Gå til innhold

Beste Billån/ Lån

Telmer

Anbefalte innlegg

Hei

Skal kjøpe min første bil for å bruke på veien.

Uansett, ikke det som er pointet.

Lurer på hvem/hvor det er billigst å låne?

Tenkte å låne 45.000, med nedbetalingstid på maks 4-5 år. Har tittet litt rundt på de store selskapenes lånekalkultorer, Men vet ikke helt hva som lønner seg.

Er f.eks. fritidslån eller hva det heter billigere enn Billån? etc.

På forhånd Takk :) Sikkert noen her ute som vet hvor det er billigst å låne (minst mulig gebyr etc.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei. Bilen har vel en verdi på rundt 60 tenker jeg. kanskje mindre.

Skal kjøpe bilen av min far og spurte om jeg kunne bare sette opp et avtaletrekk på f.eks. 2k i måneden men han ville ha summen som en engangssum da han har et annet prosjekt.

Har ikke selv bolig nei.

Lenke til kommentar

Når eg var på jakt etter billån til en "billig" bil for noen år siden fant eg også ut at 40-45k er for lite. Dvs at bilen har så lav verdi og startkostnaden ble så dyr at bankene ikke ville låne til det(som et billån). Alternativet var forbrukslån, noe som var veldig dyrt. Gikk eg opp til 55-60k gikk det fint med billån, men lånet ble da veldig dyrt. Men når eg kjøpte meg bil til 85k, da ble lånekostnadene akseptable på et billån. Mao, jo mer eg lånte jo billigere ble det :)

Men under 50k er det nok kun forbrukslån som gjelder. Eller kontant.

Lenke til kommentar

Ikke verre enn at du ramler innom nærmeste filial og hører. I utgangspunktet tror jeg ikke det er noen binding mellom dette lånet og DnBNORs kundeprogrammer.

Men: hvis du ikke har råd til å spare opp det som trengs for å slippe lån over noen måneder, har du egentlig råd til å holde en bil i drift? Mange situasjoner der lån kan være en grei løsning også for rimelige biler, bare du vet hva du gjør er alt ok.

Lenke til kommentar

Når eg var på jakt etter billån til en "billig" bil for noen år siden fant eg også ut at 40-45k er for lite. Dvs at bilen har så lav verdi og startkostnaden ble så dyr at bankene ikke ville låne til det(som et billån). Alternativet var forbrukslån, noe som var veldig dyrt. Gikk eg opp til 55-60k gikk det fint med billån, men lånet ble da veldig dyrt. Men når eg kjøpte meg bil til 85k, da ble lånekostnadene akseptable på et billån. Mao, jo mer eg lånte jo billigere ble det :)

Men under 50k er det nok kun forbrukslån som gjelder. Eller kontant.

Neida, så lenge bilen ikke er eldre enn 10år kan man ta lån med sikkerhet i bilen. Kjøpte selv en Mondeo fra 2001 til 50 000 i mai, dette var med 10% egenkapital. Lånet har jeg i DnB :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...