Gå til innhold

Maks ampere på en AWG 22 kabel. (12 VDC)


Anbefalte innlegg

Som det står i tittelen så lurer jeg på maks ampere på en AWG 22 kabel. På denne siden kan jeg lese meg frem til ca 0.9A.

 

Noen som har noen gode råd, vil det være mulig å kjøre 2A gjennom den kabelen? Har følelsen at beregningene på den siden er veldig konservative.

 

Jeg har en 12V, 24W, 2A lader som jeg kunne tenkt å skjøte på med en annen plugg og kabel.

 

LADER -> 18AWG (1.5m) -> 22AWG(0.5m) -> PLUGG.

Endret av aleh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du jobber med såpass lav spenning og strøm at dette har lite å si, så lenge utstyret som kobles til laderen din ikke har helt ekstreme krav.

 

Du har en lader som er på 12V, 2A og derfor 24W. For å oppnå et slikt effektforbruk trenger du en motstand på 6 ohm. En 18 AWG kabel på 1,5 meter har en intern motstand på 0,0315 ohm, mens en 22 AWG kabel på 0,5 meter har en intern motstand på 0,0263 ohm. Det gjenværende til forbrukeren er da 5,9422 ohm. Spenningen over hver av disse motstandene fordeler seg slik: 18 AWG kabel: (12/6)*0,0315 som blir 0,063V. 22 AWG kabel: (12/6)*0,0264 som blir 0,0538V. Du vil få et totalt spenningsfall på ca 0,09V, noe som er godt innenfor en toleranse på +-1%...

 

Effekttapet ditt blir på totalt 0,09*2 som er 0,18W.

 

Husk at dersom du øker lengden på skjøtekabelen mye så blir bildet et helt annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...