Gå til innhold

Kommentar: – One size fits nobody

Anbefalte innlegg

Grepet forutsetter at telefonen holdes fast, det er vi vel enig om?

Det at man klarer å plassere telefonen i et grep man i praksis aldri bruker beviser lite, eller ingenting.

De aller, aller fleste bruker ikke et slikt grep, noe som betyr at skjermen er for stor for dem.

Vil man ofre dette og heller fokusere på større skjerm, finnes det heldigvis mange forskjellige modeller i handelen :)

Jeg bruker grepet, som nevnt flere ganger.

Hva vet du om hva slags grep "de aller aller fleste", ikke bruker? Hva er merkelig med grepet jeg demonstrerer på bilde 4, og hva slags grunnlag har du for at de "aller aller fleste" ikke bruker ett grep som er omtrent som det?

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Logikk?

Det ser ut til å være tilnærmet likt det jeg bruker, og jeg når komfortabelt nesten helt opp til øvre venstre hjørne mens jeg holder telefonen fast mot midten av håndflaten. Mer av fingrene mine når rundt kanten, så grepet vil jeg tro er bedre.

Jeg bruker det når jeg er ute og går eller ute på byen først og fremst.

Lenke til kommentar

PL610:

Ønsker svar på #139

Jeg har ingen som helst problem i det hele tatt å nå venstre hjørne, kanskje jeg må lage en bedre video? Hvis du fortsatt er i tvil, så kommer det selvfølgelig en video som bekrefter min påstand.

For og å sette kunnskapen din på test. Hvilke oppgaver i android gjør at folk trenger å nå opp i venstre hjørne? Android er laget for enhånds håndtering selv ved store skjermer.

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar

Logikk?

Det ser ut til å være tilnærmet likt det jeg bruker, og jeg når komfortabelt nesten helt opp til øvre venstre hjørne mens jeg holder telefonen fast mot midten av håndflaten. Mer av fingrene mine når rundt kanten, så grepet vil jeg tro er bedre.

Jeg bruker det når jeg er ute og går eller ute på byen først og fremst.

Logikk tilsier at "de aller fleste" ikke bruker et grep som er tilnærmet likt det du bruker? Ok....

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Igjen, du hviler telefonen på fingrene, du holder den ikke fast.

Det er ikke så mange måter å håndtere en så stor mobil. Enten holder man den ikke fast under bruk, eller så bruker man to hender.

Hold den slik jeg beskriver og se hvor mye, eller rettere sagt hvor lite du når av skjermen med tommelen uten å løsne grepet ;)

Nå. Etter å ha sett dokumentasjon i form av bilder, film og beskrivelse med tekst. Hcvordan syns du dine påstander her konkluderer med det materiale du nå har sett?

Står dine påstander enda på samme måte som før?

All dokumentasjon er irrelevant. Så lenge Apple ikke har stor skjerm så skal påstanden forsvares til døden, uansett hvor idiotisk det fremstår.

Lenke til kommentar

@Open source

Det er vel uvesentlig i denne sammenheng, men sikkert kjekt hvis man vil si at man ikke har behov for å nå dit uansett ;)

Uansett når også jeg opp i venstre hjørne hvis jeg tilter telefonen litt, men da blir det mer tungvint og unaturlig.

@AtW

Ja du kan jo vri det slik hvis du absolutt vil. Rart det ble så store mediaoppslag over det fryktede "death grip" hvis få faktisk holder den slik ;)

(ok, en del av de bruker sikkert to hender)

Lenke til kommentar

@Open source

Det er vel uvesentlig i denne sammenheng, men sikkert kjekt hvis man vil si at man ikke har behov for å nå dit uansett ;)

Uansett når også jeg opp i venstre hjørne hvis jeg tilter telefonen litt, men da blir det mer tungvint og unaturlig.

Hvordan er det med påstandene dine som er referert i #139 da? Står de fremdeles?

Lenke til kommentar

@Open source

@AtW

Ja du kan jo vri det slik hvis du absolutt vil. Rart det ble så store mediaoppslag over det fryktede "death grip" hvis få faktisk holder den slik ;)

(ok, en del av de bruker sikkert to hender)

Noen vil kalle det å vri på ord, jeg kaller det å direkte ta utgangspunkt i det du skriver, som framstår som noe merkelig, du påstår at nesten ingen har ett slikt grep, og når du blir bedt om grunnlagg så påstår du at det er "logikk", og videre at du bruker omtrent det grepet som nesten ingen bruker, selv også.... Personlig holder jeg forøvrig telefonen annerledes når jeg har en samtale, så jeg ser ikke koblingen til "death-grip"?

AtW

Lenke til kommentar

Hadde situasjonen vært slik at apple hadde hatt 4,3" og alle androidenheter hadde hatt 3,5", da hadde det plutselig blitt argumentert omvendt. Det er overraskende hvor mange som har en mur foran øyene.

Da måtte nok Apple ha funnet på noe lurt med brukergrensesnittet. Kanskje full integrering med Siri for alle programmer?

Da ville jo betjening av skjermen kunne avlastes en god del, og bakdelene med en så stor skjerm blir mindre fremtredene.

Lenke til kommentar

Noen vil kalle det å vri på ord, jeg kaller det å direkte ta utgangspunkt i det du skriver, som framstår som noe merkelig, du påstår at nesten ingen har ett slikt grep, og når du blir bedt om grunnlagg så påstår du at det er "logikk", og videre at du bruker omtrent det grepet som nesten ingen bruker, selv også.... Personlig holder jeg forøvrig telefonen annerledes når jeg har en samtale, så jeg ser ikke koblingen til "death-grip"?

AtW

Jeg har hele tiden ment at de mange bruker samme grep som det jeg bruker, beklager hvis det virket som jeg mente noe annet.

Lenke til kommentar

Hadde situasjonen vært slik at apple hadde hatt 4,3" og alle androidenheter hadde hatt 3,5", da hadde det plutselig blitt argumentert omvendt. Det er overraskende hvor mange som har en mur foran øyene.

Da måtte nok Apple ha funnet på noe lurt med brukergrensesnittet. Kanskje full integrering med Siri for alle programmer?

Da ville jo betjening av skjermen kunne avlastes en god del, og bakdelene med en så stor skjerm blir mindre fremtredene.

Jeg trenger ingen som helst avlastning fra skjermen på SGS II. Android er konstruert slik at den lett kan betjenes med en hand, slev om skjermen er stor. Meny og tilbakefunksjon etc. er bygget på en svært bra måte. Ellers når jeg jo lett over hele skjermen med bare tommelen uansett.

Så hvorfor skal ikke apple klare det samme?

#139?

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar

Jeg er selv en mann med normalt store hender, og synes Galaxy S2 blir alt for stor til at det går an å holde og betjene telefonen med én hånd på en behagelig og trygg måte dersom jeg skal nå hele skjermen med tommelen.

Jeg KLARER riktignok å nå hele skjermen, samtidig som jeg "låser" et trygt grep med fingertuppene på venstre side av telefonen (er høyrehendt), men for å få til dette må jeg strekke noe voldsomt på hånden, noe som resulterer i at det føles veldig ubehagelig og tungvint ut.

Så for min del blir nok 4,3" skjerm, som på S2, rett og slett for stort. 4" kan muligens fungere, synes i allefall Galaxy S fungerte tålelig greit da jeg prøvde den. Følte riktignok at også den var litt i største laget, men ikke verre enn at jeg tror det skal gå an å venne seg til det.

Når det er sagt synes jeg 3,5"-skjermen på iPhone 4S fungerer helt ypperlig. Telefonen er svært god å holde og betjene med en hånd, den er meget lommevennlig pga den kompakte størrelsen, og jeg synes skjermen fungerer meget bra til både surfing, spilling og film/youtube.

Ser rett og slett ikke det store poenget med å gå opp til "monsterstørrelser" på mobilskjermen, spesielt ikke når det medfører såpass betydelige ulemper både i form av fysisk størrelse på telefonen og hvor uhåndterlig telefonen blir under bruk.

Jeg gidder rett og slett ikke dra med meg et monster av en telefon hele tiden bare fordi jeg kanskje får behov for en større skjerm en ytterst sjelden gang, som f.eks. når jeg skal bruke telefonen som bil-GPS hvor det er en stor fordel med større skjerm (fordi mobilen typisk er plassert ganske langt unna øynene sammenliknet med når jeg holder telefonen i hånden).

Da foretrekker jeg heller å ha en telefon/skjerm som er passe stor mesteparten av tiden, så får jeg heller leve med at den blir litt i minste laget de få gangene behovet for en større skjerm melder seg.

edit: endret avsnitt 4.

Endret av Juke
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette kan dere diskutere til krampa tar dere. Det er en smakssak og en vanesak, i tillegg til at man forsvarer "sin" telefon, og dere blir ikke enige.

Selv synes jeg telefoner bør ha et "hendig" (subjektiv målestokk det også) format. Gitt den begrensningen synes jeg skjermen skal dekke så mye som mulig av den flaten. En iPhone kunne godt hatt større skjerm, om telefonen ikke ble vesentlig større totalt sett. Hvor mye større vet jeg ikke før jeg eventuelt har prøvet en annen og større telefon.

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Juke: Er det ikke flott med valgfrihet?=)

Selv med en hånd som er under gjennomsnittet, så ser jo dette ut til å gå rimelig bra #126. Regner med at du og andre selvfølgelig har forståelse for at mange personer lett kan betjene store skjermer på en lettvint måte. Fordelene er jo visningsopplevelsen

Større skjermer gir økt opplevelse for:

•  
  • Surfing
  • Video
  • Bildevisning
  • Spill
  • E-post
  • Dokumentlesning
  • Navigasjon
  • All annen visning

Hvis folk lett kan behandle 4,3"-4,7" og ikke syns det er et problem med å ha enheten i lommen, så er jo denne listen med fordelene svært betydningsfull? Jeg skjønner veldig godt at produsenter kommer med 4" og større på alle sine toppmodeller. Utviklingen har vist oss at mer og mer vil ha skjermer tilsvarende den størrelsen. Men igjen, valgfrihet er noe både jeg og du tjener på når vi går til anskaffelse av et produkt.

For meg personlig så føles 3,5" veldig smått og litt "jentete ut". Men det er min personlige smak.

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar

Ser rett og slett ikke det store poenget med å gå opp til "monsterstørrelser" på mobilskjermen, spesielt ikke når det medfører såpass betydelige ulemper både i form av fysisk størrelse på telefonen og hvor uhåndterlig telefonen blir under bruk.

Jeg gidder rett og slett ikke dra med meg et monster av en telefon hele tiden bare fordi jeg kanskje får behov for en større skjerm en ytterst sjelden gang, som f.eks. når jeg skal bruke telefonen som bil-GPS hvor det er en stor fordel med større skjerm (fordi mobilen typisk er plassert ganske langt unna øynene sammenliknet med når jeg holder telefonen i hånden).

Nei et sted går grensen og en galaxy S2 er nok definitivt ingen telefon for folk med veldig små hender. Da er man mer avhengig av tohåndsbruk. Jeg gidder heller ikke å dra med meg noe monster av en telefon støtt og stadig, derfor passet egentlig SG2 meg perfekt. Jeg var litt skeptisk til størrelsen i begynnelsen, men med sin tynne profil og svært lave vekt så fremsto den mye mer håndterbar og "mobil" en feks. den tunge og tildels tjukke iphonen. Hadde SG2 vært like tjukk og hatt samme størrelse/vekt forhold som iphone hadde den vært lite aktuell for min del. Grunnen til min skepsis bunnet egentlig ut i at jeg fra før hadde en iphone med ganske liten skjerm, og det var det jeg var vant til. Men når jeg først hadde merket fordelene med en større skjerm var det ingen vei tilbake.

Lenke til kommentar

En iPhone kunne godt hatt større skjerm, om telefonen ikke ble vesentlig større totalt sett. Hvor mye større vet jeg ikke før jeg eventuelt har prøvet en annen og større telefon.

Ja helt klart. Mener jeg leste i en annen tråd at det kun var ca. 60% av fronten på en iphone som var utnyttet til skjerm. Der ligger det et veldig stort potensiale.

Lenke til kommentar

Dette kan dere diskutere til krampa tar dere. Det er en smakssak og en vanesak, i tillegg til at man forsvarer "sin" telefon, og dere blir ikke enige.

Selv synes jeg telefoner bør ha et "hendig" (subjektiv målestokk det også) format. Gitt den begrensningen synes jeg skjermen skal dekke så mye som mulig av den flaten. En iPhone kunne godt hatt større skjerm, om telefonen ikke ble vesentlig større totalt sett. Hvor mye større vet jeg ikke før jeg eventuelt har prøvet en annen og større telefon.

Ja, det er essensen, det er en smakssak og vansesak, det er det artikkelen handler om, og det er rikitg. Det finnes ingen "perfekt størrelse" på skjermen, hverken 3,5", 4,3" eller noe annet. Det gjelder telefoner som Tablets. Det er derfor det er greit å ha litt utvalg i skjermstørrelser på sin plattform.

AtW

Lenke til kommentar

Ja helt klart. Mener jeg leste i en annen tråd at det kun var ca. 60% av fronten på en iphone som var utnyttet til skjerm. Der ligger det et veldig stort potensiale.

Det stemmer. Nå forsvinner litt fordi det er avrundede hjørner på telefonen, og skjermen må være rektangulær, men en 4" skjerm hadde fått plass, om enn såvidt. (Gitt at man fortsatt vil ha den runde fysiske hjem-knappen.) Da ville skjermen fått et annet lengde/bredde-forhold, og den vill vært forskjøvet noe fra midten.

Ja, det er essensen, det er en smakssak og vansesak, det er det artikkelen handler om, og det er rikitg. Det finnes ingen "perfekt størrelse" på skjermen, hverken 3,5", 4,3" eller noe annet. Det gjelder telefoner som Tablets. Det er derfor det er greit å ha litt utvalg i skjermstørrelser på sin plattform.

AtW

Valgfrihet er en god ting, ja. Men jeg kan forstå at Apple foretrekker å gjøre valget så enkelt som mulig, på bekostning av den delen av markedet som vil ha større skjermer. (Eller mindre, for den saks skyld.) Og som en del innlegg - for ikke å glemme salgstallene til iPhone - viser, så er det nok en del brukere som er villig til å kompromisse der og godta en mindre skjerm enn det som kanskje hadde vært optimalt, fordi de ellers liker telefonen og iOS. Meg selv inklusive.

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Juke: Er det ikke flott med valgfrihet?=)

Selv med en hånd som er under gjennomsnittet, så ser jo dette ut til å gå rimelig bra #126.

Der viser du jo at du ikke når øvre venstre del av skjermen med tommelen.

Selv foretrekker jeg å nå hele skjermen med tommelen. Og som tidligere nevnt klarer jeg det med Galaxy S2, samtidig som jeg holder telefonen i et fast grep med fingrene på siden av telefonen, men dessverre ikke uten å anstrenge/strekke hånden slik at det blir ubehagelig/kronglete. Dermed synes jeg S2 med sin 4,3" skjerm rett og slett blir i største laget for min del.

Endret av Juke
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...