Gå til innhold

Norges beste skuespiller

Anskar

Anbefalte innlegg

Sammen med en kompis satt jeg en kveld og funderte på hvem som kunne være Norges beste skuespiller gjennom tidene. I et lite land er det ikke så mange navn å velge blant, men her er noen av kandidatene i tilfeldig rekkefølge:

Navnene:

Liv Ullmann - kanskje mest kjent for sine roller i Ingmar Bergmans filmer og en større stjerne i utlandet enn i Norge?

Henki Kolstad - Norske barn kjenner ham nok best fra Jul i Skomakergata og det er med respekt har på sine eldre dager har tatt vare på jula for mange, men Henki har også en fortid i mange norske spillefilmer fra 50- og 60-tallet som bekrefter hvilken dyktig skuespiller han har vært.

Wenche Foss - Wenche var langt mer enn en skuespiller, hun representerte på mange måter engasjementet i Norge, ingen tvil om hvor hun sto, kanskje var det slik at hun faktisk ga litt for mye av seg selv? for ingen av oss husket noen av filmenene hun har vært med i!

Per Aabel - Vi husker ham først og fremst for at han var så flink til å lese at han ble brukt uansett når noe skulle leses offentlig, og samme hvor flink han var gikk vi etter hvert lei av Piken med svovelstikkene, og heller ikke her kunne vi navngi noen av filmene han medvirket i, bare teaterstykker.

Alfred Maurstad - Jeg husker ham fra én filmrolle og den er nok til at han er på denne lista, så overbevisende var hans rolle i Fant.

Aud Schønemann - Helt uforglemmelig i Skulle det dukke opp flere lik..., men også som Moder'n til Fleksnes var hennes innsats solid. Hun var også et engasjert menneske og hadde alltid den riktige replikken til riktig tid.

Som du ser: seks navn, alle godt voksne mennesker eller døde, vi kom ikke på en neste "nyere" norsk skuespiller dyktig nok til å havne på denne lista.

Outsiderne:

Helge Jordal ble nevnt, men etter en grundig diskusjon nådde han ikke helt opp til å figurere på lista.

Hege Schøyen ble også diskutert, men vi syntes at hun var å anse som komiker og showmenneske mer enn som skuespiller og ble derfor også utelatt. Det samme gjaldt Leif Juster, moromann med mange C-momenter, og også én filmrolle som kanskje burde gitt ham plass på lista, som Joppe i Fjols til fjells. Gisle Straumes tolkning som Lektor Tørrdal fra Stompafilmene er og blir mesterlig, men utenom dette syntes vi Straume var litt mer fraværende.

Flere kom vi ikke på.

Da er det opp til alle andre å komme med innspill og korrigere denne lista; vi er spente.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo et mye mindre miljø i Norge enn utlandet og således færre å velge blant, men lurer på om dere har skilt på filmskuespillere og sceneskuespillere. Dette er vel forsåvidt to ulike disipliner.

Hvorfor har dere Wenche Foss med om dere ikke husker noe hun har gjort? Hvilken vurdering på skuespillerevnene er det som ligger til grunn da?

Jeg skal ikke mene noe om skuespillerne som ikke er på listen, men jeg legger jo merke til at det er mye gamle navn.

Hvilke kvaliteter har dere lagt vekt på når dere trekker frem skuespillerne ovenfor, men ikke har med dagens populære skuespillere?

Feks hva er det som gjør at ikke verken Joner, Henni, Kleve Broch, Sundquist, Tjelta, Seim, Hoff eller Torp er med på listen?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo et mye mindre miljø i Norge enn utlandet og således færre å velge blant, men lurer på om dere har skilt på filmskuespillere og sceneskuespillere. Dette er vel forsåvidt to ulike disipliner.

Hvorfor har dere Wenche Foss med om dere ikke husker noe hun har gjort? Hvilken vurdering på skuespillerevnene er det som ligger til grunn da?

Jeg skal ikke mene noe om skuespillerne som ikke er på listen, men jeg legger jo merke til at det er mye gamle navn.

Hvilke kvaliteter har dere lagt vekt på når dere trekker frem skuespillerne ovenfor, men ikke har med dagens populære skuespillere?

Feks hva er det som gjør at ikke verken Joner, Henni, Kleve Broch, Sundquist, Tjelta, Seim, Hoff eller Torp er med på listen?

Dette var en svært uhøytidelig greie der vi sastt og småpratet en sen kveldsstund. Jeg summerte dette opp i dette emnet som jeg la ut her i håp om at folk kunne korrigere og legge til andre.

En liten misforståelse når det gjelder WF: Ingen av oss husker navnet på filmene, bare rollene til WF.

Og, som sagt, er det jeg skrev ned ingen vitensklapelig oppgave, men løse tanker som ble kastet fram, og må forstås ut fra det.

Og hvorfor Joner, Henni, Kleve Broch, Sundquist, Tjelta, Seim, Hoff og Torp burde være med på listen kan du få lov til å fortelle, det var slik mitt innlegg var ment.

Endret av Anskar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...