Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er router alt jeg trenger?

Anbefalte innlegg

Har kabelmodem fra GET som aldri har vært brukt til PC, bare vært brukt på xbox 360 med ledningen rett fra modemet noen år nå. Tenkte kanskje jeg kunne bruke denne linjen på en stasjonær PC jeg har også (standard billig packard bell med windows 7).

Kunne jeg bare kjøpe en router og koble pc'en og xboxen til den uten at det vil by på konfliktsproblemer? Kommer til å bruke ledninger da trådløst ikke er noe jeg vil ha.

Trenger jeg noe installasjons cd for PC'en isåfall, eller vil windows fikse dette selv?

Tror det fulgte med installasjons cd for pc da vi fikk kabel for rundt 3 år siden men aner ikke hvor den er nå.

Og trenger man bruker/passord for å koble opp på PC'en? Aner ikke hvor det er heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får bare en ekstern IP fra GET, men en router/switch deler opp hjemmenettverket ditt i lokale IPer for å unngå konflikter. IPen du får fra Get kan f. eks være 89.232.34.123, mens den interne IPen du får fra routeren kan f. eks være 10.0.0.5. Sistnevnte er den IPen du må bruke om du f. eks vil koble deg til den stasjonære PCen fra en annen PC på samme nettverk. Er du hos en kompis må du bruke sistnevnte IP for å få tilgang.

Lenke til kommentar

Kjøp deg en router du ;)

Kjenner ikke til GET, men router er uansett et greit valg, og du harr mulighet for trådløst om du senere vil ha det.

Kjøpte den billigste ruteren jeg fant i dag hos siba, 249kr. Ikke trådløs dlink greie men alt virket på første forsøk, PC og xbox 360 er nå koblet opp samtidig og alt virker perfekt.

Utorrent virker som det skal og ingen port probelemer eller noe slikt.

Dette var var delig for jeg har brukt Telenor adsl til PC i flere år samtidig som jeg hadde denne Get'en i stua og nå kan jeg vel faktisk si opp telenor linja. Det blir over 400kr spart i måneden. Herlig.

Her er forøvrig speedtest på Get linja mi, som er gratis.

1572314652.png

hehe.

Holder i massevis faktisk. Brukte før 5 ganger raskere adsl men merker egentlig ingen forskjell på vanlig internett bruk. Og 1mbit opp er faktisk ganske bra, bedre enn jeg hadde på Telenor. Og når det kommer til online spilling så har jeg hørt at fart opp er viktigere enn ned?

Endret av Knuttsen
Lenke til kommentar

Skal ikke debattere hvorvidt det er viktigere, men opphastigheten er minst like viktig opptil et visst punkt. En 100/100Mbit linje er ikke noe bedre enn en 10/10 for du vil uansett ikke ha behov for all den båndbredden. Har du derimot 1/0.1 kunne det brått blitt problemer. Derfor er det lurt å stoppe programmer som bruker linja til både opp og nedlasting når man spiller online.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...