Gå til innhold

SKyter netavisene seg i foten når de :


hvafaen

Anbefalte innlegg

skriver lokkende overskrifter til artikler som ikke tilfredstiller?

 

 

 

(kødda)

Mitt egentlige spørsmål er om nettavisene skyter seg i foten når de begrenser/fjerner komentarfeltet ved artiklene sine.

 

Jeg for min del syns det er lærerikt å gå igjennom komentarene under. Eller hvis jeg er helt fresh i saken så kan jeg få svar av andre som har kommet fram til samme artikel. Og er det noen som slenger drit, så er det bare å hoppe over den komentaren.

 

 

Er dette en form for sensur? Jeg mener ikke kina-sensur, men når et media stenger muligheten for komentarer, så stenger den også muligheten for mer relevant info. Som ville gitt den artiklen mer "verdi" i mine øyne hvertfall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil ikke si at bortfallende kommentarfelt er sensur, da en slik funksjon i utgangspunktet ikke er en rettighet for leseren, men snare et tilbud hvis nettavisens bestyrere velger å ha slike.

 

Ellers er jeg helt enig i at kommentarfelt ofte er nyttige å lese gjennom, men dette forutsetter at innleggene er forfattet noenlunde relevant og saklig. Jeg antar at hovedsaken til at enkelte nettaviser vegrer seg for å åpne kommentarfelt beror på all usakligheten og alle personangrepene som postes. Dette gjelder gjerne anonyme kommentarfelt som nærmest byr på posting av fjollete og unødvendige innlegg.

 

Hvis vi (leserne) skal kreve åpne kommentarfelt, må vi også bruke denne muligheten til saklig debattering og relevante innvendinger (altså ikke "bæsj, tiss, promp" og påpekning av bagatellmessige skrivefeil) . Så lenge en viss andel fortsetter med posting av tull og fjas, forstår jeg godt at kommentarfelt fjernes. Det kan selvsagt være fordelaktig å ansette moderatorer som kontinuerlig sletter poster og/eller utestenger avsenderen, men jeg har inntrykk av at en slik løsning skaper for mye bry for nettavisen (tid og penger spiller vel inn).

 

Heldigvis har flere nettaviser lansert kommentarfelt som krever fullt navn før posting. På den måten reduseres lysten på å poste dritt. Jeg savner flere åpne kommentarfelt på saker som faktisk opptar samfunnet på høyeste plan, som disse voldtektssakene, drapene, politikk og kanskje også saker relatert til 22. juli, men dette kommer forhåpentligvis med tiden.

 

Edit: Bokstaver

Endret av Araketon
Lenke til kommentar

Er som sagt ikke kina-sensur det er snak kom. Jeg syns det blir som om redaksjonene fyller artikelene sine med blanco striper. Komentarfeltet har en uverdeelig dybde, innsikt og legitimitet.

 

Sjansen for at en tilfeldig leser, på frivillig basis har anskaffet seg mer dybde innenfor temaet, enn en 8til4 journalisthar, er ganske stor.

 

Løsninger på problemer som personhets og usakelighet kan være et like/dislike system, der dislikes gir at komentaren fader bort. Kustus blant debatantene i å ikke følge troll-spor er sikkert greit å. Kanskje muligheten for å ta debatten et annet sted?

 

Jeg frykter at avisene ikke ser forskjell på nettkundene sine og de som leser papir avis.

En papir-avis trenger en viss stab for å levere artiklen. Mens en nettavis trenger denne artiklen, og journalister med erfaring med dette mediet. Papir er et gammelt medie og "alle" vet hvordan man skal håndtere dette. Internett er mye mye yngre, og jeg tror ikke alle har dette i blodet enda. Bare se på hvordan aftenposten skiller seg fra andre norske nettaviser! Det ligger en helt annen vinkling og kunnskap bak der. Kanskje nett-journalister burde bruke publikum mer? Internett åpner ihvertfall for mye bedre komunikasjon en enn papiravis.

 

Det å stenge komentarfelt helt pga personhets, er som å tråkke i salaten, deretter ta et skritt tilbake og skyte seg i foten (bare så man ikke gjør samme feil igjen). Personhets og usakligheter burde som du sier moderers bort. ban/kick/slett og rediger.

 

Jeg synes det å kreve debatt under fult navn også er en form for sensur. Debatt er politikk, og all politikk er personlig. Og det er ingenting som er personlig på internett, og det er ingenting som "forsivnner og blir glemt". Brukere må avkreves registrering mot unik mail, og helt annonyme "drop-in" komentarfelt bør fjernes.

Endret av hvafaen
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Komentarfeltet har en uverdeelig dybde, innsikt og legitimitet.

 

Kommentarfeltene er som oftest fyllt med hyl og skrik uten det minste spor av dybde, innsikt eller legitimitet.

 

Sjansen for at en tilfeldig leser, på frivillig basis har anskaffet seg mer dybde innenfor temaet, enn en 8til4 journalisthar, er ganske stor.

Sjansen er mye større for at det vil være en som ikke har det minste innsikt i temaet men alikevel påstår at han har det.

 

Løsninger på problemer som personhets og usakelighet kan være et like/dislike system, der dislikes gir at komentaren fader bort. Kustus blant debatantene i å ikke følge troll-spor er sikkert greit å. Kanskje muligheten for å ta debatten et annet sted?

 

Like/dislike sier ingenting om sakelighet eller innsikt.

 

Det ligger en helt annen vinkling og kunnskap bak der. Kanskje nett-journalister burde bruke publikum mer? Internett åpner ihvertfall for mye bedre komunikasjon en enn papiravis.

 

Huff det håper jeg da ikke. Det vil ihvertfall ødelegge min interesse for å lese aviser. La diskusjonsforumene ta seg av publikum og la avisene skrive sine artikler uten det sedvanlige hylekoret i kommentarfeltet.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar

Komentarfeltet har en uverdeelig dybde, innsikt og legitimitet.

 

Kommentarfeltene er som oftest fyllt med hyl og skrik uten det minste spor av dybde, innsikt eller legitimitet.

Slike komentarfelt hopper jeg allerede over. Seriøse artikler har seriøse svar. Jeg leser foreksempel ikke komentarfeltet på vg.no

 

Sjansen for at en tilfeldig leser, på frivillig basis har anskaffet seg mer dybde innenfor temaet, enn en 8til4 journalisthar, er ganske stor.

Sjansen er mye større for at det vil være en som ikke har det minste innsikt i temaet men alikevel påstår at han har det.

Jepp, og da får man isåfall en diskusjon. Det er en selvfølge at journalisten tar i et tak i komentarfeltet.

 

Like/dislike sier ingenting om sakelighet eller innsikt.

Jeg liker +1'ene her på forumet. De gir en god pekepinn om posten er verdt å lese.

 

 

 

Huff det håper jeg da ikke. Det vil ihvertfall ødelegge min interesse for å lese aviser. La diskusjonsforumene ta seg av publikum og la avisene skrive sine artikler uten det sedvanlige hylekoret i kommentarfeltet.

 

Det er absolutt ingen som tvinger deg til å scrolle helt ned til komentarfeltet. Hva syns du selv om hw.no? Fungerer det systemet?

 

Ang. hylekor, så jeg så over noen av postene dine. Her på diskusjon.no synger du i hylekoret. Sølvgutter som deg burde bli #SENSURERT# mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...