Gå til innhold

Ett år i forsvaret før universitetet - vil jeg glemme for mye?

Shushi

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har lyst på ett år i forsvaret men jeg har hørt at det kan være problematisk å starte opp igjen ved et universitet, siden ett år uten skole kan få en til å glemme mye.. Dette er ikke bra, for der jeg skal så må man huske godt det stoffet som man har lært..

Er det noen som har vært i forsvaret og vil si det de mener?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter videregående var jeg ett år i forsvaret, og jobbe ytterligere ett år. Når jeg da gikk videre på skole følte jeg selv at jeg var blitt mer moden, hadde en annen motivasjon og var mer mottakelig for det jeg skulle lære. Føler ikke at de to årene førte til at jeg hadde glemt mye. De første kursene starter med grunnleggende ting du allerede har vært borti, men progresjonen er bra og du kommer raskt over på mer avansert stoff.

I klassen min var det mange som kom direkte fra videregående. Noen klarte overgangen svært bra, andre hadde fremdeles en del av mentaliteten en har på vgs. Dvs. de er der fordi de må, ikke fordi de vil. De har stort fokus på festing og morro slik at det går ut over skolegangen. Jeg sier ikke det er noe galt med fest og morro, men det er forferdelig dyrt å stryke i fag når du tar opp lån for å gå på skole. Da mener jeg det er bedre å feste av seg det verste, og heller starte på skolen når man er skikkelig motivert for det.

Hva som er best for deg må du nesten vurdere selv ut fra dine ønsker og motivasjon. Jeg anser det ikke som en ulempe å prøve noen andre ting, som f.eks. forsvaret, før en starter på høyere utdanning.

Endret av valentino
Lenke til kommentar

Egne obervasjoner sier meg at det ikke er så mange som går rett fra vidregående til universitetet.

De fleste har ett eller flere "friår" med jobbing, forsvaret, folkehøyskole el. før de begynner på en grad på høyskole/universitet.

Tror ikke det vil være noe stort problem for deg, det tar ikke lang tid å oppfriske ting du har lært heller, det går mye bedre andre gangen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...