Gå til innhold

Internet problemer...

Anbefalte innlegg

Jeg bor på hybel med trådløst bredbånd, og vanligvis er det ingen problemer. Men det skjer noen ganger at jeg plustselig ikke kan koble meg til internet i det hele tatt, jeg klarer å se signalet og det er normalt, men når jeg prøver å koble til kommer det bare opp at jeg ikke kan. Jeg har prøvd å kjøre feildiagnose, og den sier at jeg må restarte ruteren. Men problemet her er at hybel eieren er nesten aldri hjemme, men på svalbard, så jeg har ikke tilgang til ruteren. Det er ikke noe galt med dataen jeg bruker, siden rom kameraten heller ikke kommer seg inn. Sist gang var det ute i 1 uke, så kom det tilbake neste uke, uten at vi hadde gjort noe. Nå denne uken er det borte igjen, og håper bare at det kommer tilbake neste uke... Er det noen annen måte å fikse dette problemet på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skaffe seg tilgang til router. :thumbup:

Alternativt å legge inn egen linje til hybelen.

Alternativt å kjøpe en skikkelig router og gi den i gave til huseier så du slipper problemer.

Så lenge du ikke har tilgang til å få restartet router og modem så tror jeg ikke du blir kvitt problemet.

Du kan også sjekke med http://directconnect.no/ om de kan levere radiobasert bredbånd til hybelen din. Da slipper du unna med en antenne på utsiden av veggen, samt at du får ei skikkelig linje som du har kontroll over.

Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg logge inn? Kan jeg restarte den fra dataen min?

Hvis din maskin har 'IP Gateway address' = 192.168.1.1 eller noe sånt,

så kan du prøve å skrive http://192.168.1.1/ i en browser og se hva som skjer.

Hvis du bruker riktig adresse får du som regel opp et bilde der du blir bedt om å oppgi brukernavn og passord.

Hvis du kan svare riktig for deg, vil du få se en meny der du kan endre oppsettet i ruteren.

Det er som regel også en meny-opsjon for å restarte/reboote ruteren.

Du får selv vurdere om dette er noe du bør gjøre.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg logge inn? Kan jeg restarte den fra dataen min?

Hvis din maskin har 'IP Gateway address' = 192.168.1.1 eller noe sånt,

så kan du prøve å skrive http://192.168.1.1/ i en browser og se hva som skjer.

Hvis du bruker riktig adresse får du som regel opp et bilde der du blir bedt om å oppgi brukernavn og passord.

Hvis du kan svare riktig for deg, vil du få se en meny der du kan endre oppsettet i ruteren.

Det er som regel også en meny-opsjon for å restarte/reboote ruteren.

Du får selv vurdere om dette er noe du bør gjøre.

Takker! :D Skal prøve det når jeg kommer hjem ;) Og er det noen rissiko i det siden du sa "Du får selv vurdere om dette er noe du bør gjøre"?

Lenke til kommentar

.. er det noen rissiko i det siden du sa "Du får selv vurdere om dette er noe du bør gjøre"?

1) En endring av flere av ruter-settingene vil gjøre at du mister forbindelsen med ruteren (og resten av internett).

Så vit hva du gjør. En restart er ufarlig i så måte.

'Reset to factory settings', derimot, den bør du holde deg unna!

2) Innebærer din internettilgang via husvertens ruter også retten til å restarte ruteren når eieren ikke er tilstede?

Hvis du heller mot et 'JA' her, så er det vel bare å prøve.

(Hvis du ikke har internettilgang og en restart av ruteren ikke hjelper, så har vel ingenting blitt verre?)

(Hvis en restart fikser problemet, hvilken skade har da skjedd? Ingen?)

3) Hvis ruteren er beskyttet med login/passord, er det da OK å forsøke å gjette hva disse er?

(Default for mange rutere er vel login=admin og pw=admin - eller blankt -, men er det ok å logge seg på selv om eieren ikke har endret passordet? )

Lenke til kommentar

Siden du sier du ikke får koblet deg til router, så får du nok heller ikke til å restarte den.. men en enkel løsning er å kjøpe fjernstyrte stikkkontakter, og skaffe en ekstra fjernkontroll.. eller legge den et sted der både du og huseier har tilgang til den.. for da kan du jo slå routeren av og på igjen via den ;)

Disse får du kjøpt hos f.eks clas ohslon.

Men, pris messig da, så kan man vel like greit vurdere en ny router?

Lenke til kommentar

Har opplevd mange ganger at jeg ikke har fått koblet meg til en WLAN router, og da har det som regel endt med at enten pc eller router måtte restartes for å få kontakt igjen.

Mener å huske det var et telenor multimodem jeg sleit mest med.

Men leste første post litt bedre nå.. leste litt kjappt sist, og forstod det som at han ikke fikk kontakt med router, evt at den kom opp i lista over tilgjengelige nettverk, men feila når man prøvde å koble seg til den.

Men etter å ha lest en gang til, så virka det mer som om at det kun var nettet ja, og da kan nok en restart funke, evt om det er mulig å bare koble seg fra og til internett i menyen på routeren.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...