Camlon Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Papandreou dropper folkeavstemning Hellas' statsminister George Papandreou sier han har droppet planen om å holde folkeavstemning rundt den seneste EU-avtalen for Hellas etter at lederen av landets største opposisjonsparti sa han vil støtte pakken. Statsminister George Papandreou i Hellas sier han og lederen av landets størst opposisjonsparti, Antonis Samaras, vil arbeide sammen og at dette samarbeidet betyr at det ikke er behov for noen folkeavstemning. Hele folkeavstemningen var en bløff for å få opposisjonen til å stemme for krisepakken. Han var aldri interesert i å lytte til folket. R.I.P. Democracy. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 R.I.P. Democracy. eller misbruk av demokrati? For en kan jo tvile på hvor egnet befolkningen er til å ta et rasjonelt valg i den opprørte situasjonen Hellas har vært i flere måneder? Bortsett fra det, tror jeg ikke siste ord er sagt hverken om dette issuet, nyvalg, eller hvem som er eller skal bli evt. ny statsminister osv. Rimelig kaotisk det meste fortsatt Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 3. november 2011 Forfatter Del Skrevet 3. november 2011 R.I.P. Democracy. eller misbruk av demokrati? For en kan jo tvile på hvor egnet befolkningen er til å ta et rasjonelt valg i den opprørte situasjonen Hellas har vært i flere måneder? Bortsett fra det, tror jeg ikke siste ord er sagt hverken om dette issuet, nyvalg, eller hvem som er eller skal bli evt. ny statsminister osv. Rimelig kaotisk det meste fortsatt Det er ikke slik demokrati fungerer. Målet med demokrati er ikke å overbevise befolkningen å få igjennom hva eliten ønsker. Demokrati betyr folkestyre. Det betyr ikke at folket bestemmer hvert eneste valg, men det betyr at folket skal bestemme hvilken vei landet tar. Grekerene stemte sist i 2009. Alle partiene er enige i Hellas om krisepakken. Grekerene har aldri fått lov å bestemme sin egen fremtid. Begge valgene er akseptable valg og det er økonomer som støtter begge to. Det er ingen grunn til at folket ikke skal få lov til å bestemme over et så kritisk spørsmål. Det vil også skape legitimitet for Regjeringen, som da kan lettere gjennomføre reformer. Dette er årsaken til at folk ikke liker EU. 4 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Det er selvsagt alltid vanskelig å argumentere imot at "folket skal få si sin mening" men for min del var i allefall dette folkeavstemming-forslget i Hellas som plutselig ble dratt-opp-av-hatten, en mental oppvåkner om hvor lite egnet denslags kan være. (ser da for meg et NEI, som ville ført landet tilbake til steinalderen, in my opinion) Hadde jeg hatt litt bedre fantasi er jeg sitter, skulle jeg nok kommet på en del andre scenarioer også, hvor det hadde vært lite egnet å sende saker ut til folket (worldwide) Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 en ting jeg lurte på i den saken der.. Hvorfor skriker hele Europa opp og fordømmer et land som vil praktisere et fritt valg på en sak som vil påvirke alle som bor der?? Vi bomber Libya for ikke å ha valg, og fordømmer og truer med å kaste andre ut av EU hvis de har valg... jeg skjønner ikke en dritt lenger jeg.. Bløff eller ikke.. Dette viser jo hvor lite demokratisk dette demokratiet egentlig er og at det når alt kommer til alt er banken som bestemmer. Stakkars folk.. gjeldsslaver hele gjengen.... 2 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 4. november 2011 Forfatter Del Skrevet 4. november 2011 en ting jeg lurte på i den saken der.. Hvorfor skriker hele Europa opp og fordømmer et land som vil praktisere et fritt valg på en sak som vil påvirke alle som bor der?? Vi bomber Libya for ikke å ha valg, og fordømmer og truer med å kaste andre ut av EU hvis de har valg... jeg skjønner ikke en dritt lenger jeg.. Bløff eller ikke.. Dette viser jo hvor lite demokratisk dette demokratiet egentlig er og at det når alt kommer til alt er banken som bestemmer. Stakkars folk.. gjeldsslaver hele gjengen.... Det er fordi krigen i Libya ikke handler om demokrati. Den handler om interessene til EU. Hadde Libya vært styrt av en diktator som var vennelig til EU, så ville de aldri ha angrepet Libya. F.eks. Islam Karimov er et eksempel på en diktator som EU liker. Til forskjell fra Gadaffi er det bevist at han massakrerte sin egen befolkning. Men han hjelper EU, så vi holder kjeft. Du må kjenne til typen mennesker som er nede i Brussel. De er uenige om økonomisk politikk, men veldig mange av dem er kosmopolitans, spesielt de som er i toppen. De ser ofte på folket som dumme og uansvarlige og det er årsaken til at de ikke støtter ordentlig demokrati. Eller rettere sagt, de støtter et demokrati hvor folk som dem har makten og sørger for at folket ikke tar uansvarlige valg. Problemet for EU, er at det har kommet for mange nasjonalister inn i EU. De forhindrer dem i å knytte EU tettere sammen. Hadde de hatt muligheten så ville EU vært en federasjon nå. Lenke til kommentar
jonbl Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 spør du meg synes jeg det var en fint spilt pokerhånd hvor den greske statsministeren får samlet både opposisjonen og regjeringen rundt krisepakken. Det var høyt spill men alle fikk tydeligvis helt hetta når de så en mulig konkurs og valgte å bli med på krisepakken. well played 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Å akseptere EU-krisepakken løser ingen problemer som Hellas står ovenfor. To valg, enten tar Hellas alt i sin kappe eller EU, sammen med resten av verden. Det totale kapitalverditap og ringvirkninger vil være mindre hvis Hellas går i konkurs. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Det totale kapitalverditap og ringvirkninger vil være mindre hvis Hellas går i konkurs. Det er bare en "liten hake" ved det, statskassen er tom for penger og man har ikke penger til pensjoner og lønninger til off. ansatte. Videre er greske private banker også tom for penger, og det finnes ingen der ute som vil gi dem 5 øre i kreditt/lån til å holde hjulene i gang. Åssen skal du løse det? Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Åssen skal du løse det? Bombe dem ?? Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 [...]Åssen skal du løse det? Når de er konkurs og hivd ut av Euroen og har gått tilbake til drakmer, så vil disse drakmene være nærmest verdiløse. Da vil exportindustrien blomstre, da disse har utgifter i verdiløse drakmer og inntekter i (realtivt) verdifulle euro/tyske mark/pund/US-dollar. Med litt flaks er det nok til å få landet i gang igjen, kanskje. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Når gresk næringsliv handler internasjonalt, er de avhengig av kreditter og garantier, og ingen vil handle med Drakmer (eller godta "garantier" annet enn Euro/Dollar). Jeg er rimelig sikker på at alt temmelig raskt stopper helt opp. Vi så jo i "finanas-tørken" 2008 at selv i sterke land måtte staten inn med garantier/fond for at ikke utlån/kreditt slulle stoppe helt opp. Og slike penger har ikke Hellas. Dessuten kommer grekerne ikke utenom å skjære ned på utgiftene. Men å sende ut på folkeavstemming om du vil gå ned i lønn, få høyere skatt, og mindre goder generellt, da er jo svaret (Nei) gitt på forhånd. Noen ganger skjønner ikke folk sitt eget (og landets) beste. Jeg er ingen EU tilhenger eller "kapitalist" som liksom vil opprettholde "systemet" for enhver pris, men for Hellas sin del er jeg rimelig sikker på de egentlig ikke har noe (fornuftig) alternativ vs hva EU har tilbydt dem. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Det totale kapitalverditap og ringvirkninger vil være mindre hvis Hellas går i konkurs. Åssen skal du løse det? Tja? Si det du.. Man må velge mellom to vonder, og ingen av disse er optimale løsninger. Det vil uansett bli enorme tap. Om Hellas tar disse eller EU, sammen med resten av verden, gjenstår å se. 2 Lenke til kommentar
Flin Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Uhm, Camlon veit du hvordan demokratiet i Hellas funger? Virker ikke slik. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 4. november 2011 Forfatter Del Skrevet 4. november 2011 Uhm, Camlon veit du hvordan demokratiet i Hellas funger? Virker ikke slik. Um... Hva er du egentlig tenker på? 1. At folkeavstemnigen var en bløff - Han sa det selv 2. At New Democracy var for krisepakken, men latet som de var imot - Dette visste jeg fordi jeg fulgte med i krisen, og visste hva slags meningner New Democracy hadde. Det står også klart i Economist at de er for krisepakken, men ønsker færre skatteøknigner og flere kutt. Flere påstander om demokrati i Hellas har jeg ikke nevnt. Hva er du egentlig tenker på? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 [...]Åssen skal du løse det? Når de er konkurs og hivd ut av Euroen og har gått tilbake til drakmer, så vil disse drakmene være nærmest verdiløse. Da vil exportindustrien blomstre, da disse har utgifter i verdiløse drakmer og inntekter i (realtivt) verdifulle euro/tyske mark/pund/US-dollar. Med litt flaks er det nok til å få landet i gang igjen, kanskje. Er de slått konkurs mister de evnen til å genere inntekt fra eksterne kilder, fordi de er for "risikable", som igjen er bare en bløff. Det er litt som at du ikke kan låne penger vis du ikke er kredittverdig, og at ingen vil låne fra deg vis du ikke er sett på som "kredibel". I realiteten er det bullshit, og den eneste måten å dra Hellas opp av gjørmen er å sikre skatten for å få forby "Kapital flight", og gjøre det motsatte av privatisering samtidlig som de forsikrer seg om at de får inn nok skatt. Lenke til kommentar
thebull Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Tror jeg er en av de veldig få som er FOR en folkeavstemmning i Hellas. Jeg synes fremgangsmåten til Hellas sin statminister var feil, at han plutselig - uten forvarsel kastet ut at det skulle være en folkeavstemning, men er for ideen. Dette er en beslutning grekerne må ta for seg selv, ikke noe vi skal påtvinge dem til å ta, da vil det aldri fungere. Den eneste måten offentlige kutt kommer til å fungere er ved at grekerne selv innstiller seg på det. Ved en folkeavstemning vil det bli symbolsk (hvis de stemmer ja) at de nå har selv valgt situasjonen de er i, tror det da blir lettere for alle å "deal with" det som skjer - enn hvis det bare blit påtvunget dem uten videre. Skjønner at det har problematisk å forestille seg å legge Europa sin framtid i hendene til en haug med idiotiske grekere, men tror det ville vært best. Uansett så tror jeg Hellas situasjonen er overdrevet, de står bare for 4 % av gjelden innenfor Eurozonen, tror ikke Europa faller hvis Hellas faller, men derimot Hellas kan dytte over Italia, og DA faller Europa Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 En ting er at Hellas ikke har penger, en annen ting er hvor korrupt og pill råttent samfunnet er. Nytter lite å kaste penger inn i det svarte hullet der. Forøvrig er det ikke sikkert at folkeavstemningen i Hellas ville ha gjort noe fra eller til. Usikker på hvordan det er juridisk, men i Norge er folkeavstemninger bare rådgivende. En annen ting er at Hellas ikke har tid til å vente på en folkeavstemning. ei heller EU. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå