontroll på strøm og spør derfor om litt hjelp:

I den åpne boksen er det tre par ledninger. Et par blå, et par brune og et par svarte. Jeg har prøvd å koble på lampa ved å bruke blå og brune ledninger og får da lys. Problemet er at dimmeren da ikke fungerer. I en kombinasjon med de svarte skjer det ingenting.

Det er to stk bokser, en til hver lampe. Kan det være en seriekobling jeg ikke forstår?

Er som sagt ganske grønn på dette området og tar imot all hjelp jeg kan få.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ring en elektriker som kan se på dette for deg.

Hvis noen tidligere har lekt elektriker så trenger vell ikke du fortsette med det?

Hvis en brann oppstår i din leilighet, tenk da på dine naboer som også blir berørt.

Kobl ut så mye av dette som er forsvarlig å gjøre så kontakter du en elektriker snarest.

Lenke til kommentar

Dette kommer til å inngå som en del av den faste elektriske installasjonen, den har du ikke lov til å gjøre endringer eller utvidelser av selv.

Når du ikke engang får det til å virke bør du hvertfall holde deg langt unna. ring din foretrukne elektriker.

Lenke til kommentar

Finn ut hvilke 2 ledninger som er tilførsel til bryteren/rommet, kople så den ene gjennom dimmeren også ut til hver lampe, den andre ledningen skal ikke gjennom dimmeren, bare rett til lampen(e).

dimmer.jpg

Men det er mange forskjellige dimmere, så det beste hadde vært om du legger ut et bilde.

Lenke til kommentar

jeg skjønner ikke hva du vil gjøre. Og det er som noen her sier, egentlig ikke lov for deg å gjøre noe.

Men for meg så høres det ut som forgje eier har satt opp to dimmere og to lamper i hvert sitt system.

System 1 består av en brun, en blå og en sort ledning, system 2 er identisk.

sort er nok her "jord". I jord lederen går det aldri strøm, denne ledningen er til for at strømmen skal gå kjappest mulig ut av systemet hvis det skjer en overledning.

hvis det bare er lampene du skal bytte, så kan du gjøre følgende:

ta sikringen

følge ledningen fra lampe til dimmer.

åpne dimmer

Fjerne ledning fra lampe

koble til ledning fra ny lampe til dimmer.

lukke dimmer

sette på sikring

lese bok i senga

Endret av hvafaen
Lenke til kommentar

jeg skjønner ikke hva du vil gjøre. Og det er som noen her sier, egentlig ikke lov for deg å gjøre noe.

Men for meg så høres det ut som forgje eier har satt opp to dimmere og to lamper i hvert sitt system.

System 1 består av en brun, en blå og en sort ledning, system 2 er identisk.

sort er nok her "jord". I jord lederen går det aldri strøm, denne ledningen er til for at strømmen skal gå kjappest mulig ut av systemet hvis det skjer en overledning.

dette blir bare for dumt, og er et kroneksempel på hvorfor man ikke kan spørre på forumet. jord er ALDRI svart den er enten usiolert eller gul/grønn

Lenke til kommentar

jeeeez

jord kan da vel være sort? I skoleboka står det sikkert at jord ALTID er gul/grønn. Men jeg skal love deg at du kommer til å komme over kabler som ikke har gul/grønn merking, og der finner du brun/blå/sort.

Iåmed at blå og brun skaper danner en sluttet krets, og at en av de kombinert med sort ikke gjør det så står jeg fortsatt bak det jeg sier.

Sort kabel er jord.

Gul/grønn kan forsåvidt være leder å, kommer helt ann på hvem som har montert kablen ;)

anyways, tommelfingerregelnummeren er å koble ut størmmen før du gjør noe :)

Lenke til kommentar

Fåreslår at andre som er uenige i meg leser seg opp på europa standard: CENELEC HD 308, som omhandler idetifikasjon av kjernene i en kabel.

Der står det svart på hvitt at før standarden så var nøytral leder merket gul/grønn. Nå kan den være sort ogås.

takk for ikveld

Endret av hvafaen
Lenke til kommentar

Finner ingen del som omhandler fargekoding.

CENELEC HD 308 er utarbeidet som en standard for utstyr og ikke spesielle land/bransjer. NEK 400 ser ut til å tilhøre norske montører. Det kan derfor godt hende at trådstarter sitter på utstyr som passer denne vidt aksepterte europeiske standarden.

Ser poenget med at dette er en norsk standard, men både forgje eier og dimmern + utstyr kan være av polsk opprinnelse.

Lenke til kommentar

For det første, ring elektriker og hold fingrene av fatet. Jeg har vært bortpå mange kreative og til dels farlige løsninger.

Og her holder jeg med SirAmp. Jeg har enda ikke sett en svart jordleder. Den er ofte brukt som bruddledning fra bryter.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Og da ble det lys! Takk for gode svar og en opplysende debatt om fargekoding.

Andreas

Og vi alle håper på at det var en elektriker som gjorde dette, ble det det?

Og nei, SVART ER IKKE JORDLEDER!

Og uansett om det er en polakk eller annen som har bodd der før er det norske standarder og regler som gjelder. Om h*n da er elektriker i polen og skal gjøre noe i Norge skal han da gjøre det etter Norske standarder.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Finn ut hvilke 2 ledninger som er tilførsel til bryteren/rommet, kople så den ene gjennom dimmeren også ut til hver lampe, den andre ledningen skal ikke gjennom dimmeren, bare rett til lampen(e).

dimmer.jpg

Men det er mange forskjellige dimmere, så det beste hadde vært om du legger ut et bilde.

Denne tegningen har en stor grunnfeil. Ber alle se bort fra den....

Lenke til kommentar

Og nei, SVART ER IKKE JORDLEDER!

Og uansett om det er en polakk eller annen som har bodd der før er det norske standarder og regler som gjelder. Om h*n da er elektriker i polen og skal gjøre noe i Norge skal han da gjøre det etter Norske standarder.

Da foreslår jeg vi ber ts fortelle oss hva han gjorde med sin svarte kabel.

Hvis du klarer å finne en norsk standard for fargekoding så skal jeg gi meg. Men så lenge jeg ikke finner noe annet enn en felles europeisk standard spesifik for fargekoding, så nekter jeg å tro at jeg tar feil.

Den norske standarden som det er hennvist til her inneholder ikke noe som er relevant for denne diskusjonen.

Skal og skall, rolig på nazien. Folk gjøre hva de vill innenfor sine egne hjem! Eneste grunn til at man skal følge norsk standard (elektrikker) er at forsikringselskapene skal slippe å punge ut så mye cash.

Dette brevet, (funnet via google), viser faktisk, at den norske standarden følger den europeiske standaren jeg hennviste til. Served

--edit

@runerask

Mener du den kablen som enten er sort eller gul/grønn?

Endret av hvafaen
Lenke til kommentar

Angående fargekoder er det feil å skrive hva som er "riktig" her. I fra elektroens barndom har man hatt forskjellige koder. Hvis man skal finne riktig kode må man vite mer om husets alder og helst ha en inspeksjon.

I kåken her var alle ledere sorte, også jord på de få punktene som var jordet fra sikringsskap (i all hovedsak komfyr/vaskemaskin/vvb). Andre jordete punkter hadde separat jordingskabel til nærmeste rør.

Huset er fra 1952/53, og når elektrikkeren kommer på torsdag for å bytte inntakssikringene er alt nytt. Eneste som er beholdt fra det gamle anlegget er to takbokser med tilhørende rør i spisestua da disse er støpt inn og jeg ikke har planer om gjøre noe store arbeider med taket der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...