Gå til innhold

Hva er meninga med livet, folkens?

Anbefalte innlegg

JEG mener att meningen med livet er det og skape mening og oppfylle drømmene sine! men hva er meningen med att verden finnes, universet og. hva er meningen i det hele tatt men at vi finnes er det egentlig bare født lage barn dø? hvorfor er vi her? dette er vell egentlig en annen formulering av spørsmålet, men bare begynte og filofisere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du mener at alt som er selvsagt og åpenbart må defineres før det kan diskuteres?

Klart det må en definisjon til, om man skal klare å få til en ordentlig diskusjon til rundt et tema?

Og hva er det nøyaktig som er selvsagt og åpenbart med meningen med livet?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg snakker om betydningen av ordet mening. Det bør være ganske åpenbart.

Tydeligvis ikke. Folk her snakker jo om mening uten å spesifisere "mening for hvem?".

Så jeg må vel gjenta: "Mening" er i seg selv et innholdsløst begrep. Akkurat som at "bedre" ikke har noen betydning med mindre du spesifiserer "bedre enn hva?" så har ikke "mening" noen betydning med mindre du spesifiserer "mening for hvem?"

Endret av Stagiriten
Lenke til kommentar

Tydeligvis ikke. Folk her snakker jo om mening uten å spesifisere "mening for hvem?".

Så jeg må vel gjenta: "Mening" er i seg selv et innholdsløst begrep. Akkurat som at "bedre" ikke har noen betydning med mindre du spesifiserer "bedre enn hva?" så har ikke "mening" noen betydning med mindre du spesifiserer "mening for hvem?"

Det ligger jo i sakens natur. Meninga med livet. Du spør for hvem? Det er jo allerede indirekte nevnt: Oss mennesker, og liv generelt. Liv generelt, fordi det gjelder livet, og mennesker fordi spørsmålet blir stilt av levende mennesker. :)

Meninga med livet er selvsagt å leve det, men det er også å skape mening i/med livet. Når man skaper mening med livet, så vil livet oppleves som meningsfylt, og livet blir da det motsatte et meningsløst liv.

Endret av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°.
Lenke til kommentar

Så jeg må vel gjenta: "Mening" er i seg selv et innholdsløst begrep.

Ok. Har du da et flott substitutt for den som sagt godt inarbeidede frasen "meningen med livet"?

Akkurat som at "bedre" ikke har noen betydning med mindre du spesifiserer "bedre enn hva?" så har ikke "mening" noen betydning med mindre du spesifiserer "mening for hvem?"

Hvem trodde du egentlig jeg tenkte på? "Meningen" med livet til ekornene på planeten? Hvis du lurer på hvilken planet det gjelder er vi fortsatt på Tellus.

Lenke til kommentar

Det ligger jo i sakens natur. Meninga med livet. Du spør for hvem? Det er jo allerede indirekte nevnt: Oss mennesker, og liv generelt.

Livet har ingen mening for "oss mennesker" eller "liv generelt". Livet kan bare ha en mening for den som lever livet (individet).

Lenke til kommentar

Det ligger jo i sakens natur. Meninga med livet. Du spør for hvem? Det er jo allerede indirekte nevnt: Oss mennesker, og liv generelt.

Livet har ingen mening for "oss mennesker" eller "liv generelt". Livet kan bare ha en mening for den som lever livet (individet).

Livet har mening for oss mennesker: Meningen er å leve livet.

Det er meningen hovedsakelig for alt liv.

(Det er ikke ment billedlig eller allegorisk, men bokstavelig...)

Med oss mennesker menes individuelt og helhetlig sett. Livet er til for å leves. Og vi har meninger individuelt sett også, og de meningene er akkurat den meningen vi enn måtte fylle livet med.

Endret av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°.
Lenke til kommentar

Veien er livet

Hvilken vei?

Og hva har det med meningen å gjøre?

Det han muligens mener kan være at jesus er veien... Hvis det stemmer er det på tide å legge om til piggdekk... ;) Og påsken er også avlyst hvis det stemmer at jesus lever...

Legger merke til at det KUN er late tenåringer i godt utviklede land som sitter og grubler på meningen med livet... Andre steder, i mindre utviklede land, har de rett og slett ikke tid til slike idiotiske sysler da de er opptatt med å leve til i morgen og derfor ikke helt ser for seg slike meningsløse grublerier... :)

Dette er en sport for ungdom i I land.... Som rett og slett har det for godt og derfor har tid og anledning til å bli deprisive fordi de ikke finner en mening der det ikke er staket ut noen mening... De har det rett og slett for godt.... :p

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg fulgt med i diskusjonen her, men det jeg mener med at veien er livet er som følger:

Veien = livet i sin helhet. Fra fødsel, til forelskelse, til kjærlighet, til glede, til frykt, til sorg, til alderdom. Det å "leve" er livet. Når du en gang dør tror jeg verden vil oppleves på samme måte som den ble opplevd før du ble født.

Hva som var først og hva som blir sist. Hva er tid? Hva er i verdensrommet? Dette blir spørsmål ingen kan svare på, og jeg velger derfor å leve livet mitt uten å legge arbeid i å bekymre meg/fundere over de tingene.

Lenke til kommentar

Livet er døden, livet er en prøvelse, livet er en test, livet er arvolig. et som er meningen med livet er det at Vi skal bli satt på prøve til å bli født på ny. Ja jeg er kristen og jeg har min tro og dere har deres. Jeg respekterer hvis dere har deres egen tro eller ikke har noen tro for den slags skyld :) Det er bra at dere tror på noe men det er gud (Jesus). Meningen med livet er den at vi skal på en måte bli godkjent. Hvis man ikke klarer å bli godkjent så havner man dessverre i helvetes foregård. Jeg går ikke mere inn på meningen med livet her men hvis dere leser i bibelen så finner dere fort ut hva som er meningen med livet :)

Lenke til kommentar

Livet er døden, livet er en prøvelse, livet er en test, livet er arvolig. et som er meningen med livet er det at Vi skal bli satt på prøve til å bli født på ny. Ja jeg er kristen og jeg har min tro og dere har deres. Jeg respekterer hvis dere har deres egen tro eller ikke har noen tro for den slags skyld :) Det er bra at dere tror på noe men det er gud (Jesus). Meningen med livet er den at vi skal på en måte bli godkjent. Hvis man ikke klarer å bli godkjent så havner man dessverre i helvetes foregård. Jeg går ikke mere inn på meningen med livet her men hvis dere leser i bibelen så finner dere fort ut hva som er meningen med livet :)

Men hva med oss som ikke ønsker å bli godkjent da? Kan vi drite på det hellige spøkelset og bli tilintetgjort? For når jeg dør driter jeg i om jeg blir gravlagt opp ned ute på en fylling full av søppel i motsettning til deg som ønsker en stor slagen begravelse på et hellig sted, så som du sikkert skjønner betyr ikke et evig liv en dritt for meg, jeg ønske rfaktisk å ungå det, og lurer derfor om det er sant at tilintetgjørelse følger de som driter i det hellige spøkelset? Er det sant? Kan vi som driter på det spøkelset slippe en evighet her eller der? Jeg undres om det kan være så enkelt....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...