Gå til innhold

BK: Stille før stormen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes det er en fin stemning i bildet. Liker den rolige, blå tonen. Bøyen fungerer fint som kontrast og blikkfang.

 

Jeg ville kanskje vurdert plasseringen av horisontlinjen her siden det ikke er noen klar speiling/duplisering. Er det vannet, eller er det himmelen som er hovedmotivet? Jeg tror kanskje jeg ville satset på vannet. Det gjenspeiler fint fargene på himmelen, og det er det som har blikkfanget.

 

Stemningen i bildet passer fint til tittelen, men vannet gir ikke inntrykk av å være helt rolig. Om du har stativ er det kanskje verdt å prøve litt lengre lukkertid? Skjønt, det kan være du får en utfordring med bøyen da. Men dette blir bare teknisk tankespinn. :)

Lenke til kommentar

Jeg opplever at det meste av bildet er uskarpt.

Her mener jeg dessverre at det meste er gjort feil ;(

 

Feil blenderåpning. Ved naturfotografering bør du ikke gå under f/9 - helst f/11

Brennvidden synes jeg også er merkelig. Ved denne type bilder, er det jo om å gjøre å bruke en så liten brennvidde som mulig.

Eksponeringstiden er også for lang, med mindre du har brukt stativ.

 

Jeg ser at du har hatt dårlig lys, og dette ville selvsagt blitt enda dårligere med en mindre blenderåpning.

Men med det kamera du har hatt til råddighet her, kunne du kjørt opp ISO verdien mange hakk for å kompensere for det svake lyset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fin fargetone i bildet. Uskarpheten trekker ned. Lyset blir da ikke forandret ved å blende ned. Det blir jo bare en annen kombinasjon blender/ lukker

 

Selvsagt blir ikke lyset forandret. :)

Det jeg prøver å si er vel at eksponeringstiden vil bli enda lenger ved en mindre blender...og da har han jo et problem, hvis bildet er tatt håndholdt

Lenke til kommentar

Jeg opplever at det meste av bildet er uskarpt.

Her mener jeg dessverre at det meste er gjort feil ;(

 

Feil blenderåpning. Ved naturfotografering bør du ikke gå under f/9 - helst f/11

Brennvidden synes jeg også er merkelig. Ved denne type bilder, er det jo om å gjøre å bruke en så liten brennvidde som mulig.

Eksponeringstiden er også for lang, med mindre du har brukt stativ.

 

Jeg ser at du har hatt dårlig lys, og dette ville selvsagt blitt enda dårligere med en mindre blenderåpning.

Men med det kamera du har hatt til råddighet her, kunne du kjørt opp ISO verdien mange hakk for å kompensere for det svake lyset.

 

Med all respekt, wasco, nå synest eg du i overkant negativ. :hmm:

Å kritisere blendaropning her er etter mitt vet tull! Ja dei fleste objektiv vil yte best noko nedblenda, men slik du ser bilde her har det ingenting å sei i praksis.

Og så brennvidda. Her ville du altså brukt meir vidvinkel og fått blikkfanget, den raude blåsa, enno mindre? Trur faktisk bildet ville blitt betre med lengre brennvidde og kanskje tatt bilde i høgdeformat slik at blåsa og måkane som står på isen(?) ville blitt meir synlege.

Men uskarpheten og at kamera som er brukt er kapabelt til langt høgare ISO er eg sjølvsagt einig med deg i. :yes:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg opplever at det meste av bildet er uskarpt.

Her mener jeg dessverre at det meste er gjort feil ;(

 

Feil blenderåpning. Ved naturfotografering bør du ikke gå under f/9 - helst f/11

Brennvidden synes jeg også er merkelig. Ved denne type bilder, er det jo om å gjøre å bruke en så liten brennvidde som mulig.

Eksponeringstiden er også for lang, med mindre du har brukt stativ.

 

Jeg ser at du har hatt dårlig lys, og dette ville selvsagt blitt enda dårligere med en mindre blenderåpning.

Men med det kamera du har hatt til råddighet her, kunne du kjørt opp ISO verdien mange hakk for å kompensere for det svake lyset.

 

Med all respekt, wasco, nå synest eg du i overkant negativ. :hmm:

Å kritisere blendaropning her er etter mitt vet tull! Ja dei fleste objektiv vil yte best noko nedblenda, men slik du ser bilde her har det ingenting å sei i praksis.

Og så brennvidda. Her ville du altså brukt meir vidvinkel og fått blikkfanget, den raude blåsa, enno mindre? Trur faktisk bildet ville blitt betre med lengre brennvidde og kanskje tatt bilde i høgdeformat slik at blåsa og måkane som står på isen(?) ville blitt meir synlege.

Men uskarpheten og at kamera som er brukt er kapabelt til langt høgare ISO er eg sjølvsagt einig med deg i. :yes:

 

Beklager at jeg var sååååå negativ.

Jeg har jo mine dårlige dager jeg også :)

 

Det som fikk meg til å reagere var at jeg ser hvilket enormt flott kamera du har også ble ikke resultatet bedre...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...