stianfoldnes Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Hei, jeg har lagt opp en CAT5e-kabel inn til mitt soverom, med veggboks fra Elko på begge sider av kabelen, men hvordan skal jeg koble par'ene i boksen? prøvd forskjellige søk på google men bare endt opp med 10mbit linje eller 100mbit linje uten internet tilgang. Altså sånn ser det ut med andre ord: Router > Patchkabel(CAT5) > Veggboks > CAT5e-kabel > Veggboks > Patchkabel(CAT5) > PC Her har dere et "stort" bildet av Elko boksen u-koblet: http://i42.tinypic.com/oh4heo.jpg Lenke til kommentar
SumFortyOne Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 (endret) 8 tegnish Endret 7. januar 2012 av jamienwalters Lenke til kommentar
Hole Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Den "riktige" måten er å bruke 568-B standarden. Derfor skal du koble der det er merket med B, og bruke de samme fargene på kabelen som på boksen. Pass også på at det er riktig rekkefølge i kabelen du bruker mellom boks og PC/router. Lenke til kommentar
stianfoldnes Skrevet 3. november 2011 Forfatter Del Skrevet 3. november 2011 (endret) Er ganske sikker på at du skal følge "B" standarden. Altså: Edit: 1-Hvit/oransje 2-Oransje 3-Hvit/grønn 4-Blå 5-Hvit/blå 6-Grønn 7-Hvit/brun 8-Brun Altså sånn som du skrev det, i min boks? Edit: (1)H/Oransje - (5) H/Blå (2)Oransje - (4) Blå (3)H/Grønn - (7)H/Brun (6)Grønn - (8)Brun Eller oppfattet jeg deg feil der? takk for rask respons foresten ! Endret 3. november 2011 av stianfoldnes Lenke til kommentar
SumFortyOne Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 (endret) 8 tegnish Endret 7. januar 2012 av jamienwalters Lenke til kommentar
stianfoldnes Skrevet 3. november 2011 Forfatter Del Skrevet 3. november 2011 Ok, skal sjekke om det fungerer Takker for hjelpen! Lenke til kommentar
krizkriz Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Du trenger bare å patche to par (4 ledere) for datatrafikk. Så lenge det er likt i begge ender spiller det ingen rolle. Er 1/2 og 3/6 som brukes. Lenke til kommentar
Hole Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Du trenger bare å patche to par (4 ledere) for datatrafikk. Så lenge det er likt i begge ender spiller det ingen rolle. Er 1/2 og 3/6 som brukes. Nei, ikke for gigabit. Jo, det spiller en rolle. 3 Lenke til kommentar
stianfoldnes Skrevet 3. november 2011 Forfatter Del Skrevet 3. november 2011 (endret) Du trenger bare å patche to par (4 ledere) for datatrafikk. Så lenge det er likt i begge ender spiller det ingen rolle. Er 1/2 og 3/6 som brukes. Hva er det to andre Parene til da? Edit: fikk svar fra innlegget over Greit å ha GigaBit forbindelse om jeg bytter ut de 2 Patchkabelene senere om jeg forstår det riktig? Endret 3. november 2011 av stianfoldnes Lenke til kommentar
stianfoldnes Skrevet 3. november 2011 Forfatter Del Skrevet 3. november 2011 Takk for hjelpen, det fungerte supert med B standarden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå