Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Passiv røking

MAA123

59 stemmer

1. 1. Kva føler du når du vert utsatt for passiv røking?

• Irritert
    • Bryr meg ikkje
    • ok
    • Røyker sjølv
    • tenker ikkje over det
    • Har aldrig vore utsatt for det
      0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gud forby at noen gjør noe som sjenerer deg, ja. Den skjønner jeg godt. Alle er tankelesere og fordi de er tankelesere så burde de vite at akkurat du som sitter på samme benk ikke liker røykosen, for alle burde jo vite at verden kretser rundt deg og alle burde vite hva akkurat du tolererer og ikke tolererer. Gud forby om at du må si ifra selv! Hva er det blitt av verden!

• Liker 1
Lenke til kommentar

I følge:http://www.lovdata.no/all/tl-19730309-014-0.html

§ 12. Røykeforbud i lokaler og transportmidler

I lokaler og transportmidler hvor allmennheten har adgang skal lufta være røykfri. Det samme gjelder i møterom, arbeidslokaler og institusjoner hvor to eller flere personer er samlet. Dette gjelder ikke i beboelsesrom i institusjoner, men institusjonen plikter å gi dem som ønsker det, tilbud om røykfrie rom.

Dersom det innen et område er flere lokaler som har samme formål, kan røyking tillates i inntil halvparten av disse. De røykfrie lokaler må ikke være mindre eller av dårligere standard enn lokaler hvor røyking tillates.

Røyking kan ikke tillates i serveringssteder. Med serveringssteder menes lokaler der det foregår servering av mat og/eller drikke, og hvor forholdene ligger til rette for fortæring på stedet.

Eieren eller den som disponerer lokalene eller transportmidlene, plikter å sørge for at reglene gitt i eller i medhold av disse bestemmelsene blir overholdt. Det skal markeres med tydelige skilt at røyking er forbudt på steder hvor det kan være tvil om dette, samt ved inngangen til alle serveringssteder. For å sikre at forbudet mot røyking på serveringssteder etterleves, skal serveringssteder føre internkontroll og etablere et internkontrollsystem. Internkontrollen skal kunne dokumenteres overfor tilsynsmyndighetene.

Person som på tross av advarsel fra eieren eller den som driver lokalet eller transportmidlet eller representant for denne, overtrer bestemmelse gitt i eller i medhold av paragrafen her kan bortvises fra lokalet eller transportmidlet.

Kongen kan gi nærmere regler om gjennomføring og utfylling av disse bestemmelser og kan gjøre unntak fra dem.

med dette vil eg vise at det eigentleg ikkje er lov.

Lenke til kommentar

Gud forby at noen gjør noe som sjenerer deg, ja. Den skjønner jeg godt. Alle er tankelesere og fordi de er tankelesere så burde de vite at akkurat du som sitter på samme benk ikke liker røykosen, for alle burde jo vite at verden kretser rundt deg og alle burde vite hva akkurat du tolererer og ikke tolererer. Gud forby om at du må si ifra selv! Hva er det blitt av verden!

Er det noen som liker det uansett da? Selv om du røyker?

Lenke til kommentar

Er det noen som liker det uansett da? Selv om du røyker?

Noen synes faktisk at det lukter godt, og veldig mange bryr seg ikke. Selv finner jeg det irriterende, men det er fremdeles MITT ansvar å si ifra om at jeg ikke liker at personen sitter ved siden av meg mens h*n røyker, eller så kan jeg bare gå min vei. Røykeren er ingen tankeleser selv om man skulle tro at folk faktisk tror dette..

Lenke til kommentar

Noen synes faktisk at det lukter godt, og veldig mange bryr seg ikke. Selv finner jeg det irriterende, men det er fremdeles MITT ansvar å si ifra om at jeg ikke liker at personen sitter ved siden av meg mens h*n røyker, eller så kan jeg bare gå min vei. Røykeren er ingen tankeleser selv om man skulle tro at folk faktisk tror dette..

Det er nok ingen som er tankelesere her, men de er jo voksne mennesker og burde kunne vise litt folkeskikk. Det er noen som faktisk liker prompelukt, det betyr ikke at du går å promper på andre for det.

Endret av Metaldude
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er nok ingen som er tankelesere her, men de er jo voksne mennesker og burde kunne vise litt folkeskikk. Det er noen som faktisk liker prompelukt, det betyr ikke at du går å promper på andre for det.

Ikke sammenlignbart. Liker du ikke røyklukten så ber du dem om å bevege seg litt bortover eller flytter deg selv, så enkelt er det.

Lenke til kommentar

Det som irriterer meg mest med passiv røyking er de menneskene som fyrer opp rett ved siden av deg/andre.

Jeg mener bestemt at røykere bør trekke seg litt unna når de skal røyke (på busstopp etc.), det trenger ikke være mer enn noen få skritt.

Og for ordens skyld, jeg røyker selv og trekker meg alltid litt unna.

-Deluze

Lenke til kommentar
<snip>

med dette vil eg vise at det eigentleg ikkje er lov.

Der tar du nok feil, for det du siterer spesifiserer røykeforbud inne på offentlig transportmiddel. Ikke utenfor. Det er pr dags dato helt lovlig å fyre opp en sigarett hvor som helst på perrongen så lenge det er utendørs. Man kan til og med fyre opp i busskur, selv om det står masse mennesker der fra før av på en regnfylt dag.

Det er altså lov, men spesielt hensynsfullt er det slettes ikke.

Lenke til kommentar

Så de som ikke røyker tar sannelig meg ikke hensyn til hverken ikke-røykere eller røykere, så de er verre ;)

Uansett om du er en røyker eller en sosial promper så burde du ta hensyn til andre mennesker og ikke gå rundt å tro at alle vil si ifra selv om de ikke liker det.

Endret av Metaldude
Lenke til kommentar

De fleste jeg omgås med vet og respekterer at jeg ikke liker røyk, og prøver som regel å ta hensyn. Det hender selvfølgelig at jeg må si i fra, og det pleier folk som regel å respektere.

Hvis noen mot formodning skulle åpenlyst provosere meg og røyke meg opp i trynet, drar jeg lett røyken ut av kjeften på dem.

Lenke til kommentar

Hva om jeg kommer og driter på middagsbordet ditt i morgen? Jeg er jo ingen tankeleser, så jeg vet ikke om du ville ha noe imot det. Det finnes jo faktisk de som liker dritt og vond lukt.

Passiv røyking er også helseskadelig og svært ubehagelig for oss astmatikere. Jeg tar ofte tog, så jeg sitter ofte på en benk og venter. Og så skal JEG flytte meg fordi en annen noldus må røyke akkurat der jeg sitter? Da folk ikke tar hintet når jeg begynner å hoste og hive etter pusten, så tror jeg ikke de ville brudd seg om jeg sa ifra heller.

Folk jeg kjenner spør vanligvis om det er greit for meg at de tar seg en røyk, heldigvis.

Lenke til kommentar

Hva om jeg kommer og driter på middagsbordet ditt i morgen? Jeg er jo ingen tankeleser, så jeg vet ikke om du ville ha noe imot det. Det finnes jo faktisk de som liker dritt og vond lukt.

Skjerp deg, trenger egentlig ikke påpeke at det ikke er sammenlignbart overhode.

Passiv røyking er også helseskadelig og svært ubehagelig for oss astmatikere. Jeg tar ofte tog, så jeg sitter ofte på en benk og venter. Og så skal JEG flytte meg fordi en annen noldus må røyke akkurat der jeg sitter? Da folk ikke tar hintet når jeg begynner å hoste og hive etter pusten, så tror jeg ikke de ville brudd seg om jeg sa ifra heller.

Folk jeg kjenner spør vanligvis om det er greit for meg at de tar seg en røyk, heldigvis.

Reagerer du på røyken så si ifra, det hjelper ikke å hoste og harke og håpe at de tar hintet. Er som å prøve å hinte til det motsatte kjønn at man liker dem; blir i de fleste tilfeller oversett fordi man ikke kan vite hva/hvordan/hvorfor/etc. Vær tydelig, hvis personen nekter å gå litt bortover eller slukke røyken når du har sagt ifra så blir det en helt annen diskusjon, for da er det faktisk snakk om en egoistisk drittsekk.

Lenke til kommentar

Det er helt sammenlignbart. Begge deler er brudd på normer og normal folkeskikk. En person som røyker er også (eller bør være) klar over at det er helseskadelig. Den personen får vitterlig passe på seg selv. Jeg har ikke tenkt å gå rundt å be alle om å følge vanlig folkeskikk, enten det gjelder upassende røyking, promping eller driting. Jeg vet ikke hva du tror en astmatiker er, men jeg velger ikke å få pustevansker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...