Morten Ellingsen Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Motlys Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
Tokke Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Flot sceneri her Morten. Et klip mellem træerne i højre side kunne bringe mere harmoni i kompositionen, men fjerner også noget af panoramavirkningen. Jeg har købt en bog af pressefotograf Ole Lind som hedder "Flyvende photoshop", bogen er meget instruktiv om mange funktioner i Photoshop - herunder en grundig gennemgang af RAW-converteren og mulighederne der ligger her. Her er også tips til arbejdet med højlys. OL administrerer også en Facebookside på denne adresse: https://www.facebook.com/flyvendephotoshop?sk=wall&filter=2#!/flyvendephotoshop?sk=wall&filter=2 Du kan læse om bogen her: http://www.forlagetajour.dk/shop/flyvende-photoshop-877p.html Hilsen Steen Lenke til kommentar
fotogigen Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Synest du har kommet godt ut av det, sola er jo et evig problem.. Er helt sikker på at det blir for stort kontrasomfang uansett.men her har du jo fått fram detaljer i landskapet uten flaire i det hele tatt.. Men du har jo et høykvalitets objektiv så der er det vel minimale problemer med slikt. Lenke til kommentar
Morten Ellingsen Skrevet 3. november 2011 Forfatter Del Skrevet 3. november 2011 Flot sceneri her Morten. Et klip mellem træerne i højre side kunne bringe mere harmoni i kompositionen, men fjerner også noget af panoramavirkningen.Jeg har købt en bog af pressefotograf Ole Lind som hedder "Flyvende photoshop", bogen er meget instruktiv om mange funktioner i Photoshop - herunder en grundig gennemgang af RAW-converteren og mulighederne der ligger her. Her er også tips til arbejdet med højlys.OL administrerer også en Facebookside på denne adresse: https://www.facebook.com/flyvendephotoshop?sk=wall&filter=2#!/flyvendephotoshop?sk=wall&filter=2Du kan læse om bogen her: http://www.forlagetajour.dk/shop/flyvende-photoshop-877p.htmlHilsen Steen Takker for fin konstruktiv kommentar og link til nyttig lærdom. Har vurdert kutt slik du nevner, men valgte dette utsnittet da jeg synes kompet ble litt for kompakt med kutt slik du foreslår, men det kunne absolutt fungert bra det også. Lenke til kommentar
Kjell Arne Stava Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Ja dette var flott, hva er hemmeligheten for et så flott motlys bilde Morten ??? Lenke til kommentar
Morten Ellingsen Skrevet 3. november 2011 Forfatter Del Skrevet 3. november 2011 Ja dette var flott, hva er hemmeligheten for et så flott motlys bilde Morten ??? Et enkelt svar kan kan jeg gi deg: Prøving og feiling. Jeg er selv helt på krabbestadiet når det gjelder landskap og ikke minst motlysbilder.. Takk for kommentaren. Lenke til kommentar
Thore Raaen Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Dette er jo flott motlysbilde. Sola er jo ikke mye utbrent da.Litt pirk får du likevel. Bildet kan rettes opp litt mot klokka. Lenke til kommentar
Morten Ellingsen Skrevet 3. november 2011 Forfatter Del Skrevet 3. november 2011 Dette er jo flott motlysbilde. Sola er jo ikke mye utbrent da.Litt pirk får du likevel. Bildet kan rettes opp litt mot klokka. Er du sikker? Sjekk vannlinja til høyre i bilde. Hehe. Takk Thore. Lenke til kommentar
Solgun Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Hei har og prøvet og feilet litt med det der, en ide kan være å øke lukkehastigheten 1/500 eller mer da kan du få frem "stråler " fra solen uten at den brenner ut, eller du kan endrer f/ til 9-11 og samtidig øke lukkehastigheten,men hold iso'en nede . Det blir sikkert litt mer prøving og feiling før du finner den rette innstillingen, jeg pleier å ta flere varianter på en gang om jeg har mulighet til det, lykke til Lenke til kommentar
Trond Stordal Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Meget bra, både teknisk og kreativt... Lenke til kommentar
Morten Ellingsen Skrevet 4. november 2011 Forfatter Del Skrevet 4. november 2011 Hei har og prøvet og feilet litt med det der, en ide kan være å øke lukkehastigheten 1/500 eller mer da kan du få frem "stråler " fra solen uten at den brenner ut, eller du kan endrer f/ til 9-11 og samtidig øke lukkehastigheten,men hold iso'en nede . Det blir sikkert litt mer prøving og feiling før du finner den rette innstillingen, jeg pleier å ta flere varianter på en gang om jeg har mulighet til det, lykke til Bedre sent enn aldri: Tusen takk for gode råd og tips Solgun. Har lagret dette i hukommelsen, skal testes ut ved neste annledning. Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Det er ikke unaturlig å slite med høylys fra sola:) Jeg har mange ganger benyttet meg av naturens egne filter, dvs dis og tåke. Nå har jeg skaffet med et gradert gråfilter og vil prøve det. Ved fullt sollys, må jeg sikkert ha flere utenpå hverandre. Jeg liker fargene i bildet og komposisjonen. Lenke til kommentar
Lars Mathisen Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Meget flott motlysbilde, Morten! Slike bilder er generelt vanskelige. Jo nærmere sola er horisonten jo større blir kontrastene mellom forgrunn og himmel. Tipsene om å bruke naturens egne filtere som Erik nevner er lurt. Graderte gråfiltere er hjelpsomme verktøy, men her skiller kvaliteten virkelig. Har brukt endel Cokin-filtere. Disse er billige og finnes i tre-fire ulike ND-grader. Problemet med disse er kvaliteten på glassene og størrelsen på disse. Legger du flere utenpå hverandre risikerer du mye magentastikk som ikke alltid er like lett å fjerne. Et annet problem med flere (i allefall tykke) glass utenpå hverandre er risikoen for flare. Kvalitetsfilter som Lee filters med ulike hardheter og graderinger er høyt på ønskelista mi iom at jeg jeg bor langt nord, og ofte opplever flott lys i horisonten som er litt tricky. Et annet tips er å gradere/ skjerme himmelen med et svart kort av f.eks fotokartong under deler av ei lengere eksponering. Under nattfoto hender det at jeg demper himmelen med en sort ullvott for å få frem detaljer i forgrunnen. Lenke til kommentar
Morten Ellingsen Skrevet 4. november 2011 Forfatter Del Skrevet 4. november 2011 Meget flott motlysbilde, Morten!Slike bilder er generelt vanskelige. Jo nærmere sola er horisonten jo større blir kontrastene mellom forgrunn og himmel. Tipsene om å bruke naturens egne filtere som Erik nevner er lurt.Graderte gråfiltere er hjelpsomme verktøy, men her skiller kvaliteten virkelig.Har brukt endel Cokin-filtere. Disse er billige og finnes i tre-fire ulike ND-grader. Problemet med disse er kvaliteten på glassene og størrelsen på disse. Legger du flere utenpå hverandre risikerer du mye magentastikk som ikke alltid er like lett å fjerne. Et annet problem med flere (i allefall tykke) glass utenpå hverandre er risikoen for flare.Kvalitetsfilter som Lee filters med ulike hardheter og graderinger er høyt på ønskelista mi iom at jeg jeg bor langt nord, og ofte opplever flott lys i horisonten som er litt tricky.Et annet tips er å gradere/ skjerme himmelen med et svart kort av f.eks fotokartong under deler av ei lengere eksponering. Under nattfoto hender det at jeg demper himmelen med en sort ullvott for å få frem detaljer i forgrunnen. Takk for hyggelige kommentarer og tips Erik og Lars, det setter jeg stor pris på. Burde vel kanskje innledningsvis nevnt at jeg har brukt et ND8 + gradert gråfilter medium. ( av den billige sorten) samt stativ. Lenke til kommentar
Torhild Jansen Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 En utfording å ta bilder mot sola, men dette ble jo flott - likte godt fargene i bilde! Lenke til kommentar
NoraO Skrevet 30. desember 2011 Del Skrevet 30. desember 2011 Jeg har sett gjennom nesten alle bildene dine nå, og du er utrolig flink! Håper jeg og kan ta slike bilder en dag, hehe Dette likte jeg veldig godt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg