ScoobyDooDawg Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 (endret) Heisann! Etter et lite uhell med å ikke søke gjennom VIGO.no før 1.mars for å sette meg opp som søker for lærlingplass (mest av alt fordi jeg ikke var klar over at noe slik fantes) før i år så resulterte det i at jeg måtte søke privat. Tenkte ikke dette var noe verre, derimot positivt fordi det gav meg mulighet til å gi et bedre førsteinntrykk samt vise at jeg tok saken i egne hender istedenfor å la utdanningskontoret "søke for meg". Men det gikk ikke så bra. I august måtte jeg rett og slett kaste inn håndkleet etter at jeg kontaktet fylkeskommunen og de ansvarlige for videregående opplæring og fikk til beskjed at de fleste hadde tatt inn de lærlingene de ønsket og at jeg rett og slett bare måtte vente til neste år og huske fristen 1. mars. Er det virkelig sånn det skal være? Det føles som om jeg bare kaster bort et helt år av livet mitt på å vente til neste gang jeg har en mulighet. Jeg har så lyst på ordentlig arbeid, fortsette utdanningen min og bare komme meg videre i livet, hvorfor skal jeg bare gi opp på denne måten og vente et helt år? Som sagt i trådtittelen så lurer jeg på hva jeg kan gjøre fremover. Jeg har ikke førerkort, bor delvis utti skogen i Hamar (Hedmark fylke) og har vanskeligheter for å komme meg her og der. Finner ingenting engang relatert til IKT-lærling i aviser, finn.no, zett.no osv. For øyeblikket har jeg 23 000,- som jeg har satt av fra tidligere jobb. Utdanningsinfo: VG1 Elektro VG1 Service og Samferdsel Vg2 IKT-Servicefag VG3 Påbygg til generell studiekompetanse Endret 2. november 2011 av Mmmmorten Lenke til kommentar
Hole Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Ærlig talt, så tror jeg ikke det hadde hjulpet om du hadde sendt inn søknad på VIGO. Fylket løftet ikke en finger for at vi skulle få lærlingplasser, det måtte vi alle sammen ordne selv (ikke IKT, men Dataelektronikerfaget) Uansett, det burde ikke være noe problem å få seg lærlingplass, problemet er som du sier tidspunktet. De fleste bedriftene søker etter lærlinger på våren, og disse begynner som lærlinger på høsten. Du skal ikke se bort ifra at det kan dukke opp noen annonser nå, men det er mye lettere på våren. Mange som blir lærlinger har tidligere vert på utplassering på arbeidsplassen. Er det no du har gjort, og er den plassen kanskje aktuell? Det er også mange bedrifter som ikke har tenkt på at lærlinger kan være nyttig og ikke har hatt lærlinger før, men hvis de får spørsmål vil de nok vurdere det. Om du tar mange nok telefoner rundt om kring vil du nok finne en plass til slutt. Et annet alternativ kan jo å gå til NAV, og la de prøve å skaffe deg jobb/lærlingplass, men det vet jeg ikke selv hvordan fungerer. Lenke til kommentar
ScoobyDooDawg Skrevet 2. november 2011 Forfatter Del Skrevet 2. november 2011 Nei, vi hadde ikke noe utplassering som fungerte for alle så det betydde at flere av oss fikk andre oppgaver. Desverre ingenting som kan linkes til andre bedrifter. Er det noen som har erfaringer med bemanningsbyråer o.l som Adecco og Manpower? Vet de har noen slike kontorer her i Hamar, men spørsmålet er om det i det hele tatt har oppdrag o.l med den smålige utdannelsen jeg har. Har tenkt litt på muligheten om å kunne gjøre slike oppdrag og gjøre et godt inntrykk for bedrifter og muligens få flere kontakter ute i feltet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå